علت ریزش مو در کودکان

علت ریزش مو در کودکان

كمتر اتفاق مي‌افتد كه كودكان موهاي سرشان را از دست بدهند اما در نوزادان اولين موهاي كركي غالباً بعد از تولد مي‌ريزند و رشد بعدي ممكن است طول بكشد بنابراين كودك شما ممكن است تا چند ماه طاس بنظر برسد همچنين شيرخواران از طريق سائيدن موهاي پشت سرشان با بالش دچار ريزش مو مي‌شوند در نتيجه محلهاي سفيد و بي‌مو در پشت سر آنها ديده ميشود اين امر بخاطر آن است كه موهاي طفل هنوز بطور محكم در داخل پوست جاگرفته است و با كمي اصطكاك دچار ريزش ميشود.

شايعترين علت ريزش مو در كودكان بزرگتر عفونت قارچي پوست سر موسوم به كچلي است در اين حالت لكه‌هاي حلقه‌ايي بدون مو و بسيار خارش دار و به رنگ صورتي يا خاكستري كه در آن پوسته‌هايي نيز مشاهده ميشود.

به نظر مي‌ايد از ديگر علتهاي بي‌موئي در كودكان موخوره يا Alopecia areata ميباشد در اين عارضه لكه‌هاي گرد و بي مو ناگهان ظاهر ميشوند و ظرف چند ماه موهاي نازك سفيد از آن سر در مي‌اورند و سپس موهاي طبيعي مي‌رويند برخي از كودكان بخاطر تيكهاي عصبي يا خلق و خوهاي مخصوص، مجبور به كشيدن، تاب دادن و شكستن موهايشان ميشوند. اين بيماري كه تريكوتيلومانيا يا وسواس كندن مو ناميده ميشود اغلب زمانيكه كودك بر روي چيزي متمركز ميشود بدتر ميشود.

آيا خطرناك است؟

از دست دادن مو معمولاً خطرناك نيست و هر چند كودك نسبت به آن نگران باشد اما بالاخره رشد موها دوباره آغاز خواهد شد.

ابتدا چه كار بايد بكنيد؟

1- هرگونه لكه‌اي روي پوست سر كودك را بررسي كنيد. اگر پوست به شكل خاكستري يا صورتي و پوسته پوسته باشد نشانگر كچلي است در غير اين صورت ممكن است كودك
شما دچار موخوره (آلوپسي آرئاتا) شده باشد.

2- توجه كنيد آيا كودكتان به تيكهاي عصبي كشيدن يا تاب دادن موهايش هنگام تمركز دچار است.


آيا مشورت با دكتر لازم است؟

اگر به كچلي مشكوك هستيد هر چه زودتر با دكتر تماس بگيريد زيرا مسري است البته بوسيله دارو براحتي درمان ميشود و اگر درباره علت لكهاي بي ‌مويي بر سر كودك و يا وجود تيك نگران هستيد هر چه زودتر به دكتر مراجعه كنيد.


دكتر چه اقدامي انجام خواهد داد؟

دكتر به درمان علت اصلي بيماري خواهد پرداخت اگر كودكتان كچلي داشته باشد يك پماد ضد قارچ براي پوست و قرص براي پوست سر تجويز مي‌كند.

اگر علت آن موخوره يا آلوپسي آرئاتا باشد به شما مي‌گويد كه هيچ درماني ندارد و اين عارضه موقتي است.

شما چه كمكي مي‌توانيد بكنيد؟

اگر كودك دچار كچلي است تا زمان بهبود يافتن وي را از رفتن به مدرسه باز داريد.

اگر كودك از كچلي ناراحت است كلاهي براي او تهيه كنيد. از نظر رشد مجدد مو همواره و بطور منظم كودكتان را معاينه كنيد و كاري كنيد كه خود را نبازد.

نسبت به واقعه خونسرد باشيد با آن مانند يك بيماري معمولي برخورد كنيد. معلم كودك را از قضيه مطلع مي‌سازيد تا از مورد تمسخر قرار گرفتن وي توسط همكلاسيهايش جلوگيري كند.
اگر كودك موهايش را زياد دستكاري مي‌كند كاري نكنيد متوجه ناراحتي شما از اين بابت شود. خيلي ارام و بموقع او را از اين عمل منصرف كنيد و حتماً‌ از خستگي بيش از حد يا اضطراب او جلوگيري كنيد تا تيكهاي وي بدتر نشود.

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *