شیرینی‌جات زیاد، فرزند شما را چاق می‌کند

شیرینی‌جات زیاد، فرزند شما را چاق می‌کند

شیرینی‌جات زیاد، فرزند شما را چاق می‌کند

این که کودکی هر از گاهی شیرینی، شکلات، آب‌نبات و غیره بخورد هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید اما اگر دیدید آبنبات و شیرینی‌جات از دست فرزندتان نمی‌افتد باید نگران وزن او باشید.

البته این مسئله تازگی ندارد و همه می‌دانیم کودکانی که شیرینی‌جات بیشتری مصرف می‌کنند چاق‌تر می‌شوند. اما اخیراً نتایج یک پژوهش آمریکایی که به مدت 3 سال در 40 ایالت آمریکا و روی 6300 دانش آموز 11 تا 14 سال انجام شد روی این مسئله تاکید می‌کند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد در ایالاتی که فروش محصولات و نوشیدنی‌های شیرین و گازدار در مدارس ممنوع می‌باشد تعداد کودکان چاق نیز کمتر است.

مشکل اینجاست که بسیاری از والدین از همان سال‌های اول مدام آبنبات به دست بچه‌هایشان می‌دهند. واقعیت این است اگر شما از همان ابتلا این کار را نکنید و برای او شیرینی‌جات نخرید ذائقه فرزندتان را به طعم شیرینی عادت نمی‌دهید. سعی کنید آبنبات و شکلات را به عنوان جایزه به کودکتان هدیه دهید نه این که هر روز برایش از این هله‌هوله‌ها بخرید.

شیرینی‌جات زیاد، فرزند شما را چاق می‌کند

در ایالاتی که فروش محصولات و نوشیدنی‌های شیرین و گازدار در مدارس ممنوع می‌باشد تعداد کودکان چاق نیز کمتر است

اگر این کار را نکرده‌اید و کودکتان را آبنبات به دست بار آورده‌اید کارتان کمی سخت‌تر می‌شود اما هنوز هم دیر نشده است. بهتر است این قبیل شیرینی‌جات را از دم دست فرزندانتان جمع کنید. اصلاً بگویید بودجه‌ی خریدشان را ندارید.

اگر نوجوانی در منزل دارید که نوشابه زیاد می‌خورد لطفاً این نوشیدنی‌ها را از یخچال جمع کنید. اولش سخت است. مطمئناً حسابی کلافه شده و سرتان غر می‌زنند. اما به مرور درست می‌شود. سعی کنید پول این قبیل نوشیدنی‌ها را از پول تو جیبی‌اش کم کنید. او را قانع کنید که این نوشیدنی‌ها برای سلامتی‌اش مضر است. خرید نوشابه و شیرینی‌جات را به روزها و مناسبت‌های خاص موکول کنید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

منبع:e-sante

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *