كودك دوست داشتني من

كودك دوست داشتني من

چگونه به کودک بفهمانیم که دوستش داریم؟

ـ اغلب با اطمینان به فرزندتان بگوید: «من همیشه تو را دوست خواهم داشت، در همه زمان ها، مهم نیست چه اتفاقی بیفتد.». پیش از تولد فرزندتان شروع کنید و به این روش ادامه دهید.
ـ محبت واقعی فقط در یک رابطه متقابل به دست می آید و متاسفانه بیشتر والدین محبت را در سختی دادن به خود معنا می کنند. علت این امر از آن روست که محبت کردن در فرهنگ ما به درستی تعبیر نشده است و هر دلسوزی بی جا یا توجه نامناسب را به اشتباه محبت می نامیم. ساده ترین مثال آن زمانی است که یک کودک حرف می زند، حرف زدن کودک یک اتفاق خوشایند برای والدین است و والدین باید به هنگام حرف زدن کودک سراپا خشنود باشند که کودکشان حرف می زند، ابراز عقیده می کند اما بیشتر والدین در اغلب موارد توجهی به حرف های کودک نمی کنند و از حرف زدن وی لذت نمی برند.
کودک که با بی اعتنایی روبه رو می شود پس از چند دقیقه خسته می شود و دست از حرف زدن برمی دارد. در صورتی که در همین رفتار کوچک می توان با نگاه، گوش دادن دقیق و تایید وی محبت واقعی را به وی نشان داد. برخی والدین اعتماد به نفس کافی برای ابراز محبت به فرزند یا همسر خود ندارند بنابراین جایگزین هایی برای ابراز محبت مثل خرید هدیه، انجام کارهای کودک به جای وی یا دلسوزی های بی جا انجام می دهند.
ـ هرگز به منظور تنبیه کردن فرزندتان یا هر دلیل دیگر، محبت را از او دریغ نکنید. شنیدن این جمله بسیار ناراحت کننده است: «این کار را انجام بده وگرنه دیگر دوستت نخواهم داشت.» در این صورت فرزندتان آسیب خواهد دید، پریشان و سردرگم می شود و اعتماد به نفس و اطمینانش را نسبت به شما از دست می دهد.
براي مثال نبايد به کودک بگوييم تو امروز در مهماني آبروي ما را بردي پس دوستت نداريم يا امروز بچه خوبي بودي پس دوستت داريم، والدين بايد بدانند محبت با قيد و شرط در آينده مشکل ساز خواهد شد. والدين بايد رفتار کودک و نه شخصيتش را تنبيه کنند و فقط با اين روش است که کودک در بزرگسالي احساس ارزشمندي مي کند.
ـ علاوه بر بیان اینکه فرزندتان را دوست دارید با شیوه های غیرکلامی به او نشان دهید که دوستش دارید. این پیام های غیرکلامی می تواند شامل: در آغوش گرفتن، لبخند زدن، بوسیدن، گرفتن دستهایش و …. باشد. از این روش ها زیاد استفاده کنید
ـ کودکی که با گریه و دعوا یک وسیله اسباب بازی می خواهد و والدین در برابر خواسته کودک و خرید آن مقاومت می کنند می توانند محبت واقعی خود را پس از نخریدن وسیله به وی نشان دهند. کودک درمی یابد که والدین حتی با نخریدن اسباب بازی او را همچنان دوست دارند و او مثل گذشته می تواند بازی کند و از زندگی اش لذت ببرد. اما وقتی والدین تسلیم خواسته کودک می شوند، محبت واقعی خود را دریغ و آن وسیله را جایگزین آن می کنند.
ـ همیشه قبل و بعد از تربیت و تنبیه فرزندتان، علاقه خود را به او خاطرنشان کنید. به او بگویید: من آنچه انجام دادی دوست ندارم ولی هنوز تو را دوست دارم.»

گردآورنده:فریبانقدی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *