رفتار هاي تغذيه اي نامطلوب در كودكان سنين مدرسه

رفتار هاي تغذيه اي نامطلوب در كودكان سنين مدرسه

رفتار هاي تغذيه اي نامطلوب در كودكان سنين مدرسه

خودداري از خوردن گوشت: برخي از كودكان سنين مدرسه از خوردن گوشت امتناع مي ورزند در حالي كه مصرف گوشت به عنوان منبع عمده پروتئين با كيفيت خوب، آهن و روي حائز اهميت است. توصيه مي شود گوشت چرخ شده در غذاهايي كه مورد علاقه كودك است به او داده شود. مثل ماكاروني و گوشت چرخ كرده، كتلت، همبرگر و كباب كه در منزل تهيه مي شود و يا استفاده از گوشت چرخ شده در پيتزا واملت گوشت.

مــــصــرف گروه شير و لبنيات در اين سنين بدليل رشد و استحكام دندان و استخوان ها ضروري است. اگر دانش آموز علاقه اي به خوردن شير ندارد ميتوان مقدار كمي پودر كاكائو ( در حد يك قاشق مربا خوري در يك ليوان شير) به آن اضافه كرد. اضافه كردن كمي عسل به شير نيز ممكن است دانش آموز را به خوردن شير علاقمند كند. ميتوان شير را بصورت غذاهايي مثل فرني و شير برنج به كودكان داد. معمولا مصرف يك ليوان شير در روز براي كودكان اين سنين كافي است و با گنجانيدن ساير مواد غذايي اين گروه مثل ماست، پنير و كشك در وعده ناهار و شام و يا بستني در ميان وعده نياز كلسيم تامين مي شود. افراط در خوردن شير نيز به اين دليل كه جايگزين ساير غذاهاي اصلي ميشود، كودك را در معرض خطر كمبود هاي تغذيه اي بخصوص كمبود آهن قرار مي دهد.

رفتار هاي تغذيه اي نامطلوب در كودكان سنين مدرسه

خودداري از مصرف سبزي ها: معمولا كودكان در اين سنين تمايلي به مصرف سبزي هاي تازه همراه با غذا ندارند. به مادران توصيه كنيد كه از سبزيجات خام مثل هويج، گوجه فرنگي، كاهو ، گل كلم و سبزي هاي پخته مثل چغندر پخته (لبو) نخود فرنگي، لوبيا سبز، كدو حلوايي بعنوان ميان وعده مثلا در هنگام تماشاي تلويزيون به كودكان بدهند.

افــراط در مصـــرف شكلات و شيريني: مصرف بي رويه شكلات و شيريني به اين دليل كه موجب بي اشتهايي و سيري كاذب در كودكان مي شود و آن ها را از مصرف غذاهاي اصلي باز مي دارد موجب اختلال رشد آنها خواهد شد. به والدين توصيه كنيد حداقل، در منزل از نگهداشتن شكلات و شيريني خودداري كنند و به اين ترتيب، دسترسي دائمي آنها را به اين نوع مواد كاهش دهند. از دادن شكلات و شيريني بعنوان جايزه خودداري كنند و با تنظيم يك برنامه منظم، تعداد شكلات و شيريني كه دانش آموز در طول روز مصـرف مي كند را كنتـــرل نمايند. براي جلوگيري از خراب شدن دندان ها بايد به دانش آموزان آموزش داد كه پس از خوردن مواد قندي و شيريني بويژه شكلات ها و آب نبات هايي كه به سطح دندان مي چسبند ، دهان و دندان هاي خود را با آب و حتي الامكان مسواك شستشو دهند.

رفتار هاي تغذيه اي نامطلوب در كودكان سنين مدرسه

در اين دوران ، اشتهاي كودك راهنماي خوبي براي دريافت انرژي و مواد مغذي مورد نياز است. استرس ناشي از رفتار اوليا و مربيان يا استرس هاي مربوط به امتحان مي تواند روي اشتهاي كودكان اثر بگذارد اگر اين تاثير موقت باشد مشكلي ايجاد نمي كند. ولي ادامه بي اشتهائي كودك ميتواند مشكل آفرين باشد. در اينصورت بايد با شناسايي و رفع مشكل به كودك كمك شود. گاهي اوقات استرس موجب زياد خواري كودك مي شود در مورد كودكان چاق اين مسئله مهم و قابل توجه است. آموزش مناسب و مشاوره با كودكان مي تواند تا حدودي مشكل آنان را كم كند. به والدين بايد آموزش داده شود كه با تامين غذاهايي كه داراي ارزش غذايي هستند و فراهم كردن محيط مناسب زمينه را براي رشد و توانمندي ذهني و جسمي كودكان آماده كنند و رفتارهاي غذايي درست را در آن ها ايجاد كنند. كودكان رفتارهاي غذايي والدين را الگوي خود قرار مي دهند. بنابراين امتناع والدين از خوردن برخي از غذاها موجب ميشود كه كودكان نيز آن غذاها را هر چند كه داراي ارزش غذايي بالايي هستند، نخورند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی نغذیه و سلامت

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا 

،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *