غذا خوردن کودکان

غذا خوردن کودکان

غذا خوردن کودکان

غذا خوردن کودکان

چطور با کودکانی که تازه غذا می‌خورند، رفتار کنیم؟

یکی از مراحلی که در رشد کودک عموما دردسر زیادی برای والدین ایجاد می‌کند، زمانی است که کودک باید کم کم از شیر گرفته شود و در جمع دیگر اعضای خانواده از غذای خانواده تغذیه کند کودک شما تازه به غذا خوردن افتاده است؟ به نظر می‌رسد برخی کودکان چندان میل و رغبتی به خوردن غذا از خود نشان نمی‌دهند. برخی هم اصلا میلی به امتحان کردن غذاهای تازه ندارند و اصرار دارند همیشه همان غذاهای قبل را بخورند. اگر کودک شما هم یکی از کودکان نو غذا است، نگران نباشید چون تنها نیستید. این مشکل شایع است و والدین زیادی درگیر آن هستند. خوشبختانه، راههایی وجود دارد که می‌توان کودکان را به کمک آنها ترغیب به خوردن بیشتر یا امتحان کردن غذاهای تازه کرد. در این مورد کودکان از حسی بسیار قوی برخوردارند که قابل مقایسه با درک حسی سگ‌ها است یعنی می‌توانند حال و هوای شما را به خوبی درک کنند.

غذا خوردن کودکان

به علاوه، کودکان اغلب به همان خلق و خوی والدین خود پرورش می‌یابند. بنا بر این اگر شما هنگام صرف غذا، مضطرب و نگرانی باشید این نگرانی را مستقیما به فرزند خود منتقل می‌کنید و همین امر موجب می‌شود که او کمتر با شما همکاری کند. پس سعی کنید زمان غذا دادن به کودک آرامش کافی داشته باشید. وقتی به کودک خود غذا می‌دهید طوری رفتار نکنید که گویی در حال انجام معامله‌ای بزرگ هستید، بلکه غذا را روی میز کودک و در دسترس او قرار دهید و با صبوری منتظر بمانید ببینید چه اتفاقی می‌افتد. خردسالان به کارهای روتین تمایل بیشتری دارند. دانستن اینکه کودک در چه زمانی چه کاری را دوست دارد بسیار مهم است و باعث ایجاد احساس امنیت و آرامش در وی می‌شود. به همین دلیل بهتر است که آماده کردن غذا یا کمک غذا هر روز در یک ساعت معین انجام شود. چون کودکان به این نظم نیاز دارند.
ضمن اینکه ازارایه یک غذای کاملا ناآشنا برای کودک، به تنهایی، حتما اجتناب کنید و اگر می‌خواهید کودک شما غذایی جدید را امتحان کند آن را در کنار غذاهایی که برایش آشناست سرو کنید. مثلا اگر برای اولین بار می‌خواهید به کودک هویج بدهید و می‌دانید که کودک‌تان مرغ و پوره سیب زمینی را دوست دارد، باید هویج را در ترکیبی با این دو غذای مورد علاقه‌اش به او معرفی کنید.

گرداورنده : سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *