سوالات جنسی

سوالات جنسی

آنچه والدین در ارتباط با پاسخ به سوالات جنسی کودکان باید بدانند

ما در دنيايي با تمايلات سالم و نا سالم جنسي زندگي مي كنيم . بسياري از كودكان از اطلاعات پراكنده اي كه از محيط اطراف خود كسب مي كنند ، دچار سردرگمي مي شوند و ممكن است پيش از كسب آمادگي هاي لازم ، ناخواسته و يا به زور وارد يك رابطه ي ناسالم جنسي شوند .
اگر ما براي كودكانمان خواستار زندگي سالم جنسي هستيم، بايد دانش اين مقوله را به آنها بياموزيم . فاصله بين كودكي تا دست يابي به هويت جنسي سالم در بزرگسالي مانند يك ميدان مين است. اگر بخواهيم نقشه‌اي بكشيم كه فرزندمان براساس آن و به راحتي و بدون خطر از اين فاصله بگذرد، لازم است كه با مفاهيم گسترده‌ي جنسيت آشنا شويم.
محيط خانه مي تواند مهم ترين مكان براي آموزش باشد . ما مي توانيم به آنها كمك كنيم از همان ابتدا نسبت به جنسيت و رفتارهاي جنسي خود احساس خوبي داشته باشند و به اندازه كافي به ما اعتماد پيدا كنند تا به راحتي سؤالهاي خود را درباره‌ي جنسيت از ما بپرسند.بايد احساساتمان را صريح و بي پرده به آنها بگوييم .به همان اندازه كه غذا و سرپناه براي يك انسان مهم است ، مسائل جنسي نيز مهم مي‌باشد .مهم ترين درسي كه پدر و مادر مي توانند به كودك خود بياموزند اين است كه متفاوت بودن با ديگران امري است طبيعي . بايد با كودكان در مورد معيارهايمان كاملا شفاف و صريح باشيم . بچه ها بايد بدانند ديگران ممكن است در مورد رفتارهاي جنسي معيارهاي متفاوتي داشته باشند . به آنها بياموزيم كه احترام به اين تفاوتها مهم است .
كنجكاوي نسبت به توليد‌مثل و روابط جنسي در ذات هر انساني از كودكي تا بزرگسالي نهفته است. اگر والدين بتوانند مطابق فرهنگشان، اين وظيفه‌ي پايه‌اي را خود به عهده بگيرند، اين احتمال كاهش مي يابد كه فرزند آنها براي ارضاي كنجكاوي خود از منابعي استفاده كند كه در پرورش و رشد او تاثير منفي داشته باشد.
بعضي والدين بر اين باورند كه: اگر درباره‌ي مسائل جنسي چيزي نگويند، فرزندشان نسبت به آن موضوع علاقه‌مند يا وسوسه نخواهد شد. اطمينان داشته باشيدكه اين كار عاقلانه‌اي نيست. والدين با آگاهي رساني در اين مقوله، دانش فرزندان خود را افزايش مي دهند و دانش هيچ گاه مخرب نيست .
جنسيت از لحظه‌ي تولد تا آخر عمر در انسان نقش مهمي را در زندگي ايفا مي‌كند. كار اصلي والدين اين است كه اطلاعات لازم را در اختيار فرزندانشان قرار بدهند تا آنها بتوانند با آگاهي انتخاب كنند.

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *