زمان آموزش زبان دوم به کودکان

زمان آموزش زبان دوم به کودکان

آموزش زبان دوم به کودکان را چه موقع آغاز نماییم؟

برای برخی از کودکان گروه هایی که زبان آنها یکی از زبان های اقلیت است ، زبان دوم ممکن است تاثیرخوبی نداشته باشد . یعنی ، کودکان اقلیت با بهبود مهارت های زبان دوم ، روانی خود را در زبان اول تا حدودی از دست بدهند. چون زبان دوم اغلب غالب است ، یعنی زبانی که دیگران به آن سخن می گویند و در جامعه و رسانه های همگانی از آن استفاده می شود، کودکان رفته رفته آن را ترجیح می دهند. زبان اول در خارج از خانه ، حمایت و توجه کمتری را جلب می کند، در مدرسه آموخته نمی شود و کودکان برای خواندن و نوشتن آن فرصت کمتری در اختیار دارند. برای کودکانی که زبان آنها زبان اکثریت است ، یادگیری زبان دوم بیشتر تجربه ای افزاینده به شمار می آید.
برنامه های دو زبانه خوب و برنامه ریزی شده نه تنها سبب ورزیدگی فرد در زبان دوم می شود، بلکه زبان اول را نیز تقویت می کندولی در هر حال ، پژوهش نشان می داده است که آموزش کودکان گروه اقلیت باید در درجه اول به زبان اقلیت باشد و زبان دوم در درجه دوم اهمیت باشد، وقتی فردی دو زبان می آموزد ، فرایند یادگیری آنها برای جلب منافع ذهنی به رقابت نمی پردازد ، آموزش رسمی زبان دوم را می توان در پا یه های اول دبستان آغاز کرد، مشروط به آنکه کودکان قبلا در زبان اول تبحر لازم را کسب کرده باشند ، معلمان باید دو زبانه و در آموزش زبان متبحر و دوره دیده باشند، هم زبانی که قرار است آموزش داده شود و هم زبان مادری کودک.
هرچه كودك زودتر با زبان دوم آشنا شود، شانس بيشتري براي دستيابي به مهارت‌هاي كسب زبان دوم خواهد داشت. بررسي‌ها نشان داده است اگر كودك در سن زبان‌آموزي يعني قبل از 7 تا 8 سالگي زبان دوم را بياموزد، مهارت بهتري در تكلم زبان دوم و لهجه خواهد داشت. هرچه سن بالاتر رود، يعني از حدود 10 سالگي به بعد توانمندي فرد در صحبت كردن به زبان دوم مانند اهالي آن زبان كاهش مي‌يابد. بايد اشاره كرد كه نه تنها كودك مي‌تواند همزمان علاوه بر زبان مادري زبان دوم را فراگيرد، بلكه مي‌تواند زبان‌هاي ديگري را نيز به ‌طور جداگانه بياموزد. در اين زمينه ذكر اين نكته نيز ضروري است كه اين مطلب در مورد همه كودكان صدق نمي‌كند. كودكاني كه دچار تاخير در زبان و گفتار هستند، درصورت مواجه شدن با زبان ديگري علاوه بر زبان مادري در كسب مهارت گفتار و زبان دچار مشكلات بيشتري مي‌شوند و اين مسئله به تشديد تاخير در تكلم كودك كمك مي‌كند.

درصورتي كه شرايط كسب زبان دوم مهيا باشد، كودك مي‌تواند همزمان با زبان مادري خود زبان‌هاي ديگر را فرا گيرد، يعني از ابتداي تولد تا سن 7 تا 8 سالگي بهترين زمان آموزش زبان دوم است.

آموزش زبان دوم در همه سنين مي‌تواند اتفاق بيافتد اما همان‌طور كه گفتيم، بهترين زمان قبل از 7 تا 8 سالگي است و بعد از اين سنين معمولا آموزش زبان دوم نيازمند زمان بيشتري است و همچنين فرد موفقيت كمتري در كسب لهجه اهالي آن زبان كسب خواهد كرد.

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *