زودتر به دنیا آمدن نوزاد

زودتر به دنیا آمدن نوزاد

 مشکلات نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند

به طور کلی نوزادان را به سه گروه رسیده ، زودرس و دیر رس تقسیم می کنند. نوزاد رسیده نوزادی است که سن بارداری اوبین 37 تا 42 هفته باشد. نوزاد زودرس نوزادی است که سن بارداری او کمتر از 37 هفته است و نوزاد دیررس نوزادی است که سن بارداری او از 42 هفته بیشتر باشد.
قبلا هر نوزادی که وزن او کمتراز دوونیم کیلو گرم بود ، زود رس نامیده می شد ، ولی امروزه این تعریف درست نیست . البته که اکثر نوزادان زودرس وزن کمتر از دو و نیم کیلو دارند ، پوست آنها نازک ، براق ، صورتی یا قهوه ای است و وریدهای زیرین آن به سادگی قابل رویت است. مشکلات نوزادان زود رس به نارس بودن اندام های آنها مربوط می شود . مغز این شیر خواران ممکن است رسش کافی پیدا نکرده باشد ،به انواع مشکلات تنفسی دچار باشند ، بازتاب بلع و مکیدن آنها ضعیف باشد، ظرفیت معده انها کم باشد و تغذیه انها از طریق لوله یا ورید لازم باشد.
اغلب از قولنج و سایر مشکلات معدی – روده ای رنج می برند . ایمنی بدن آنها کم است و بیشتر از نوزادان رسیده در معرض خطر عفونت هستند. علائم مختلف سوخت و سازی در آنها دیده می شود .
پایین بودن دمای بدن ، قند خون وکلسیم و بالا بودن سدیم خون در میان این نوزادان شایع است . کارکرد کلیه این نوزادان به مرحله رسیدگی نرسیده است و در نتیجه کلیه ها قادر به دفع کافی مایعات نیستند . و بالاخره شیر خواران زود رس بیشتر مستعد خونریزی و آسیب مغزی هستند. میزان زنده ماندن این نوزادان ارتباط نزدیک با وزن تولد آنها دارد و نوزادان با وزن کمتر از یک کیلو گرم به احتمال کمتری زنده می مانند .
با پیشرفت اخیر در مراقبتهای ویژه احتمال زنده ماندن این نوزادان افزایش یافته ولی در هر حال مطالعات نشان می دهند شیر خورانی که با وزن بسیار کم متولد شده اند در مقایسه با همتایان دارای وزن به هنجار خود ، ختی در بلند مدت نیز عملکرد شناختی ضعیف تری دارند. در این نوزادان کمبود نسبی در آزمون های هوش ، زبان ، و رشد تحصیلی شایع است .

گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

2 thoughts on “زودتر به دنیا آمدن نوزاد

  1. من یک سوال بسیار مهمی دارم خواهش می کنم اگر اطلاعاتی دراین باره میدانید در اختیار این جانب قرار دهید یا به آدرس ایمیل جواب دهید.
    مشکل ما اینجاست که خانم همسایمون برای چهارمین بار فرزندان خود را در چهار و شش و سه ماهگی انداخته می شوند و هنگام انداختن آنها جنین سالم و زنده می باشد
    سوال اینجاست اگر با این ماهها یعنی ماههای سه و چهار یا شش ماهه می توان در بیمارستان نگهداری کرد یا نه خواهش می کنم جواب دهید
    باتشکر فراوان

    1. سلام لطفا مشکل خود را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید تا دکتر اسما عاقبتی راهنماییتون کنند با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *