مادران برای بازگشایی مدارس به کودکان استرس ندهند

مادران برای بازگشایی مدارس به کودکان استرس ندهند

مادران برای بازگشایی مدارس به کودکان استرس ندهند

نی نی سایت: یک روانشناس تربیتی به مادران نسبت به انتقال دادن اضطراب جدایی در آستانه بازگشایی مدارس به فرزندانشان هشدار داد.

منیژه ایوبی روانشناس کودک گفت: استرس و اضطراب در کودکان همزمان با بازگشایی مدارس از مسائلی است که خانواده‌ها و به ویژه مادران را درگیر می‌کند که این به دلیل وابستگی کودکان و نگرانی مادر است.

وی ادامه داد: این استرس به دلیل ناآشنایی با محیط جدید امری طبیعی است چرا که کودک ابهام زیادی نسبت به محیط مدرسه، وظایف خود و انتظارات افراد دیگر از او احساس می‌کند و اعتماد به نفس وی را دچار آسیب می‌کند.

این روانشناس تربیتی تعریفاتی که خواهر و برادر بزرگ‌تر از مدارس به کودک ارائه می‌دهد را در این ترس کودکان بسیار موثر دانست و گفت: این نوع تعاریف معمولا آشنایی ناقصی به کودکان می‌دهد که به شکل‌گیری استرس و هیجان در او می‌انجامد.

ایوبی در رابطه با وظایف والدین برای کاهش استرس مدرسه در کودکان، اظهار کرد: والدین در روزهای قبل از بازگشایی مدارس می‌توانند با توضیح شرایط و برطرف کردن ابهام کودک در رابطه با وظایف او شناختی نسبی به محیط جدید ارائه کنند و یا حتی او را به محل مدرسه ببرند.

مادران برای بازگشایی مدارس به کودکان استرس ندهند

وی ادامه داد: حضور دانش‌آموزان کلاس اولی در مدارس ابتدایی یک روز قبل از شروع مدارس و قبل از حضور پایه‌های بالاتر می‌تواند به ارائه این شناخت به صورت واقعی کمک زیادی کند.

ایوبی حضور زودهنگام دانش آموزان در اولین پایه هر مقطع را برای کاهش استرس موثر دانست و افزود: مدارس غیرانتفاعی و مدارس خاص نیز این اقدام را برای اولین پایه هر مقطع انجام می‌دهد که بسیار مفید است.

این روانشناس تربیتی فراموش کردن مطالب سال قبل را یکی دیگر از دلایل استرس کودکان در مقطع ابتدایی دانست و گفت: مرور جزئی و غیرمستقیم دروس سال قبل در روزهای پایانی تابستان می‌تواند در کاهش استرس مفید باشد.

ایوبی تشریح کرد: در بسیاری از موارد والدین به ویژه مادران برای بازگشایی مدارس استرس بیشتری دارند که از نظر عاطفی به آنان صدمه می‌زند و علاوه بر آن این اضطراب به فرزندان نیز منتقل می‌شود که آسیب زا خواهد بود.

منبع: ایسنا

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *