فواید شیر مادر، یکی دو تا نیست

فواید شیر مادر، یکی دو تا نیست

فواید شیر مادر، یکی دو تا نیست

فواید شیر مادر، یکی دو تا نیست همه ما در زندگی نیاز داریم تا مورد تشویق قرار بگیریم و دیگران، به خصوص آنهایی که در زندگی‌مان نقش مهمی را بازی می‌کنند، نسبت به کارهای ما بی‌تفاوت نباشند و عکس‌العمل مناسب و به جا از خود نشان دهند.

شاید یکی از دلایلی که بعضی از خانم‌ها تمایل ندارند بچه‌هایشان را با شیر خودشان تغذیه کنند و یا انگیزه کافی برای تداوم شیردهی در ماه‌های بعدی را ندارند، همین موضوع باشد. گذشته از اینکه مادرم همیشه، حتی وقتی ازدواج نکرده بودم یا بچه نداشتم من و دخترهای فامیل را تشویق می‌کرد که حتما حس مادر بودنمان را با در آغوش کشیدن و تغذیه با شیر خودمان به فرزندمان بچشانیم و گویا این موضوع را در ذهن‌مان ثبت کرده بود. پس از بارداری هم همسرم راجع به اینکه چقدر دلش می‌خواهد بچه‌مان با شیر مادر تغذیه شود نه شیرخشک با من صحبت می‌کرد. او می‌گفت: «شاید خانم‌ها فکر کنند ما مردان هیچ نگرشی نسبت به تغذیه با شیر مادر نداریم اما ما وقتی در جمع خودمانی مردانه هستیم نیز همگی احساس قوی و مثبتی درباره شیردهی به وسیله مادر داریم. شاید بعضی از ما فواید فراوان و اختصاصی شیر مادر را نشناسیم اما می‌دانیم اگر همسرانمان را حمایت کنیم و از نظر عاطفی و تغذیه‌ای به آنها رسیدگی کنیم، خوب و سالم می‌مانند و می‌توانند با تداوم شیردهی پیوند عمیقی با کودک برقرار کنند. حتی بیشتر ما مردها برای این مادران احترام خاصی قایلیم.»

فواید شیر مادر، یکی دو تا نیست

به همین دلیل من هر روز با حرف‌های شوهرم و دوستانم که همگی به بچه‌هایشان شیر مادر می‌دادند، تشویق می‌شدم و شش ماه فقط شیر خودم را به آرین دادم. منحنی رشد مناسب و سلامت آرین هم به علت همین همت بزرگ بوده است. همسرم حتی حالا نیز مرا تشویق می‌کند تا دو سالگی در کنار غذای کمکی شیر دادن را ادامه دهم.
او دیروز بریده‌ای از روزنامه برایم آورده بود که دکتر نیلفروشان، فوق‌تخصص کودکان آثار درازمدت تغذیه با شیرمادر را توضیح داده بود. با خواندن آن بر تصمیم خود راسخ‌تر شدم. شاید شما هم با خواندنش انرژی بگیرید. راستی پیش از آن می‌خواستم بگویم امروز صبح رادیو گفت، شیوع مشکلات قلبی در افرادی که در کودکی شیرمادر خورده‌‌اند، بسیار کمتر از دیگران است و دکتر نیلفروشان بر این تاکید داشت که شیرخواری که از شیرمادرش تغذیه می‌شود، علاوه بر بهره‌مندی از غذایی کامل و غیرقابل جایگزین، ابتلای کمتری به بیماری‌های حاد دوران کودکی مانند عفونت‌های دستگاه گوارش و تنفس خواهد داشت. ضایعات پوستی و عفونت دستگاه ادراری نیز به ندرت دیده می‌شود. ضریب هوشی آنها در سنین بالاتر بیش از آنهایی است که با شیر مصنوعی تغذیه شده‌اند. از همه مهم‌تر نوشته بود، تحقیقات متعددی ثابت کرده آثار مفید تغذیه با شیرمادر در سنین جوانی، میانسالی و پس از آن هم خودنمایی خواهد کرد. کاهش نسبی فشارخون و چربی، کاهش خطر ابتلا به دیابت، مشکلات قلبی و سرطان‌های متعدد و از همه مهم‌تر چاقی از آن جمله‌اند. نوشته بود که شیرمادر سپربلای چاقی در کودکی و بزرگسالی است.

روزنامه سلامت

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *