رفلاكس مري_معده (GERD)

رفلاكس مري_معده (GERD)

رفلاكس مري_معده (GERD)

آيا ممكن است دل‌درد كودك من در اثر GERD بوده باشد ؟

گرچه GERD (بيماري رفلاكس گاستروزوفاجيل) در نوزادان و افراد مسن شايع‌تر است، گاه در كودكان نيز بروز مي‌كند. اگر كودك شما پس از خوردن دچار درد يا تهوع مي‌شود، لازم است قرار ملاقاتي با دكترش تعيين كنيد تا مطمئن شويد GERD است يا نه.

علت بيماري GERD چيست ؟

رايج‌ترين علت اين بيماري ضعف يا عملكرد نامناسب عضلات مري‌ (دريچه‌اي كه مري را به معده متصل مي‌كند) است. اين نقص موجب مي‌شود غذا و مايعات معدي بتوانند از معده به سمت دهان جريان يابند.
برخي اوقات مبتلايان به GERD به پيش‌آمدگي معدي نيز دچار هستند، وضعيتي كه در آن بخش كوچكي از معده از درون ديافراگم به سمت سينه پيش مي‌آيد. (ديافراگم عضله‌اي است كه معده را پايين نگاه مي دارد و آن را از گودال سينه جدا مي‌سازد). دكترها بر اين عقيده‌اند كه اگر پيش‌آمدگي معدي موجب بالا‌‌آمدن معده گردد، ممكن است حركت محتويات معده به سمت مري آسان‌تر شود. گرچه، همه بيمار مبتلا به GERD اين مشكل را ندارند.

خطر GERD تا چه حد جدي‌ست ؟

گرچه اين بيماري قابل درمان است، ولي مورد مزمن آن مي‌تواند آسيب جدي ايجاد كند. برخي از كودكان به وزن مناسب نمي‌رسند، زيرا كه غذاي كافي در معده‌شان نگه نمي‌دارند، و برخي ديگر اشتهاي خود را از دست مي‌دهند زيرا اسيدهاي معدي برگشت‌داده شده به مري (موسوم به سوزش معده در بزرگسالان) مي‌توانند به گلو آسيب جدي زده و بلعيدن را مشكل كنند.
اگر محتواي معده وارد بيني و شش‌هاي كودك مبتلا به GERD شود، وي ممكن است به مشكلات تنفسي چون التهاب ريه، تنگي نفس، سرفه‌هاي شبانه و عفونت‌هاي سينوس و گوش دچار شود. اسيد معده به ميناي دندان نيز آسيب مي‌رساند.
اسيد زياد در مري مي‌تواند در نهايت به التهاب مري بيانجامد، كه زخم معده، خون‌ريزي، يا خراشيده‌ شدن مري يا صدمه‌ي جدي به جداره‌ي دروني آن را در پي دارد. اين آسيب خطر ايجاد سرطان مري را در سالهاي آتي عمر بيمار تشديد مي‌كند.

رفلاكس مري_معده (GERD)

براي كمك به كودكم چه‌كار مي‌توانم بكنم ؟

مطمئن شويد كه كودك‌تان هنگام غذا خوردن در محيطي آرام باشد. حتي مي‌توانيد به جاي وعده‌هاي غذايي كم‌تعداد و حجيم، در وعده‌هاي زياد غذاي كم‌حجمي به او بدهيد. به او اجازه ندهيد پيش از خواب يا وقتي دراز كشيده است غذا بخورد؛ خوب است كه در وضعيتي عمودي غذا بخورد، و پس از خوردن به مدت نيم‌ساعت يا بيشتر در آن حالت باقي بماند.
برخي از غذاها مشكل را تشديد مي‌كنند، مثل غذاهاي چرب، تند، شكلات، گوجه‌فرنگي، مركبات، نوشيدني‌هاي كربنات دار، و كافئين. (البته بهتر است حتي اگر كودكان مبتلا به GERD نباشد نيز از غذاهاي چرب، شكلات، يا كافئين به مقدار زياد استفاده نكنيد.) مي‌توانيد از دادن اين‌چنين غذاهايي به كودك تان خودداري نماييد، يا دستكم غذاهايي را كه موجب عود GERD وي مي‌شوند يادداشت كرده و از آنها دوري كنيد.

اگر شك دارم كه فرزندم GERD دارد يا نه، بايد او را نزد دكتر ببرم ؟

بله. دكتر مي‌تواند به شما بگويد كه آيا فرزندتان GERD دارد يا نه و به شما در كاهش رنج و درد وي كمك كند، بنابراين هر چه زودتر قرار ملاقاتي بگذاريد.

دكتر چه خواهد كرد ؟

براي شروع ممكن است دارو تجويز كند. برخي كودكان به سرعت به داروهاي ضداسيد يا جلوگيري از اسيد پاسخ مي‌دهند، و مشكل به پايان مي‌رسد. اغلب آنها مي‌توانند ضداسيد‌هاي كودكان، و مقادير پايين كاهنده‌هاي اسيد را تحمل كنند (ولي هرگز نبايد بدون مشورت دكتر اين قرص‌ها را به آنها بدهيد).
داروهايي كه براي حفظ حركت رو به پايين مواد در مجراي گوارشي استفاده مي‌شوند نيز مفيد خواهند بود. اگر نشانه‌هاي GERD در كودكتان ديده مي‌شود، دكتر وي خواهد توانست بهترين نوع درمان را براي بيماري وي بيابد، درماني بدون اثرات جانبي.

رفلاكس مري_معده (GERD)

چطور مي‌توان GERD را تشخيص داد ؟

وقتي نشانه‌هاي بيماري كودك خود را براي دكتر توضيح دهيد، وي خواهد توانست با يك معاينه‌ي ساده GERD وي را تشخيص دهد. اگر دكتر در مورد تشخيص خود شك داشته باشد، يا احتمال بدهد كه علت جسماني ديگري پشت اين نشانه‌ها است، ممكن است آزمايشات بيشتري را به‌عمل آورد يا اينكه شما را به متخصص داخلي ارجاع دهد. ( همچنين در صورتي كه دارويي تجويز كرده باشد و كودك از بيماري خلاصي نيابد هم ممكن است دكتر چنين اقداماتي را لازم بداند)
اين آزمايشات شامل گرفتن عكس راديولوژي از ناحيه‌ي مورد نظر (موسوم به سري GI) مي‌شود. كودك شما پيش از آزمايش بايد مايعي گچي را بنوشد تا عكس بدست‌آمده به خوبي تمامي آسيب ها را نشان دهد. همچنين دكتر ممكن است مجراي گوارش را هم وارسي كند، و معاينه را با بياپسي ( گرفتن نمونه‌هاي كوچك از بافت و مطالعه‌ي آن) و آزمايشي موسوم به بررسي 24 ساعته‌ي PH تمام كند، كه در آن لوله‌اي از طريق بيني به مركز مري فرو برده و PH آنجا را به مدت 24 ساعت كنترل مي‌كنند. اين‌كار براي كودك شما (و خود شما) خوش‌آيند نخواهد بود، ولي به دكتر كمك خواهد كرد كه به علت رنج وي پي ببرد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *