غذا برای هوش کودک

منوی غذا برای باهوشی

مسوولیت‌های مادری یا پدری تمامی ندارند. وقتی بچه‌دار شوید، ناخودآگاه وظایف زیادی پیدا خواهید كرد. شما باید علاوه بر غذا دادن، شستن لباس‌ها، رسیدگی مرتب، تحمل گریه و بی‌قراری‌های كودك در 24 ساعت و خواندن هزار باره داستان‌هایی كه فرزندتان دوست دارد، به‌فكر درآوردن پول و درآمد كافی برای زندگی، تهیه غذا، لباس‌های قشنگ و سایر هزینه‌های لازم و غیرلازم كه كودكتان را خوشحال می‌كند، باشید.
هدف شما از انجام تمام این سرمایه‌گذاری‌ها امید رسیدن به یك سود بزرگ است و آن چیزی نیست جز یك بچه دوست داشتنی، صالح و سالم كه شما را دوست داشته و قدردان محبت‌هایتان باشد. البته بهتر می‌شود اگر فرزند دوست داشتنی، پرمحبت و سالم شما، یك فرد باهوش و یا حتی نابغه نیز باشد. هر چند در گذشته تصور می‌شد هوش عاملی است كه تنها به‌وسیله ژنتیك تعیین می‌شود، ولی امروزه دانشمندان عقیده دارند محیطی كه فرزند شما در آن رشد می‌كند و نیز فردی كه كودك را بزرگ می‌كند نقش بسیار مهمی در تعیین میزان هوش كودك دارند. در واقع والدین می‌توانند كمك بسیار زیادی به باهوش‌تر شدن فرزندشان كنند.
ژن‌ها عامل مهمی در تعیین هوش كودك هستند ولی محققان معتقدند «هوش» علاوه بر زمینه ژنتیک، تا حدی هم اکتسابی است و در طول زندگی و به نسبت شرایط محیطی از آغاز تولد تا بزرگسالی و براساس آموزش‌های فردی در او شکل می‌گیرد. به نظر می‌رسد که هوش انسان، هم ارثی و هم اکتسابی است. مطالعات نشان می‌دهد که در این رابطه نوع غذایی كه كودك می‌خورد نیز تاثیرگذار است. نكته‌ای كه هرگز نباید فراموش كنید آن است كه تغذیه فرزند شما از دوران بارداری و از داخل رحم مادر شروع می‌شود. پس از به دنیا آمدن، نوبت دوران شیرخوارگی و تغذیه با شیر مادر می‌رسد. رژیم‌های غذایی ناسالم با چربی بالا، قند و غذاهای فرآوری شده در کودکان با کاهش ضریب هوشی آنان در ارتباط است. از طرف دیگر، رژیم‌های غذایی سالم باعث ارتقاي عملکردهای ذهنی کودکان می‌شوند. در اين مقاله به معرفی  برخی از مواد غذایی مفید در این زمینه خواهید پرداخت.
قبل از تولد
مرکز، حافظه، یادگیری و مهارت‌های فکری و ذهنی که هوش را تشکیل می‌دهند به چگونگی فعالیت‌های عصبی سلول‌های سیستم اعصاب مرکزی مرتبط می‌شوند و بدیهی است که این سلول‌ها هم برای فعالیت روزانه‌شان به غذای مناسب و کافی نیاز دارند. حتما اگرپدر و مادری بدانند که تغذیه مناسب اولین گام در رشد و سلامت مغز کودک است، دقت و حوصله بیشتری برای تغذیه او به خرج می‌دهند.
تغذیه کودک از همان دوران جنینی شروع می‌شود. تغذیه مناسب و کامل دوران بارداری و مصرف کافی موادی مانند کربوهیدرات‌ها (قندها و نشاسته) و چربی‌های ضروری برای رشد مغز مانند اسیدهای چرب امگا ۳ و مواد معدنی مانند ید وآهن و ویتامین‌ها بویژه ویتامین C، اسید فولیک و ویتامین‌های گروه B به رشد و سلامت مغز جنین کمک می‌کند.
مادرها باید رساندن ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم به فرزندانشان را حتی پیش از به‌دنیا آمدن آنها شروع كنند. برای اطمینان از اینكه در آینده فرزند باهوش و سالمی خواهید داشت، قبل از هر چیز باید برای فرزندتان یك رژیم غذایی مناسب و كامل در نظر بگیرید. اگر چه تكامل مغزی پس از تولد روی می‌دهد و مغز قادر است خود را با تغییرات محیطی سازگار كند، اما تغذیه بد دوران بارداری دارای آثار منفی مشخص و برجسته‌ای است که می‌تواند در تمام طول زندگی فرزند شما ادامه داشته باشد.
بعد از تولد
تغذیه پس از به دنیا آمدن با شیر خوردن نوزاد ادامه می‌یابد. شیر مادر بهترین و کامل‌ترین غذای کودک است و بهترین و مغذی‌ترین مواد را به بدن کودک می‌رساند. اسیدهای چرب موجود در شیر مادر براحتی جذب می‌شوند و در اختیار سلول‌های مغزی قرار می‌گیرند. بنابر این اولین و بهترین غذای مغز کودک، شیر مادر است که هم باعث ایمنی کودک در مقابل بیماری‌ها می‌شود و هم برای رشد ذهنی و مهارت‌های فکری آینده کودک مفید است. مطالعات دانشمندان نشان داده ۹۰ درصدکودکانی که ضریب هوشی بالاتر دارند از شیر مادر تغذیه شده‌اند. البته مادرانی که قادر به تغذیه نوزادشان با شیر خود نیستند، نگران نباشند زیرا امروز سازندگان شیرهای خشک با افزودن اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ به شیرها تا حدودی نیاز شیرخواران را به این اسیدهای چرب مغذی برای مغز برطرف می‌کنند.
به باور بسیاری از محققان شیر مادر یك غذا و وسیله بسیار مهم برای رساندن مواد مغذی و ضروری به نوزاد است. اگر چه نوزاد می‌تواند همین مواد را با استفاده از شیر خشك‌های كامل نیز دریافت كند، نباید فراموش كرد تغذیه با شیر مادر یكارتباط عاطفی‌ قوی میان مادر و فرزندش ایجاد می‌كند.
گوشت:
گوشت‌های کم چرب می‌توانند تامین ‍‌‌‌کننده آهن بوده و جذب آهن از منابع گیاهی را افزایش دهند. آهن به عنوان  ماده معدنی ضروری برای تشکیل هموگلوبین ضروری است. هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز انتقال اکسیژن به بافت‌ها از جمله مغز را بر عهده دارد. کمبود آهن می‌تواند منجر به عدم تمرکز و اختلالات یادگیری در کودکان شود. هر 100 گرم گوشت حاوی 4 میلی‌گرم آهن می‌باشد.
ماهی:
60 درصد وزن جامد مغز از چربی تشکیل شده است. به همین خاطر مغز برای رشد و فعالیت مناسب به اسید‌های چرب با کیفیت بالا نیاز دارد که در غذاهای دریایی یافت می‌شوند. ماهی‌های چرب از اسید‌های چرب امگا 3 یعنی ایکوزاپنتانوئیک اسید و دکوزا هگزانوئیک اسید غنی می‌باشند. هر دو این اسیدهای چرب برای رشد و عملکرد طبیعی مغز ضروری هستند. تحقیقات بیانگر آن است که کودکانی که مقدار کافی از این اسید‌های چرب را دریافت کرده بودند تیز هوش‌تر از کودکانی بودند که دریافت ناکافی داشتند. کودکان روزانه به 2/1 گرم اسید‌های چرب امگا 3 نیاز دارند و هر 100 گرم ماهی سالمون حاوی 2/2 گرم از این اسید‌های چرب می‌باشد. ماهی، میگو و صدف حاوی مواد معدنی ضروری دیگری همچون روی و فسفر نیز  می‌باشند که برای تقویت عملکرد‌های ذهنی کودکان بسیار مفید است.
تخم مرغ:
تخم مرغ غذای دیگری است که می تواند برای هوش و ذکاوت فرزندانتان مفید باشد. بهتر است روز را با تهیه املت خوشمزه با تخم‌مرغ‌های تازه آغاز کنید. تخم مرغ‌های خانگی منبع غنی از چولاین که باعث گسترش فعالیت مغزی و حافظه می‌شود، هستند و برای کودکان بسیار مفید است. چولاین نوعی ویتامین حلال در آب بوده و جزو گروه ویتامین‌های ب است.
صبحانه فراموش نشود.
خوردن صبحانه عامل دیگری است که خیلی خوب روی حافظه، تمرکز و یادگیری افراد اثر می‌گذارد. افرادی که صبحانه نمی‌خورند یا صبح‌ها خیلی کمتر از نیاز بدنشان غذا می‌خورند، نسبت به افراد دیگر زودتر خسته می‌شوند و از فعالیت و یادگیری امتناع می‌کنند و طی مدت‌ طولانی، هوشیاری کمتری خواهند داشت. از میان غذاها نیز بیشتر آنهایی مفید واقع می‌شوند که دارای ارزش غذایی بالایی هستند. باید توجه داشته باشید که معده بچه‌ها با میان وعده‌های نامناسب و با حجم زیاد پر نشود و فرصت لازم برای آنها فراهم شود تا از مواد غذایی مفید بیشتر استفاده کنند.
حبوبات
حبوباتی چون لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، عدس، لپه و سایر حبوبات منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند كه باعث خون‌سازی در رگ‌ها و تقویت سلول‌های عصبی می‌شوند. می‌توانید از این حبوبات در سالاد، سوپ و یا آش‌های مختلف استفاده كنید.
مغز‌ها و دانه‌ها حاوی پروتئین، کربوهیدرات پیچیده، فیبر، اسید‌های چرب امگا 3، روی، آهن و ویتامین‌های گروه B می‌باشند. ویتامینE موجود در مغزها به عنوان آنتی‌اکسیدان در حفظ و ارتقای سلامت سلول‌های مغزی مهم می‌باشد.2 قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی حاوی حدود 3 میلی‌گرم ویتامینE می‌باشد. کودکان روزانه به 4-3 میلی‌گرم ویتامینE نیاز دارند. مغز‌ها همچنین حاوی منیزیم هستند که باعث بهبود جریان خون به سلول‌های مغز می‌شوند. از مغزهای مختلف برای تغذیه و میان وعده کودکتان استفاده کنید تا هم استفاده از خوردنی های غیر مفید کم شود و هم بتوانید تغذیه سالم را برای کودک خود داشته باشید.
غلات کامل
مغز به طور پیوسته برای فعالیتش به دریافت گلوکز وابسته است. فیبر موجود در غلات کامل باعث تامین گلوکز مورد نیاز مغز در فواصل بین وعده‌های غذایی می‌شود. نان‌های كامل برخلاف نان سفید انرژی را به آرامی و یكنواخت در بدن آزاد می‌کنند و به كودكان و افراد بزرگسال كمك می‌نماید تا با حفظ سطوح قندخون، تمركز و هوشیاری بیشتری داشته باشند.

گردآورنده : فریبا نقدی

، ،

2 thoughts on “غذا برای هوش کودک

  1. خیلی خیلی عالی و قابل استفاده بود ممنون لطفا نحوه تغذیه در سن رشد کودکان بین 8 تا 12 را هم ذکر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *