فواید میوه خوردن در کودکان

فواید میوه خوردن در کودکان

فواید میوه خوردن در کودکان

میوه منبع ویتامین‌ها، فیبرها و املاح معدنی است که برای رشد و سلامت کودکان لازم است.

در طول سال و با تغییر فصول میوه های متنوعی به بازار می‌آیند: توت فرنگی، گیلاس، هلو، زردآلو، آلو، طالبی و هندوانه برای فصل گرم، انگور، پرتقال، نارنگی، سیب، موز و کیوی برای روزهای سرد سال. همه‌ی این میوه های رنگارنگ باید در برنامه‌ی غذایی فرزندان ما گنجانده شوند. یعنی اینکه کودکان باید هر روز میوه را همانند سبزیجات در برنامه‌ی غذایی‌شان داشته باشند.

بهتر است کودک میوه را برای صبحانه و یا به عنوان میان وعده بخورد نه با وعده‌های ناهار و شام. این مواد غذایی مفید علاوه بر ویتامین، املاح معدنی و فیبر حاوی قند طبیعی به نام فروکتوز هستند که به طور مستقیم جذب بدن می‌شود. برای آشنایی با خواص میوه‌ها روی سلامت کودکان و همچنین نحوه‌ی تشویق آن‌ها برای مصرف این مواد غذایی مفید با ما همراه باشید.

نقش ویتامین‌های موجود در میوه‌ها

ویتامین‌ها نقش‌های مهمی در بدن همه‌ی ما و همچنین کودکان ایفا می‌کنند. به این ترتیب که ویتامین‌ها باعث جذب بهتر پروتئین‌ها، چربی‌ها و قندها شده، فعالیت و رشد سلول‌ها و ارگان‌های بدن را کنترل می‌کنند. بر خلاف مواد مغذی دیگر، ویتامین‌ها به غیر از ویتامین D، کالری به بدن تحمیل نمی‌کنند. بدن خود به تنهایی قادر نیست ویتامین‌های را تولید کند و باید از طریق مواد غذایی جذب کند. برای همین نقش تغذیه بسیار پررنگ‌تر می‌شود.

اگر فرزند شما یک تغذیه‌ی سالم و متنوع داشته باشید نیازهای روزانه‌ی خود را به راحتی دریافت می‌کند و دیگر لازم نیست شما به دنبال تهیه‌ی مکمل‌های غذایی باشید. توجه داشته باشید ویتامین C یکی از ویتامین‌های پر مصرف و مورد نیاز بدن می‌باشد. برای همین با میوه‌هایی مثل توت فرنگی، کیوی، نارنگی، پرتقال و غیره باک ویتامین C فرزندانتان را پر کنید.

فواید میوه خوردن در کودکان

فیبرهای موجود در میوه‌ها

میوه‌ها سرشار از فیبرها هستند و برای همین در برنامه‌ی غذایی کودکان جایگاه خاصی دارند. فیبرها موادی هستند که مانند ویتامین‌ها کالری رسان نبوده، جذب بدن نمی‌شوند و دفع مواد زاید از طریق روده‌ها را سرعت می‌بخشند. باید بدانید که دو نوع فیبر وجود دارد: فیبرهای حلّال یا محلول در آب و فیبرهای غیر حلّال یا نامحلول در آب.

با کودکتان به میوه فروشی بروید و اجازه دهید او میوه های مورد علاقه‌اش را انتخاب کند. در این صورت خواهید دید همان جا می‌خواهند میوه های انتخابی خود را بچشند

فیبرهای گروه اول محلول‌های چسبناکی درست می‌کنند که جذب قندها و چربی‌ها را کاهش می‌دهد. گروه دوم فیبرهایی هستند که میزان و حجم مدفوع را بیشتر کرده و دفع آن را سرعت می‌بخشند. بیشتر میوه‌ها و سبزیجات حاوی هر دو گروه فیبرها هستند. مواد غذایی دیگر از قبیل بلغور جو دو سر، غلات کامل، کنگر فرنگی و لوبیا قرمز منابع سرشار از فیبرها محسوب می‌شوند. از بین میوه آجیل‌ها و آلو خشک منبع مهم فیبرها هستند.

املاح معدنی موجود در میوه‌ها

میوه‌ها این نعمت‌های خوشمزه‌ی الهی همچنین حاوی املاح معدنی هستند. این مواد نیز همانند ویتامین‌ها برای عملکرد خوب بدن و رشد سلول‌های کودکان لازم و ضروری‌اند.

کلسیم، فلور و فسفر وظیفه‌ی ساخت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌های کودک شما را بر عهده دارند.

آهن وظیفه‌ی ساخت گلبول‌های قرمز خون و حمل اکسیژنِ سلول‌های فرشته های کوچولو را بر عهده دارد.

سدیم، پتاسیم و کلر برای حفظ تعادل املاح و مایعات موجود در بدن ضروری‌اند.

ید، منیزیم، و مس در فرآیند متابولیسم کودکان دخیل هستند.

بدون شک نیاز کودکان به این املاح معدنی بسیار بالا نیست اما این مواد باید روزانه به اندازه ای که از طریق ادرار، مدفوع و تعریق خارج می‌شوند از طریق تغذیه وارد بدن کودکان شوند.

داشتن یک تغذیه‌ی سالم و متنوع کافی است تا کودک دلبند شما املاح معدنی مورد نیاز خود را به راحتی دریافت کند.

فواید میوه خوردن در کودکان

با کودکانی که میوه نمی‌خورند چه باید کرد؟

متأسفانه اکثر کودکان علاقه‌ی چندانی به خوردن میوه نشان نمی‌دهند و تمایل بیشتری به هله‌هوله‌ها دارند. اما بدن این فرشته های کوچولو به ویتامین‌ها، فیبرها و املاح موجود در میوه‌ها نیاز دارد. در اینجاست که نقش شما پررنگ‌تر می‌شود. یعنی لازم است که با ترفندهای مختلف زرنگی کنید و میوه را در برنامه‌ی غذایی کودکتان بگنجانید.

* میوه را پوست بگیرید، مربع مربع خرد کنید و در اختیار کودکان قرار دهید. یک خلال دندان یا چنگال کوچک (بسته به سن و سال کودک) به او بدهید تا خودش بخورد.

* میوه های رنگارنگی مثل توت فرنگی، آلو، زردآلو (بدون هسته) و غیره را در یک لیوان خوشگل یا پیاله‌ی دوست داشتنی بریزید و در اختیارش قرار دهید.

* کمپوت درست کنید. میوه‌های خیلی رسیده را دور نریزید و سریع کمپوتشان کنید. بچه‌ها کمپوت را دوست دارند، شاید به خاطر قوطی آن! از سیب یا میوه های دیگر کمپوت درست کنید و در قوطی مخصوص کمپوت بریزید و به او بدهید. در تهیه‌ی کمپوت از کمی شکر، وانیل و یا عسل استفاده کنید. مطمئن باشید خواهند خورد. کودکانتان را در تهیه‌ی کمپوت یا دسرهای میوه‌ای سهیم کنید. این یک روش فوق‌العاده برای ترغیب آن‌ها به مصرف میوه است.

* با کودکتان به میوه فروشی بروید و اجازه دهید او میوه های مورد علاقه‌اش را انتخاب کند. در این صورت خواهید دید همان جا می‌خواهند میوه های انتخابی خود را بچشند. حواستان باشد میوه‌ی نشسته دستشان ندهید.

* اگر باغ یا باغچه‌ای دارید و یا به هر طریقی می‌توانید میوه را از درخت بچینید از این موقعیت نهایت استفاده را ببرید. اجازه بدهید فرزندتان با دست‌های کوچک خود زردآلو، گیلاس، تمشک، توت و غیره را از درخت بچیند. بلافاصله میوه را بشویید و بگذارید بچشد. این بهترین روش برای میوه خور کردن فرزندتان است.

بچه‌ها در بیرون از منزل میوه بیشتر می‌خورند. عصرها اگر وقت دارید دست کودک دلبندتان را بگیرید و پارک نزدیک خانه‌تان سری بزنید. مقداری میوه با خود ببرید و زمان‌هایی که از بازی فارغ می‌شود به او بدهید تا بخورد.

* ابتکار عمل به خرج بدهید. میوه‌ها را خرد کنید و روی بشقاب به شکل عروسک و اشکال مختلف در بیاورید. یا میوه را در سیخ‌های کوچک یا خلال دندان فرو کنید و به دستشان بدهید تا بخورند.

* دسرهای میوه‌ای درست کنید. اگر داخل ظرف برایش بستی می‌کشید حتماً آن‌را با میوه‌ها ریز رنگارنگ تزیین کنید و تاکید کنید میوه‌ها را بخورد.

فاطمه مهدی پور

منبع:tebyan.net

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *