رژیم غذایی مناسب کودکان پیش‌دبستانی

رژیم غذایی مناسب کودکان پیش‌دبستانی

رژیم غذایی مناسب کودکان پیش‌دبستانی

رژیم غذایی مناسب کودکان پیش‌دبستانی▪  گروه سنی پیش‌دبستانی شامل کودکان ۲ تا ۶ ساله است.
در این دوره سنی، کودک از نظر فیزیکی، جسمی، عصبی، شناختی، روانی و عاطفی رشد سریعی می‌کند. نیاز این کودکان به غذا متفاوت است و بستگی به سن، جثه، میزان فعالیت، سرعت رشد و اشتهای آنان دارد.

در رژیم غذایی کودکان پیش‌دبستانی باید از همه گروه‌های غذایی استفاده شود و انواع مختلف مواد غذایی در اختیار آنها قرار گیرد. والدین باید کودک خود را به خوردن مواد غذایی با طعم‌ها و مزه‌های مختلف تشویق کنند تا مصرف غذاهای متنوع توسط کودک افزایش یابد. بهتر است مواد غذایی مختلف با درجات سفتی و نرمی متفاوت و انواع رنگ‌ها به کودک عرضه شود تا جذابیت غذاها برای او بیشتر باشد.
۱) شیر و فرآورده‌های لبنی:
شیر کامل، پنیر، ماست، بستنی و… به‌طور متوسط حدود دوسوم کلسیم و یک‌سوم پروتئین دریافتی کودک را تشکیل می‌دهند. کودک باید تشویق شود حداقل ۳۰۰ سی‌سی در روز شیر پاستوریزه شده گاو بنوشد. حداکثر میزان مصرف شیر ۷۰۰ سی‌سی در روز است. تا دوسالگی از شیر پاستوریزه که چربی آن گرفته نشده باشد استفاده می‌شود اما بعد از آن می‌توان از شیر با چربی کمتر استفاده کرد.
۲) گوشت و جانشین‌های آن
شامل گوشت گوساله، گوسفند، ماهی، مرغ، حبوبات (عدس، لوبیا)، تخم‌مرغ و آجیل (مغزها) هستند. گوشت و فرآورده‌های آن حدود یک‌چهارم کل پروتئین دریافتی کودک را تشکیل می‌دهند. کودک را به خوردن گوشت‌های کم‌چربی عادت دهید و از اضافه کردن روغن هنگام طبخ آن خودداری کنید. گوشت قرمز یکی از منابع خوب آهن است.

رژیم غذایی مناسب کودکان پیش‌دبستانی

۳) نان، غلات و سیب‌زمینی:
باید تلاش کرد حداقل یک سهم از این گروه غذایی در هر وعده غذایی کودک گنجانده شود. از غلات سبوس‌دار می‌توانید استفاده کنید. سبوس غلات از یبوست کودک نیز جلوگیری می‌کند. مصرف سیب‌زمینی سرخ‌شده و شیرینی‌ها را محدود کنید.
۴) میوه‌ها و سبزی‌ها:
میوه‌های مناسب شامل گلابی، موز، سیب، پرتقال، کیوی (از دوسالگی به بعد)، توت‌فرنگی، تمشک، هندوانه، خربزه، کشمش و… هستند و سبزی‌های مناسب شامل هویج پخته، نخود، خیار، گل‌کلم،‌انواع فلفل سبز یا قرمز و… هستند. بهتر است سبزی‌ها را خرد یا به صورت نیم‌پز به کودکان کم‌سن عرضه کرد.
از دادن میوه‌ها و سبزی‌هایی که زیاد سفت هستند به کودکان زیر سه سال خودداری کنید. سبزی‌ها را می‌توانید به سوپ کودک اضافه کنید.
۵) چربی‌ها و مواد قندی:
گر چه این مواد کالری لازم را به بدن می‌رسانند ولی مواد مغذی دیگر را ندارند یا بسیار کم دارند. مصرف مواد شیرین باید محدود شود و در صورت امکان بعد از وعده‌های اصلی غذا باشد. مصرف نوشابه‌های گازدار، آب میوه‌ها، مواد غذایی چرب مانند چیپس، خامه، شکلات و بستنی باید محدود شوند.

رژیم غذایی مناسب کودکان پیش‌دبستانی

● روش‌هایی مناسب برای وارد کردن مواد غذایی به رژیم غذایی کودک
▪ پنیر
همراه با ماکارونی یا پیتزا، مالیدن روی نان تست یا نان معمولی
▪ ماست
به عنوان دسر، همراه با سبزی‌ها
▪ شیر
به صورت سس سفید، در بعضی از دسرها یا داخل سوپ
▪ نان
ساندویچ‌های کوچک به عنوان میان‌وعده، به صورت کیک ساده
▪ سبزی‌ها
داخل سوپ، افزودن به پیتزا یا ماکارونی، مخلوط کردن آنها با سیب‌زمینی خردشده
▪ بیسکویت
استفاده از بیسکویت‌های ساده یا ذرت بوداده بین‌وعده‌های اصلی غذا

روزنامه تهران امروز

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *