شناسایی کودکان تیزهوش

شناسایی کودکان تیزهوش

نظری به تحقیقات تحقیقات لویس ترمن در ارتباط با کودکان تیز هوش

فعالیت های مداوم و پیگیر لویس ترمن در زمینة شناخت کودکان باهوش، نتایج نیکویی به بار آورده است. خصوصاً کودکان باهوش از نظر او به طور خلاصه عبارت اند از:
1.وضع جسمانی فرد متوسط از گروه کودکان با هوش در مقایسه با وضع جسمانی فرد متوسط از گروه کودکان عادی، مختصری بهتر است.
2. توانایی کودک تیز هوش در تست های مربوط به قرائت، تکلم، استدلال در حساب، علوم، ادبیات و هنر، نسبت به کودکان متوسط بارز است. ولی در حساب کردن املاء و اطلاعات در زمینة مسائل تاریخی و تعلیمات مدنی تفوق کودکان  تیز هوش کمتر به چشم می خورد.
3.توجه کودکان تیز هوش چند جانبه است. آنان خواندن را آسان تر فرا می گیرند، کتاب های بیشتر و بهتری می خوانند، مجموعه های مختلف را جمع آوری می کنند، به انواع سرگرمی ها علاقه مندند و از بازی ها و نمایش ها بیش از کودکان متوسط کسب معلومات می کنند.
4. در مقایسه با کودکان معمولی، در بارة دانش خود کمتر لاف می زنند و در مواردی که وسوسة تقلب وجود دارد، بیشتر قابل اعتماد هستند. رفتار اجتماعی آن ها سالم تر و در تست های مربوط به تعادل روحی برجسته ترند.
ادامة بررسی ترمن در مورد کودکان تیز هوش نشان داده است که از میان 800 دانش اموز پسر، دانشمندان، پزشکان، نویسندگان و مورخان ممتازی بر خاسته اند.نتیجة تست هوش دیگری نشان داد که استعداد برجستة آن ها در طول مدت زندگی ادامه داشته است. این بررسی در مورد دختران با هوش چندان گویا نبوده است. زیرا اغلب آنان ازدواج کرده و مشاغل خاصی را احراز نکرده بودند. به طور خلاصه، نتیجة تست ها و بررسی ها گویای این واقعیت بود که نه تنها میزان هوش آنان پایین نیامده، بلکه بر عکس تفاوت هوشی آن ها نسبت به کودکان عادی بیشتر شده است.
یاد آوری این نکته لازم است که این استنتاج کلی در مورد معدودی از کودکان صادق نیست و باید اضافه کرد که مطالعة ترمن شامل کودکان محروم و کودکان بسیار خلاق نبوده است.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *