زورگویی در کودکان

زورگویی در کودکان

دلایل قلدری کودکان
قربانی تلافی می‌کند
معمولاً نابرابری در خانه یا زورگویی یکی از والدین یا خواهر و برادری بزرگ‌تر می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل قلدری بچه‌ها در مدرسه و در مقابل دیگر بچه‌ها شود. البته این تنها علت نیست چون گاهی اوقات بچه‌ای که در خانه قدرت زیادی دارد و در خانه حرف، حرف اوست نیز مستعد این نابهنجاری است.
به این فهرست، عصبانیت از والدین و ناتوانی در بیان آن به دلیل ترس یا دیگر دلایل را نیز اضافه کنید. باید توجه داشت که در مورد قلدری، چرخه‌ای وجود دارد که متاسفانه در اکثر مواقع نیز تکرار می‌شود؛ قربانیان قلدری، خود در جایی دیگر ـ زمانی که فرصتی می‌یابند ـ دیگران را قربانی می‌کنند.
فرشته‌های کوچک، قلدران بزرگ
قلدری‌کردن می‌تواند در فرد زورگو نوعی عزت نفس کاذب ایجاد ‌کند. احساس قدرت و مهم‌بودن، عاملی است که می‌تواند بچه‌ها را تشویق به ادامه‌ این کار کند. از طرف دیگر، قلدری‌کردن همیشه و همیشه نیاز به تماشاچی دارد؛ تماشاچیانی که این احساس عزت نفس کاذب را تقویت می‌کنند. از طرف دیگر، بعضی قلدران به دلایلی خاص دچار کمبود همدلی یا مهربانی هستند؛ برای همین فکر می‌کنند که این اتفاقات در هر حال بر سر قربانیان آنها می‌آمده و در نتیجه‌ همین طرز تفکر، چندان دچار احساس گناه نمی‌شوند
عدم توانایی در ابراز عصبانیت
يک کودک قلدر ممکن است ناگهان به سمت کودک ديگري حمله ور شود و به بهانه گرفتن اسباب بازي اش توسط او، هلش بدهد يا بزند، کودکان در سنين پايين نمي دانند که چگونه عصبانيت خود را نشان دهند و چون نمي توانند حرف بزنند، از توانايي فيزيکي براي نشان دادن عصبانيت خود استفاده مي کنند.
برای پیدا کردن دلیل می توانید سوالات زیر را از خود بپرسید:
.آیا کودک مشغول جبران چیزی است ؟ممکن است او به علت احساس نا امنی ، ضعف و یا کنار گذاشته شدن ، رفتار خشنی را از خوشان نشان می دهد.
2. آیا کودک ، برانگیخته شده است ؟گاهی کودک ، تشویق شده است که دیگران را دست بیندازد و یا این که قلدری کند ، چون این کار به نظرش زرنگی آمده است. بزرگسالان ، اغلب از دست انداختن ، به عنوان یک راه سرگرم کننده ی رفتار با کودک استفاده می کنند و کودک نیز ممکن است عینأ همان رفتارها را با همسالانش داشته باشد. کودکتان ممکن است از سوی خواهر یا برادر بزرگتر و یا شاید شما ، دست انداخته شده و یا به او زورگفته شده است و اکنون ، مشغول «خالی کردن عقده هایش» بر سر کودکان دیگر است. باید اطمینان یابید که شما این رفتار کودک را نه تشویق می کنید ونه این که برمی انگیزد.
3.آیا کودک از هم بازی هایش بزرگ تر و یا برجسته تر است ؟ اگر چنین است دست انداختن یا قلدری کردن ممکن است تلاشی در جهت به دست گرفتن رهبری باشد.

منابع:
گیگاپارس
خراسان
همشهری
چگونه با کودکم رفتار کنم، گاربر، استیفن، دانیلز گاربر، ماریان، فریدمن، روبین، مترجمان: شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک، احمد شریفی تبریزی، انتشارات مروارید، 1384
گردآورنده: فریبا نقدی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *