علائم اوتیسم چیست؟

علائم اوتیسم چیست؟

اوتیسم معمولاً در یک سالگی -زمانی که تاخیر گفتاری، یا عدم علاقه به سخن گفتن در کودک خود را به روشنی خود را نشان می‌دهد- تشخیص داده می‌شود.

حدود ۷۵ درصد از والدین کودکان مبتلا به اوتیسم اظهار می‌کنند که از‌‌ همان یک سالگی کودکشان نگران ابتلای او به چنین بیماری‌ای بودند.

یکی از اولین و واضح‌ترین علائم ابتلا به اوتیسم فقدان توجه مشترک است -درک دوجانبه هنگامی رخ می‌دهد که کودک از طریق ارتباط چشمی و بعد خیره شدن یا اشاره به آنچه که می‌خواهد به شما نشان دهد، ارتباط برقرار می‌کند- این حالت‌ها معمولاً بنیان زبان را تشکیل می‌دهند و حدود ۱۰ تا ۱۲ ماهگی رخ می‌دهند.

از نشانه‌های دیگر آن: وقتی کودک نسبت به صدا کردنش پاسخی نشان نمی‌دهد. کودک در هفت ماهگی وقتی او را صدا می‌زنید باید سرش را برگرداند و به شما نگاه کند.

سایر علائم هم ممکن است در کودک دیده شود. یک کودک عادی در ۱۸ ماهگی هنگام بازی از تخیل خود استفاده می‌کند. اما کودک اوتیسمی اسباب‌بازی‌هایش را به شیوهٔ خاص یردیف می‌کند.

عدم تکلم هم از نشانه‌های بارز آن هستند. حدود ۴۰ درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم حرف نمی‌زنند و آن‌هایی هم که صحبت می‌کنند، ضمایر را اشتباه به کار می‌گیرند، تکیه کلام‌های غیر عادی دارند و یا حرف دیگران را تکرار می‌کنند که به آن پژواک‌گویی می‌گویند. بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم اصلاً نمی‌توانند کلمهٔ ساده را بگویند یا اگر این کلمات را ادا کنند، تنها آن را به عنوان یک برچسب استفاده می‌کنند و نمی‌توانند به سمت جمله‌سازی پیش بروند.

در آغاز یادگیری زبان حدود ۲۵ درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم عادی است، اما بعداً این مهارت را به میزان زیادی از دست می‌دهند.

اوتیسم چگونه درمان می‌شود؟

به لطف افزایش آگاهی در میان والدین و پزشکان، اوتیسم زود‌تر تشخیص داده می‌شود و تشخیص زود هنگام به معنای درمان زود‌تر و افزایش شانس داشتن زندگی خوب برای این کودکان است.

تقریباً حدود ۳۰ درصد از کودکانی که در سن ۲ یا ۳ سالگی تحت معالجه قرار می‌گیرند، تغییرات چشمگیری در صحبت کردن و سطح IQ دارند و حتی می‌توانند در کلاس‌های عادی ثبت نام کنند.

روان‌شناس، متخصص مغز و اعصاب کودکان برای تشخیص اوتیسم کودک را معاینه کرده و با او مصاحبه می‌کند. آن‌ها برای درمان حداقل به یک متخصص دیگر نیز نیاز دارند؛ مانند: متخصص گفتار درمانی، کار درمانی و یا متخصص رفتار درمانی (که از طریق شکستن مهارت‌ها به گام‌های کوچک‌تر و تقویت رفتار مناسب از طریق دادن جایزه، آن‌هارا به کودکان می‌آموزد) یا شاید شامل هر سه این متخصصین شود.

اما والدین، رهبران اصلی تیم درمان هستند. آن‌ها هستند که دائم باید با استفاده از تجارب روزانه به آن‌ها بیاموزند. برای مثال ظرف غذا را دور از دسترس او قرار
دهند تا حرف بزند و غذا بخواهد. طبق اظهارات دکتر پوارز برخی از والدین در فراهم کردن محیط آموزشی واقعاً هنرمندانه عمل می‌کنند.

، ، ، ، ،

67 thoughts on “علائم اوتیسم چیست؟

  1. دورود
    سایت نسبتا مناسبی است فقط صفحه اول را مناسب تر طراحی کنید خیلی طولانی است
    موفق باشید

  2. سلام ممنون از مطلب مفیدتون. من یک کودک دو سال و چهار ماهه دارم تابحال تمام جوانب رشدش طبیعی بوده ، خوب حرف میزنه اما گاهی حرفهای مارو تکرارمیکنه، بعضی اوقات ضمایر نامناسب برای خودش استفاده میکنه مثلا میگه آب میخواد، برای بازی با بچه ها بسیار مشتاقه اما بیشتر دنباله رو آنهاست نه پیشنهاد دهنده بازی. این موضوعات منو به شک انداخته مبادا خدای ناکرده اوتیسم داشته باشه.ضمنا هوشش خوبه تابیست میتونه بشماره یه سوره قران حفظه وحدود ده شعر. ترانه هایی را که من زمزمه میکنم گاهی همراه من میخونه.البته اینو بگم من و پدرش هردو در کودکی بسیار کمرو بودیم. با این تفاسیر لطفا منو در این زمینه راهنمایی کنید.

    1. موردی که اشاره کردید نمی تونه مشکلی باشه . البته برای اوتیسم داشتن موارد زیادی باید بررسی شود اما صرفا با مواردی که شما اشاره کردید نمی تونه اوتیسم باشه.
      کودک دقیقا مشابه پدر و مادر به صورت ناخود آگاه عمل می کند. لذا کودک شما احتمالا کمرو است که می توانید آن را با تربیت مناسب درست کنید . سن آموزش به کودک از 3 سال شروع می شود لذا عجله نکید اما بیشتر در خصوص نوع تربیت کودک مطالعه کرده و رویکرد جراتمندانه ای برای تربیت او انتخاذ کنید.

  3. سلام از اطلاعاتی که دادین ممنون فقط من دارم راجع به اوتیسم ی کم اطلاعات جمع میکنم میخام مطالبتون مستندتر و جامع تر باشه از طرفی رفرنس هاشم بگین که دیگه عالیه
    بازم ممنون

    1. ممنون منابع فارسی زیادی رد این خصوص وجود دارد که می توانید با جستجو در اینترنت پیدا کنید
      اما مطلب فوق ترجمه ای کوتاه از کتاب :
      Emotional Role-Taking Abilities of Children with a Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified
      نوشته :
      Marike Serra, Ruud B. Minderaa,

  4. درود مرسی از اطلاعاتی که دادید پسر من 2سالو4ماه است هنوز حرف نمیزنه سه چهار تا کلمه میگه ابراز احساسات به پدر ومادرش خوبه ولی نسبت به دیگران ضعیف است فعالیتش زیاد است بیقرار وناآرام نیست از لحاز هوشی هم خوبه از دو سه ماهگی تا کنون علا قه زیادی به کا رتون داره وبرقراری ارتباط با همسناش کم است وقتی صداش میکنند توجهی نمیکنه آیا فکر میکنید فرزند من بیماری اتیسم داره؟؟؟؟

    1. سلام با تشکر از سایت خوبتون، پسر من 26 ماهه است فقط وقتی یه چیز داغ می‌بینه میگه جیز و وقتی یه بچه می‌بینه میگه نا ( به جای نی نی) هر وقت صداش میکنیم بر میگرده و به تمام فرمانها پاسخ درست میده، با هم سن و سالانش برای بازی علاقه نشون میده. ودر بازی خلاقیت هم داره ولی صحبت نکردنش من رو نگران کرده، لطفا مرا راهنمایی کنید.

      1. سلام دوست عزیز در تالار گفتمان خانم دکتر عاقبتی به سوالات به دقت پاسخ می دهند لذا اگر آنجا مطرح کنید نتیجه بهتری می گیرید
        به نظر من جای نگرانی نداره و تا 3 سالگی هم طبیعیه اما باید اطلاعات بیشتری در اختیار متخصص بگذارید تا با قطعیت بیتشری نظر بده

  5. سلام. دختر خواهرم 2 سال و هفت ماهشه. خوب حرف میزنه و تا 20 اول میشمرد حالا 123 و بعد 20 رو میشماره حفظیاتش خوبه، کتاب داستان 2بار که براش میخونی دفعه سوم حفظ میشه. چند تا سوره بلده ولی خیلی با مردم حرف نمیزنه و وقتی مردم نگاش میکنن میگه نه نگام نکن یا جواب حرفای مردم را نیمده قبلا خیلی دور خودش میچرخید ولی حالا کمتر شده. خیلی شیطونه و مدام در حال جست و خیزه. قبلا ضمایر را اشتباه میگفت ولی حالا درست شده. ارتباطش با ما و پدر و مادرش و یکی از خاله هام که با هم رفت و آمد داریم خوبه ولی برای بقیه زیاد حرف نمیزنه. به نظر شما اوتیسم داره؟ و یا نیازه که به دکتر مراجعه کنیم برای تشخیص قطعی؟

    1. سلام دوست عزیز در تالار گفتمان خانم دکتر عاقبتی به سوالات به دقت پاسخ می دهند لذا اگر آنجا مطرح کنید نتیجه بهتری می گیرید
      اما به طور کل به نظر اوتیسم نمی رسه اما باید توضیحات بیشتری بدین ، فرزند چندمه؟ الگوی ارتباطش با خانواده چطوریه ؟ و ….

  6. سلام پسر یک ساله ای دارم که اصلا حرف نمی زند در9 ماهگی بهصورت نامفهوم بابا ومامان میگفت اما حالا نمیگه .دوران بارداری پراسترسی داشتم وپسرم با وزن 2500 بیلی روبین 18 داشت اما از 6 ماهگی هرچی بهش میگم متوجه میشه وانجام میده به صدای تلوزیون حساس وزود عکس العمل نشون میده با آهنگهای شاد میرقصه .هرکس نماز بخونه بهش خیره میشه ومیشینه پیشش از5ماهگی موقع خواب برای خودش آئاز میخونه خیلی نگرانم لطفا راهنماییم کنید آیا میتونه اوتیسم باشه

    1. سلام لطفا مشکل خود را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید تا دکتر اسما عاقبتی راهنماییتون کنند با تشکر

  7. ﺳﻼﻡ
    ﭘﺴﺮ ﻣﻦ ﻫﺠﺪﻩ ﻣﺎﻫﺸﻪ ﻓﻘﻂ ﻣﯿﮕﻪ ﻣﺎﻣﺎﻥ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺣﺮﻑ ﻣﯿﺰﻧﻪ ﺍﻣﺎ ﮔﻨﮓ ﺣﺮﻑ ﻣﯿﺰﻧﻪ ﺩﻭﺭﺵ ﺧﻠﻮﺗﻪ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﯽ‌ﺗﻮﻧﻢ ﺑﮕﻢ ﺗﻨﻬﺎﺱ ﭼﻮﻥ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺩﻭﺭ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﭘﺮﺗﺤﺮﮐﻪ ﺍﻣﺎ ﺩﺍﺩ ﺯﯾﺎﺩ ﻣﯿﺰﻧﻪ ﻋﺎﺷﻖ ﺳﺮ ﻭ ﺻﺪﺍﺱ
    ﻧﮕﺮﺍﻧﻢ ﮐﻪ ﺍﻭﺗﯿﺴﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻪ ﺍﺧﻪ ﺭﻭﯼ ﻣﺒﻞ ﻣﯿﺸﯿﻨﻪ ﻭ ﺑﺎ ﻗﺪﺭﺕ ﻋﻘﺐ ﻭ ﺟﻠﻮ ﻣﯽ‌ﺭﻩ ﻭ ﺍﯾﻨﮑﺎﺭﻭ ﺑﯿﻦ ﭘﻨﺞ ﺗﺎ ﺩﻩ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻣﯿﮑﻨﻪ ﺩﮐﺘﺮﺵ ﮔﻔﺘﻪ ﻭﺍﺳﺶ ﺍﺯﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﻓﯿﻠﻢ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ ﺍﻭﻥ ﻣﺸﮑﻮﮎ ﺑﻪ ﺍﻭﺗﯿﺴﻢ ﺍﺳﺖ ﺧﯿﻠﯽ ﺧﻮﺩﻣﻮ ﺑﺎﺧﺘﻢ ﻟﻄﻔﺎ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯾﯿﻢ ﮐﻨﯿﺪ
    ممنون

    1. سلام لطفا مشکل خود را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید تا دکتر اسما عاقبتی راهنماییتون کنند با تشکر

  8. بنده دبیرآموزش وپرورش استان مازندران هستم مدتی است نارسایی های یکی از شاگردانم که درمسائل یادگیری بسیارکندآموز می باشد و از نظر اجتماعی دربرقراری نظم و سازگاری با دیگرشاگردانم مشکی اساسی دارد درگیرم ازنظرمن باتمام مطالعاتی که داشتم این دخترمدرسه راهنمایی پایه هشتم اصلا ازنظر سن عقلی و سن تقویمی دچارمشکل است اداره ناحیه یک ساری اصرارا به ثبت نام او درمدارس معمولی دارد وطب برقراری رابطه غیرمستقیم با والدینش که اصلا راضی به ثبت نام او در مدارس کودکان استثنایی ندارند و این مسئله را افت شان و حیثیت اجتماعی خود می پندارند ازطرفی واقعا از نظر معلم برای او دلسوزم زیرا باید از نظرم وی درمدرسه ای منطبق با ساخت وتوانایی های ذهنی اش تحصیل کند زیرا بعنوان یک مربی با مدرک فوق لیسانس برنامه ریز درسی شرکت او را درکلاس بادانش آموزان معمولی نادرست می پندارم وی از نظر ظاهری دارای نقایصی است که بامطالعات گسترده فکرمی کنم مبتلا به سندرم ویلیامز است ودرباره این موضوع بادیگرهمکاران خود که معلم دروس دیگر اویند مشورت کرده و آنان نیز بامن هم عقیده اند فعلا ماهمه همکاران و معلمان از رویه اداره ناحیه یک ساری مرکز استان مازندران دربرخورد با این دانش آموزان مخالفت داریم رویه آنان از نظرما مخاف رشد وپیشرفت این دانش آموز است چگونه می توانیم ازسدعدم توافق اداره و والدین این شاگرد رد شویم ازطرفی او ازنظر ناسازگاری روحی برای شاگردان دیگرکلاس مه مزاحمت های فراوان تولید می کند فکر کنم اداره ما فقط کودکان مبتلا به سندرم داون را عقب مانده تلقی می کند ولی باز این سندرم و درجات بسیازکم بیماری دارد وبعضی از مبتلایان آن قلدر به تحصیل درمدارس عادی هستند چگونه می توانیم مسئولان اداره را جهت حفظ امنیت روحی و روانی شاگردانمان و همچنین محیطس آموزسی درخور این شاگرد مبتلا به نارسایی ژنتیکی بااختلال یادگیری جهت تسهیل فرایندهای ذهنی شناختی او برقرار سازیم لطفاماراراهنمایی نمایید

    1. سلام لطفا مشکل خود را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید تا دکتر اسما عاقبتی راهنماییتون کنند با تشکر

    2. با سلام معلم عزیز لطفا بچه ای که تونسته دوران ابتدایی رو در مدارس عادی باشه بازم میتونه لطفا بجای چسباندن برچسب سندرمی که خودت تشخیص داده ای نه پزشک به فکر آن بچه باش که در درس دادن کمکش کنی و باید معلمان ومدیران ما بدانند باید تکالیف و درس کمتری به این بچه ها داد و نمونه سوال امتحانی به این بچه ها بدهند لطفا باعث جدایی خانواده ها نشوید این قدر به خاطر راحتی کار خودتان به این بچه های مظلوم سخت نگیرید آیا نمیدانی که انیشتین با اون قیافش بیش فعال و کمبود توجه داشته آیا ادیسون و گراهام بل و سقراط حکیم از این بیماری رنج نمیبردند پس کمکش کن که در مدرسه عادی باشد

  9. سلام پسرمن یک ساله است حرف نمی زنه به اسمش هم گاهی عکس العمل نشون میده ممکنه این مشکلو داشته باشه؟

    1. سلام لطفا مشکل خود را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید تا دکتر اسما عاقبتی راهنماییتون کنند با تشکر

    2. سلام
      نگارجان تاجایی که من اطلاع دارم پسرهادیرترازدخترهازبان بازمیکنندوتاسن۲سالکی بیان۱۰کلمه کافیه سخت نگیر

  10. سپاس از مقاله مفید شما. در تکمیل مطلب باید خاطر نشان کرد که از نشانه های اوتیسم عدم وابستگی کودک به والدین و دیگر اعضای خانوده است. کودک اوتیستی معمولا نمی تواند روابط دوستانه برقرار کند، و ارتباط کلامی او در حداقل ممکن است. ادامه مطلب:

    http://salamatbank.com/disease/description/6/اوتیسم

  11. با سلام
    پسرم به بیماری اوتیسم مبتلا است نه تنها از نظر IQ ضعیف نیست که به مراتب باهوش تر از افراد هم سن و سال خودش است او هم اکنون دانشجوی پزشکی است در صورتی که باید سوم دبیرستان باشه لطفا اینقدر نگید که اوتیسمی ها از نظر هوشی ضعیف اند و بدون هیچ مطالعه و تحقیقی نیاین مطالب های بدون هیچ درو پیکری رو بذارید تو سایت

    1. سلام لطفا مشکل خود را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید تا دکتر اسما عاقبتی راهنماییتون کنند با تشکر

    2. سلام میشه مشخصات بیماریتون را بدین و بگین ارتباط چه جوری میشه تقویت کرد دخترم 39 ماهشه مشکوک به اوتیسم هست حرف 2 کلمه ای میگه با بچه ها بازی نمیکنه ارتباط چشمیش خوبه اما بسیار نگرانم که بزرگتر شد نتونه در مدرسه با بچه ها درس بفهمه

  12. باسلام ممنون از مقاله خوبتان اما یک سوال :
    آیا این بیماری ارثی است؟ می توان با مشاوره های ژنتیکی از ابتلا به آن در کودک جلوگیری کرد؟
    لطفا پاسخ را به ایمیلم بفرستید.

    1. سلام لطفا مشکل خود را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید تا دکتر اسما عاقبتی راهنماییتون کنند با تشکر

  13. با عرض سلام و خسته نباشید.پسر سه سال و نیمه ای دارم که هنوز تقلیدی صحبت میکنه.و جمله بندیه خوبی نداره.فقط در حد بر طرف شدن نیازهاش صحبت میکنه.اجازه نمیده در آغوشش بگیرم.نه من نه کس دیگه.تمرکز بسیار کمی داره.حدوده 5 تا شعر حفظه.با بچه های هم سن و سالش خیلی کم بازی میکنه.

    پیش گفتار درمان بردم گفت ممکنه اوتیسم خفیف داشته باشه.لطفا منو راهنمایی کنین که از نگرانی روز و شب واسم نمونده.

    1. سلام لطفا مشکل خود را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید تا دکتر اسما عاقبتی راهنماییتون کنند با تشکر

  14. با سلام وتشکر پسر 2 سال و7ماهه دارم که حرف نمی زند و موقعه شادی وهیجانات دستهایش را مثل بال بال زدن تکان می دهد که البته الان خیلی کمتر شده. هر چیزی که با چشم می بیند یاد می گیرد اما درک کلامیه پایین دارد دستورات ساده را انجام می دهد مثل ا ردن وسایل و…. تماس چشمیش خوبه نسبت به اسمش عکس العمل نشان می دهد مهد کودک می رود با بچه ها بازی می کند با بزرگتر ها ارتباط بر قرار می کند ودوست دارد که با انها بازی کند کودک پر جنب وجوش وکنجکاو وشادی است اما درک کلامی خیلی پایین تر از سنش دارد از انگشت اشاره استفاده می کند وخاسته هایش را به ما می فهمانددر ضمن علاقه شدیدی به اب بازی دارد ممنون می شم کمکم کنید

    1. سلام لطفا مشکل خود را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید تا دکتر اسما عاقبتی راهنماییتون کنند با تشکر

  15. سلام. پسر 23 ماهه ی من ازعلایمی که برای اتیسم ذکر شده.بازی باچرخ ماشین. حرف نزدن به این صورت که فقط کلماتی مانند بابا.د..جوجو روبعد از ما تکرار میکنه. بیشترازاشاره برای خواسته هاش استفاده میکنه.آیا به اتیسم مبتلا شده؟ خواهش میکنیم کمکم کنید چه طوری می تونم بادکتر تون ارتباط داشته باشم؟ منتظر راهنمایی شما هستم

    1. سلام لطفا مشکل خود را در قسمت پرسش و پاسخ مطرح کنید تا دکتر اسما عاقبتی راهنماییتون کنند با تشکر

  16. من یه اوتیستیک 18 ساله هستم
    خواستم بگم اگه به فردی مشکوک هستین سریع واسه درمان اقدام کنین
    خیلی سخته
    خیلی…

  17. پسرم دو سال وچهار ماهه است وقتی اسمش را صدا می زنم هیچ عکس العمل نشان نمی دهد حرف هم نمی زند از یک طرف مشخص به طرف دیگر می دود وبا خود می خندد بعضی اوقات بی مورد گریه می کند وبا ماوافراددیگر تماس چشمی خیلی کم ویاگرا هیچ برقرار نمی کند اما مرا که مادر اش هستم دوست دارد. آیا پسرم اوتیسم است لطفا مرا راهنمایی کنید

    1. با سلام و وقت بخیر

      لطفا در اولین فرصت پسرتان را به یک متخصص کودک ببرید تا از نظر شنوای و گویایی و بینایی و تمام موارد جسمی چک شود ، اگر تمام موارد فوق از نظر پزشک نرمال بود حتما با یک متخصص روانشناس مشورت کنید .

    2. با سلام و وقت بخیر

      در اولین فرصت برای پسرتان یک چکاب پزشکی کامل مثل شنوایی ، بینایی و… انجام دهید اگر پسرتان از نظر پزشکی مشکل نداشت حتما به یک روان شناس متخصص مراجعه کنید تا پسر شما را ببیند.

  18. پسری د ارم 5 ساله بیماری اوتیسم دارد در سن 4 سالگی او را به یک روانپزشک بردم و تشخیص ندادند که اوتیسم دارد گفتند ایشان بیش فعال است و علائم آن در سن 5 سالگی بیشتر شد که فوق تخصص مغز و اعصاب تشخیص داد که بیماری اوتیسم داردو. سرانجام به یک گفتار درمان وی را بردم ایشان گفتند باید قدرت تشخیصش درست شود سپس از نظر گفتاری درمان شود . ولی آموزش قدرت رفتار درمانی برای ما مشکل است لطفاً راهنمایی بفرمایید

    1. با سلام و وقت بخیر

      مراکز زیادی در تهران مخصوص کار با کودکان اتیسم وجود دارد ، با مراجعه به آنها به راحتی می توانید از خدمات انها استفاده کرده و برای نحوه صحیح آموزش دادن کودکتان اطلاعات بگیرید.

  19. با سلام و خسته نباشید بنده کاردرمان ذهنی هستم و تاکنون فعالیت های اختصاصی فقط برای کودکان اتیستیک را انجام می دهیم از جمله آموزش های توجه و دقت ، تحریکات حسی ، تحرکات حواس پنج گانه ، آموزش ها ی ذهنی مخصوص کودکان اتیسم ، لذا با توجه به مطالب و ارتباط این سایت با مخاطبان دارای بچه های اتیسم دار ، و با توجه به شرایط سنی این کودکان که هر چه با سن کمتری مراجعه نمایند و یا راهنمایی شوند ، امکان بهبودی بیشتر خواهد بود لذا خوشحال می شوم کمکی به این کودکان که در واقع محرم تر کودکان جامعه کودکان ما هستن داشته باشم چه در از طریق این سایت و یا با تماس تلفنی 09155009279
    یاداوری می نمایم ما روزانه بالای 30 نفر اتیسم را خدمات می دهیم و معتقد هستیم هر چه زودتر حس و توجه و دقت این کودکان بهبود یابددر دیگر فرایند های درمانی ما نند گفتار درمانی و آموزش های کلاسیتک نیز پیشرفت خواهند داشت در غیر این صورت تمامی فرایند ها با اختلال روبرو است ، اگر کودکان ما توجه و تمرکز نداشته باشد چگونه به حرف گوش می دهد و یا پاسخ معلم را بایستی بدهد ؟ با تشکر از مطالب بسیار ارزند و مفید

  20. سلام.عزیزترین من دچاراتیسمه
    ……… .من سعی کردم تمام تجربیاتمو براتون داخل وبم بذارم.ازتون خواهش میکنم سربزنید .خوشحال میشم

  21. سلام
    اوتیسم اگه خفیف باشه زیاد بد هم نیست. گفته میشه خیلی از نوابغ بزرگ درجاتی از اوتیسم داشتن.
    خیلی از مسائل پیچیده ی علمی بدلیل تمرکز خیلی بالای افراد اوتیسمی حل شدن. گفته میشه بعضی از این دانشمندان تا چندین دهه میتونستن فقط روی یه موضوع تمرکز کنن و در نهایت جواب مساله رو پیدا کنن، کاری که شاید یه فرد عادی هیچ وقت نتونه انجام بده.
    شاید بزرگترین دانشمندی که در این مورد بشه نام برد البرت انیشتین باشه. گفته میشه انیشتین اوتیسم خفیف داشته و خیلی از کشفیات بزرگش که دنیا رو تکون داده بدلیل همین بیماری اوتیسم هست.
    موتزارت، داروین و نیوتون هم احتمالا اوتیسم داشتن. البته قطعا اوتیسم اونها خفیف بوده و اگه فرزندتون اوتیسم خفیف نداره امیدوار نباشید که به یه نابغه تبدیل بشه، فقط باید باهاش کنار بیاید و تا جایی که ممکنه کمک کنید فرزندتون بهتر بشه.

  22. سلام .. ممنون از مطالب خوبي كه ميذاريد.. خواهر زاده من ٣سال و نيمشه.. صحبت نميكنه.. البته خيلي از كلمه هارو بلده ..ولي جمله نميگه .. توجهش كمه .. مثلا اگه صداش بزنيم و بگيم چيزي كه ميخواد رو ميخوايم بهش بديم زود روشو بر ميگردونه و توجه ميكنه .در غير اينصورت به حرفامون توجه نميكنه .. بعضي وقتا بي دليل ميخنده.. ممكنه خداي نكرده اوتيسم داشته باشه

    1. با سلام یک خواهش داشتم لطفا اینقدر راحت با چند تا مشخصه بر چسب اتبسم به بچهای مردم نزنید…شما نمیدانید با روح وروان این پدر ومادرها چه میکنید وبعضی به مرز تودکشی میرسند ..پس لطفا یک نسخه برای همه نپیچید وزمان بدید ودقیق ماینه کنبد وبعد اظهار نظر کنید…….

  23. میگوید برن گفتار درمان ..خوب گفتار درمان هم برای پرکدن جیب خودش میگه اتیسم وخانوادها رو بیچاره کرده وخودش هم هیچ کار خاصی انجام نمیده والکی جیب مردم خالی میکنید…یک کارشناس گفتار درمان مگه دکتر که راجب به مغز بچه نظر بده….نکنید اینکارهارو زندگیهارو ار هم نپاشید ….کی یاد میگیرید فرهنگ زود قضاوت نکردن رو…..

  24. باسلام،پسری دارم 2 سال و هفت ماهه دارم که از حدود 80 روز پیش با تجویز متخصص روان شناسی که گفتند بیش فعالی داره قرص ریسپریدون میدیم که نسبت به حدود 3 ماه پیش خیلی آروم شده و کلمات بیشتر و بهتری میگه ولی فعلا جمله نمیگه بجز چند جمله معمولی.تا قبل از تجویز این قرص ناآرام بود و کلمات رو نمیتونست خوب تلفظ کنه ،وسایل بازیش رو بخصوص ماشیناش رو پرت می کرد،به لباس شویی علاقه زیادی داشت و فقط ماشین بازی می کرد که خداروشکر جدیدا دیگه تمایلی به لباسشویی نداره و بجز ماشیناش با عروسک ،تلفن و چیزای دیگه هم بازی میکنه.علاقه زیادی به بیرون رفتن وپارک داره.آرام و تقریبا حرف گوش کن شده،جدیدا فعل هایی مثل بنشین،بیا،بیام ،داغه رو میگه .دوستان عزیزمن و ما نگران بچمون هستیم لطفا راهنمایی کنید.با تشکر

    1. سلام بر شما، ما نگرانی شما والدین عزیز را درک می کنیم. می توان گفت بهترین کاری که می توانید برای فرزندتان انجام دهید، پیروی دقیق از دستورات متخصص معالج فرزند شماست. به هر حال، صرف داشتن بیش فعالی، به معنای خراب شدن آینده یک کودک نیست. همانطور که خود شما هم نوشته اید، مصرف داروها، کارساز بوده است. لازم به ذکر است که با افزایش سن کودک، علایم بیش فعالی کاهش پیدا می کنند و اگر فرد با روشهای صحیح بیاموزد که توجه و تمرکز خود را در امور مختلف حفظ نماید، می تواند زندگی خود را مدیریت کند و به طور طبیعی ادامه دهد و مشکل غیرقابل حلی وجود نخواهد داشت.
      بنابراین، دستورات روانپزشک و روانشناس کودک خود را با دقت اجرا کنید. اگر علایم کم توجهی وجود نداشته باشد، بیش فعالی به طور کامل قابل درمان خواهد بود. و اگر علایم کم توجهی وجود داشته باشد، با مهارت آموزی، کودک و نوجوان قادر به کنترل و مهار آن خواهند بود.
      نکته دیگر آنکه آرامش درونی والدین و محیط زندگی، در پیشرفت مسیر درمان کودکان مبتلا به بیش فعالی – کمبود توجه، نقش دارد؛ پس مراقب سلامت روان خودتان هم باشید.

    2. با سلام و خسته نباشید خدمت شماو آرزوی سلامتی برای فرزند شما و تمام کودکان بیمار
      پسر من تمام علائم بیماری پسر شما را دارد ..متاسفانه من خیلی نا امید هستم و از آینده فرزندم بیمناکیم …دکتر متخصص تشخیص اون بسم داده اند… عزیزگرامی آیا امکان دارد بمان تماس بگیرید تا در مورد نحوه درمان بیماری فرزندانمان صحبت کنیم….با تشکر فراوان و آرزوی سلامتی برای شما و فرزندتان
      سعیدی 09198045536

  25. سلام.پسر سه ساله ای دارم که حرف نمیزند.و عاشق بازی با گوشی و تبلت است.گاهی اوقات میچرخه.واز صدای بلند متنفر.ایا اوتیسم داره .

  26. باسلام.من با خوندن این مطلب نگران پسرم شدم.او از یکسالگی چند کلمه ایی رو که میگفته دیگه نگفته.فقط اب میگه.علاقه ایی به اون صورت به ارتباط چشمی نداره.بازی میکنه با بچه ها ولذت میبره.واسباب بازی هاش رو ردیف ومنظم کنار هم میچینه حتما اگر جایی در باز باشه باید ببنده.در کل به نظم زیاد علاقه داره و شدیدا لجبازه.و مواقعی که براش سودی نداره خودش رو به کری میزنه.و وقتی کسی میخنده به شدت ناراحت میشه.ایا به اوتیسم مبتلا هست.خواهش میکنم پاسخ بدهید خیلی ناراحتم

    1. جناب احمدی سلا
      لطفا با یک روانپزشک کودک و نوجان مشورت نمایید ، حتما پسرتون رو با خودتون ببرید که ایشون رو ببینن

    2. جناب احمدی سلا م
      لطفا با یک روانپزشک کودک و نوجان مشورت نمایید ، حتما پسرتون رو با خودتون ببرید که ایشون رو ببینن

      1. باسلام؛خواهر شوهر من مبتلا ب اوتیسم هست و با شوهرم فامیل دور هستیم ایا امکان مبتلا شدن فرزندان ما هم وجود داره؟؟؟؟؟؟

  27. سلام .پسر من 10 ماه است و اصلا ترس از غریبه نداره. خیلی کم کلماتی رو به زبان میاره. و اگر جند ساعتی از من یا پدرش دور باشه بی تابی نمیکنه. و گاهی اوقات که صداش میکنیم واکنشی نشون نمیده و بی تفاوته. ایا کودک من مشکوک به اوتیسم است؟ یا حتی مشکل دیگر. واقعا نیاز به راهنمایی دارم.و بابت وقتی که میذارید خیلی خیلی ممنونم

  28. با سلام و احترام
    پسر برادر شوهر من سه سال و سه ماه است اما هنوز حرف نمیزنه .ما در یک مجتمع سه واحدی زندگی می کنیم و وقتی خانه مادر شوهر می ریم این بچه با پسر من که دوساله است بازی می کنه. من به کارهاش دقیق شدم نوع بازی کردنش سخت است پسر من قشنگ حرف می زنه و ماشین بازی دوست داره اما اون بچه ماشین ها را قطار می چینیه .همه چیز را فقط اشاره می کنه.حرف هم باهاش بزنی جیغ می زنه و سرش را می کوبه زمین.پرخاشگری داره و گاز می گیره و کلا همش در حال داد زدن صداهای یکنواخت است.مادرش صبح ساعت 6 میره سرکار و 6عصر بر میگرده.به نظر شما این بچه اوتیسم داره؟

  29. می خواستم بدونم اگر کسی مدت زمان زیادی در یک شغل ثابت بمونه و از نظر خودش در اون شغل هیچ پیشرفتی نداشته باشه ممکنه یه فرد اوتیسمی بوده باشه؟

  30. به نظرم والدین بهتره یه مقداری بیشتر مراقب خودشون باشن تا بچه هاشون. اگه با این همه تمرکزی که بیشتر بیمارگونه است تا متفکرانه در آینده ی نزدیک شاهد شیوع نوعی اوتیسم در والدین خواهیم بود تا خردسالان ! لطفا به والدین یاداوری بفرمایید که از هر ده هزار کودک چهار نفر به طور متوسط دچار اوتیسم در درجات متفاوت میشن نه از هر چهار کودک ده هزار نفر!

  31. سلام من یک دختر شش ساله دارم که هر وقت ما حرف می زنیم یا تلویزیون نگاه میکنه زیر لب تکرار میکند و وقتی صدایش میزنند انگار نمیشنود یعنی باید چند بار صدایش بزنیم تا جواب بده و در یادگیری شمارش اعداد (حتی)تا ده هم ضعیفه و اگه چیزی یادش میدهیم سریع فراموش میکنه و در ضمن خیلی هم لجبازی میکنه ولی به من که مادرش هستم کمی توجه نشان میدهد لطفاً مرا راهتمایی کنید آیا اینها میتواند علایم اوتیسم باشد یا خیر؟ممنون از شما

  32. با سلام.دخترم 2سال و 8 ماهش هست.صحبت نمیکنه فقط بابا.دده.ماما.توتو.نه.به به رو میگه .ارتباط چشمیش کوتاه هست.صبرش کمه. قبلا بسیار به دور خودش میچرخید و روی انگشت پاش راه میرفت.روابط اجتماعیش خوبه و خیلی خونگرم هست.بازی کردنش خوب هست. دستورات یا واکنش به اسمش رو هروقت میلش باشه پاسخ میده و مشکل شنوایی نداره دوماه کاردرمانی بردمش و تازه گفتار رو واسش شروع کردم.از دکترش پرسیدم بچم بیش فعاله؟ اما گفت نه اختلال کم توجهی و حسی داره.به نظرتون اوتیسم هست؟

  33. متاسفانه مدیر و معلم ها و غیره دست به دست هم دادن تا با ایراد گرفتن از پدر ها و مادرهایی که بچه های اوتیسم یا بیش فعال دارن از بار اضافه خودشون بکاهند و باعث جدایی خانواده ها میشن من دختری بیش فعال داشتم این قدر مدیرا ومعلم ها سرزنشم کردن تا جدا شدم .اما مدیران معلمان بدونید که ادیسون بیش فعال بوده و سه بار از مدرسه اخراج شده و ابوریحان بیرونی سقراط حکیم انیشتین و الکساندر گراهام بل بیش فعال بودند.پس این قدر این بچه ها و خونوادهاشون رو سرزنش نکنید

  34. سلام ، پسر ٧ ساله اي دارم، تا ٣ سالگي حرف نزد ولي چون ما ايران زندگي نمي كنيم، دكتر گفت نرمال هست. الان هر دو زبان رو صحبت مي كنه ولي فارسي رو قر رو قاطي! تقريباً از ٤ سالگي گفتار در ماني مي كنه ولي هنوز گفتن بعضي حروف براش سخته!
    دوران كودكي خوبي داشت، با بچه ها هم بازي مي كنه، كلاً نوازش و ارتباط چشمي هم داره، بعضي وقتها فانتزي بازي ميكنه، كلاً از نظر رفتارهاي اجتماعي يكم مشكل داره مثلاً خيلي زود گريه مي كنه، أيا اينها نشانه هاي آتيسم هست

  35. سلام بچه من 2 سال و 2 ماهشه تا یکسال و نیم واکنشهاش نسبتا” خوب بود حدود 10 کلمه می گفت بای بای ام میکرد ولی از یکسال و نیم به بعد دیگه خیلی ساکت شد بای بای ام نمیکنه هرچه صداش میزنیم جواب نمیده به خودم خیلی وابسته است به صداهای موبایل خیلی خوب واکنش نشون میده ولی با همسالانش ارتباط برقرار نمیمنه قبلا” فقط با تلویزیون و موبایل و تبلت بازی میکرد ولی الان با همه اسباب بازیهاش بازی میکنه و علاقه اش به موبایل و تلویزیون کم شده. خیلی میخنده و بدو بدو میکنه. به صدای لباسشویی علاقه داره البته الان کمتر شده سباب بازی جدید را تا چند روز علاقه نشون نمیده.شنوایی سنجی هم بردم مشکلی نداشته وقتی از خواب بیدار میشه سریع شروع بع بازی می کنه بعضی وفتها شبها ساعت 4 و 5 بلند میشه به بازی و بدو بدو توی تاریکی و داد ویزنه و می خنده.خواهشا” راهنماییم کنید بچه ام دچار اوتیسمه؟

  36. پسری 21 ماهه دارم خیلی بازی گوش است و دوست دارد مدام باهاش باز کنی و بدود و برود زیر مبل و نهار خوری یا پشت پرده قایم بشه و مدام دنبالش کنی و از این بازی به شدت می خندد و مجدداً نگاهت می کند که دوبار این کار را تکرار کنی خیلی جارو برقی را دوست دارد بخصوص هنگامی که روشن است اگر خاموش کنی میرود و دگمه روشن را می زند اگر روشن نشود می رود سیم آن را به پریز می زند وقتی من وارد خانه می شوم می گوید دردر و لباس من را می آورد که بپوشم و میرود جلوی در و مدام می گوید دردر وقتی می گوی پیشی چی میگه یا هاپو چی می گه صدای آنهارا در میآورد آب بازی را خیلی دوست دارد صدای موسقی می شنود میرقصد و دورخودش مدام می چرخد صدای اذان که می شنود میرود جلوی تلوزیون و قتی کس نماز می خواند میرود و پیشش می ماند و مانند آنها نماز میخواند و گاهی اوقات مهر راخودش برمی دارد و چادر مادرش را سر می کند و نماز می خواند خیلی دوست دارد برود زیر پتو یا پارچه و دالی کند اصلاً حرف نمی زند دوست ندارد کسی بهش دست بزند و نوازش شود بغیر از من و مادرش بیشتر اوقات اگر صدایش کنی توجه نمی کند با اسم خود بیگانه است نگاه چشمی خیلی کم برقرار می کند و نگاهش را می دوزدد وقتی می گویی برو پیشی یا ببی یا هاپو را بیار میآورد اما وسائل دیگر را متوجه نمی شود مانند لیوان بشقاب میوه و وسائل دیگر علاقه شدید به موبایل دارد و خیلی خوب آن را روشن می کند و با حرکات دست عکس ها را می آورد و علاقه به دیدن کلیپ های موبایل دارد،درد را کمتر حس می کند علاقه زیاد به ماشین دارد و سوئیچ ماشین را جا میزند و فرمان را می چرخاند و دنده را می خواهد عوض کند اگر کسی نگاهش کند ذوق می کند وقتی چیزی می خواهد با اشاره و یا هل دادن ما و گرفتن دست ما منظورش را می فهماند. با این تفاسیر آیا پسرم اوتیسم دارد.لطفاً بنده را راهنمایی کنید

  37. سلام من یه پسر دوسالو دوماهه دارم که خیلی وقتی لباسشویی شروع به چرخیدن میکنه یا پنکه بادستش اداشو درمیاره یاصداشو تقلید میکنه و توجهش جلب میشه درضمنبعضی کلمات روهم فقط اولشو میگه مثل صابر که میگه صا
    مطالب سایتها دراین موردو خوندم واقعا نگران شدم توروخداراهنماییم کنید

  38. باعرض سلام!دختر من 2/5داره؛15کلمه رو به صورت هدفمند در جای خودش میگه و دستورات رو اجرا نمیکنه ولی اگه صداش کنی 70% مواقع واکنش نشان می دهد.همیشه در حال جنب و جوشه!تماس چشمی متوسطی با ما داره؛حواسش نسبت به اطراف هم تقریبا خوبه.ممنون میشم که راهنمایی بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *