سلامت کودک خود را با مصرف غلات تضمین کنید

سلامت کودک خود را با مصرف غلات تضمین کنید

سلامت کودک خود را با مصرف غلات تضمین کنید

سلامت کودک خود را با مصرف غلات تضمین کنید اگر مایلید فرزندتان چاق نشود و به عبارتی می خواهید از کودکی جلوی چاقی او را بگیرید در غذای او (بویژه صبحانه) غلات را فراموش نکنید. تحقیقات نشان داده است بین مصرف منظم غلات و شاخص توده بدن (BMI) در کودکان ۴-۱۲ ساله رابطه قوی وجود دارد .

در تحقیقی که دکتر آلبرتسون و همکارانش بر روی ۶۰۳کودک ۴ تا ۱۲ سال انجام دادند، کودکان بر اساس سن و این که در طی دو هفته چه مقدار غلات (گندم جو و…) مصرف می کنند طبقه بندی شدند.محققان تمام انواع غلات مصرفی را در نظر گرفتند، چه غذاهایی که تماما از غلات تهیه شده بودند و چه غلات آماده ای که در فروشگاه ها به فروش می رسند
تیم تحقیقاتی مورد نظر دریافتند کودکانی که در طی دو هفته ، ۸ بار یا بیشتر از غلات استفاده می کنند در مقایسه با کودکانی که سه بار یا کمتر غلات می خورند، BMIبسیار کمتری دارند. BMI روشی است که می توان با محاسبه آن حدس زد آیا وزن فرد با قد او متناسب است یا خیر. در اصل BMI شاخصی است که بر اساس قد و وزن فرد در نظر گرفته می شود.
برای محاسبه آن وزن بر حسب کیلوگرم را بر قد بر حسب متر مربع ، تقسیم می کنند تا BMI فرد بدست آید. گزارشات نشان می دهد تقریبا ۸۰ درصد کودکانی که غلات مصرف می کنند اغلب بر حسب سن و جنس خود، وزن مناسبی دارند.

سلامت کودک خود را با مصرف غلات تضمین کنید

به علاوه کودکانی که غلات بیشتری مصرف می کنند نسبت به آنهایی که اصلا غلات نمی خورند یا کم می خورند ویتامین های A، B۶، وتیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، فولات ، کلسیم ، آهن و روی بیشتری دریافت می کنند.
کودکانی که غلات به مقدار کافی مصرف می کنند کمتر در معرض خطر چاقی و افزایش وزن قرار دارند و احتمال چاقی در آنها یک پنجم (یک نفر از هر ۵ نفر) است ، درحالی که در کودکانی که مصرف غلات در آنها کم است این احتمال یک دوم (یک نفر از هر دو نفر) است.
غلات از مواد مغذی بسیار قوی هستند که چربی آنها بسیار کم است و اگر همراه با شیر مصرف شوند کودک به طور همزمان کلسیم را نیز دریافت می کند.
اگر کودکان به مصرف غلات عادت کنند، وزن مطلوبی خواهند داشت و سلامت آنها تضمین خواهد شد. در این میان محققان معتقدند بهتر است از غذاهای آماده حاوی غلات برای کودکان استفاده نشود زیرا این غذاها حاوی شکر و چربی هستند که چندان مناسب نیست ، در عوض بهتر است مادران رژیم غذایی حاوی غلات را براساس ذوق و سلیقه کودک تهیه کرده و در اختیار او قرار دهند.
در نظر داشته باشید رژیم غذایی حاوی غلات ، سبزیجات و میوه برای سلامت و بویژه کنترل وزن ، جزیی لازم و ضروری محسوب می شود

بانک مقالات فارسی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *