صبحانه نخوردن کودک

صبحانه نخوردن کودک

صبحانه نخوردن کودک
صبحانه، یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است که اهمیت آن برای کودکان و نوجوانانی که در سن رشد و یادگیری هستند، دو چندان است. خوردن صبحانه، سیستم دفاعی بدن، سیستم گوارش و قدرت یادگیری فرزند شما را در نخستین ساعات بیداری فعال می‌کند. علاوه بر این پژوهش‌های نه چندان تازه حکایت از آن دارد که میل کردن صبحانه، می تواند سبب افزایش قدرت یادگیری و تمرکز در کودکان شود.
آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا بسیاری از کودکان به رغم اصرار پدر و مادر و معلم‌ها از خوردن این وعده غذایی سر باز می‌زنند؟
کم‌خوابی یا بدخوابی
متخصصان تغذیه معتقدند که کم‌خوابی یا بدخوابی کودکان یکی از عوامل اصلی بی‌اشتهایی کودکان به صبحانه است. هنگامی که کودک خواب مناسبی در شب نداشته باشد، صبح با بی‌میلی از خواب بیدار شده و حوصله انجام هیچ فعالیتی ندارد. یک دانش‌آموز در دوران ابتدایی حداقل به ۹ ساعت خواب مفید نیاز دارد.
یکی از مهم ترین دلایل صبحانه نخوردن کودکان، کم اشتهایی صبحگاهی است. بیشتر بچه ها پس از بیدار شدن از خواب اشتها ندارند و اگر بهترین صبحانه هم برای آن ها فراهم باشد، لب نمی زنند.
بنابراین در مورد کودکی که هرگز پس از بیدار شدن از خواب صبحانه نمی خورد باید احتمال کم اشتهایی داد. یکی از علل شایع بی اشتهایی کودکان، سبک نادرست زندگی بیشتر خانواده هاست. در بیشتر خانواده ها تعطیلات و ایام تابستانی مساوی با بی برنامگی است و همه اعضای خانواده این بی برنامگی را دوست دارند و حتی از آن استقبال می کنند. این که شب ها هر وقت دوست دارند بخوابند و صبح هر وقت دوست دارند بیدار شوند و به جای صبحانه، ناهار صرف کنند.
عامل مهم دیگر صبحانه نخوردن کودکان، نداشتن الگوی مناسب خانوادگی است؛ بدین معنا که والدین و خواهر و برادر بزرگ تر ، اهمیت چندانی به صبحانه نمی دهند . سعی کنید صبحانه را به صورت گروهی و با آرامی صرف کنید . تکروی اعضای خانواده و شتاب در صرف صبحانه ، کودکان را بی رغبت می کند .
دسته ای دیگر از کودکان به دلیل لجبازی و اشتباهات تربیتی والدین، صبحانه نمی خورند و کم کم به بی اشتهایی صبحگاهی مبتلا می شوند. کودکان در چنین خانواده هایی، همه کارهای عادی و وظایف خود را با نوعی منت انجام می دهند زیرا والدین با اشتباهات تربیتی متعدد آن ها را باج گیر بار آورده اند.
این دسته از کودکان اگر درس بخوانند، مدرسه بروند و حتی صبحانه بخورند، باج می گیرند و گویی این کارها را برای والدین انجام می دهند. متأسفانه این شیوه تربیتی نادرست در میان بسیاری از خانواده ها رایج است و یکی از آموزه های نادرست آن باج گیری در قبال خوردن غذا یا صرف صبحانه است. کودک در چنین شرایطی والدین را تابع خود می کند و والدین هم به اشتباه در ازای غذا خوردن یا درس خواندن به او باج می دهند تا مبادا رفتارش تغییر کند. در چنین فضایی کودک و والدین وارد یک بازی روانی می شوند که بسیار خطرناک است.
اگر کودکی به مسئولیت خود عمل نمی کند باید یک سری امتیازات را از او گرفت نه این که باج داد. گاهی والدین برای خوردن صبحانه باج می دهند و گاهی کودک بابت آن باج می گیرد. والدین باید بدانند هر دو روش اشتباه است. بهترین شیوه این است که کودک بداند برای صبحانه خوردن جایزه ای نمی گیرد و اگر صبحانه نخورد یک امتیاز مثبت مثل بازی در پارک یا رفتن به میهمانی را از دست می دهد.
صبحانه‌های تکراری
تکراری بودن وعده‌های صبحانه دلیل مهم دیگری است که کودکان را نسبت به صبحانه بی‌میل می‌کند.
بهتر است مادر و پدر کودک، با آنچه که از ذائقه کودکشان می‌دانند، صبحانه متنوعی را برای او فراهم کنند.
اصرار به خوردن هر روزه نان و پنیر، کره و مربا و نیمرو باعث بی‌میلی آن‌ها به این وعده غذایی می‌شود.
شما می‌توانید برای تنوع بخشیدن به صبحانه کودکان از غذاهایی مانند فرنی، شیربرنج، کیک‌های میوه‌ای خانگی، انواع میوه‌ها و آب‌میوه‌ها استفاده کنید.
منابع:
http://www.beytoote.com
http://www.darchinmag.ir

گردآورنده: فریبا نقدی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *