سندرم دان کودکان

سندرم دان کودکان

سندرم دان کودکان

سندرم یعنی مجموعه علائم بدنی و ذهنی عارضه ای خاص و دان نام  پزشک انگلیسی است که در حدود 200 سال قبل این مجموعه علائم را کشف نمود. علت بیماری سندرم نوعی بی نظمی در ترتیب کروموزومی است که در مراحل جنینی و هنگام تقسیم سلولی رخ می دهد.

کودکان با سندرم دان نسبت به جنبه های اجتماعی محیط خویش بسیار حساسند. آنها عواطف و نیازهای همچون سایرین دارند و باید از فرصت های یكسانی بهره مند شوند. اگر این افراد تحت مراقبت های مناسب قرار گیرند و در فعالیت های روزمره دخالت داده شوند در كارهایی چون ادامه تحصیل، رفتار اجتماعی و اداره امور شخصی خود موفق می گردند.

کودکان با سندرم دان مراحل رشد ذهنی و جسمی را نسبت به دیگر افراد با تاخیر سپری می کنند. آنها نسبت به هم سالان خود نشستن، راه رفتن، صحبت کردن، بازی کردن و فعالیت های دیگر را دیرتر می آموزند. اما امروزه با کمک علم توانبخشی (گفتاردرمانی، بازی درمانی و ….) می توان در سرعت رشد حرکتی و ذهنی کودکان با سندرم دان بسیار موثر بود. از این رو باید به نیازهای توانبخشی این کودکان از بدو تولد توجه نمود.

مشکلات نوزادان با سندرم دان عبارت است از: ناراحتی های قلبی مادرزادی، ابتلا سریع به بیماری های عفونی، مشکلات تنفسی و برخی ناراحتی های گوارشی. باید توجه داشت که موارد یاد شده در حد احتمال است و پیشرفت های علم پزشکی درمان اکثر آنها را امکان پذیر ساخته است به گونه ای که افراد با سندرم دان تا سنین بالا (حدود 55 سالگی) می توانند به سلامت زندگی کنند.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *