ماندن در خانه: آسان يا مشكل

ماندن در خانه: آسان يا مشكل

ماندن در خانه: آسان يا مشكل

آيا خانه‌دار بودن آسان است ؟

پاسخ كوتاه يك “نه” قطعي ست. در خانه ماندن مي‌تواند رضايت‌بخش، ارزش‌مند، جالب و حتي سرگرم‌كننده باشد، ولي قطعا به سادگي قدم زدن در پارك نيست. دردسر‌هاي روزمره‌ي مربوط به بچه و خانه و كارهاي سخت روزمره مي‌تواند شيريني اين كار را از بين ببرد. و فراتر از اين‌ها انزوا است. اگر در برقراري ارتباط با ديگر والدين و ملحق شدن به گروه‌ها و حفظ رابطه با همكاران قديمي ناتوان باشيد، ممكن است در اتاق نشيمن خانه‌تان تنها بمانيد.
همچنين حفظ اعتماد به نفس در جامعه‌اي كه لزوماٌ ارزشي براي خانه‌داران قائل نمي‌شود – مخصوصاٌ اگر اين ‌كار به معناي ترك كار و حرفه باشد – كار دشواري ا‌ست. همچنين والدين خانه‌دار وقتي كه مي‌گويند فقط پدر يا مادر هستند، ممكن است با واكنش‌هاي منفي روبرو شوند.
خانه دار بودن در حالي كه همسرتان كار مي‌كند، مي‌تواند فشار زيادي بر رابطه‌شما وارد كند. در آن حين كه داريد با نقش جديد خود سازگار مي شويد، ممكن است با ديدن همسرتان كه هر روز از در خانه بيرون مي‌زند احساس خشم و ناراحتي كنيد.

ماندن در خانه: آسان يا مشكل

اين فداكاري ضروري اقتصادي به قيمت زندگي وابسته به يك منبع درآمد هميشه آسان نيست. وقتي به زور دخل و خرج خود را ميزان مي كنيد، ديدن بهترين دوست‌تان در لباس يا اتومبيلي جديد سخت خواهد بود. در اين شرايط بايد تمامي ديگر مزايايي را كه به دست مي‌آوريد در نظر داشته باشيد و به ياد داشته باشيد كه نبايد همواره به مسائل اقتصادي انديشيد.
چالشي ديگر : خواه ناخواه، شما به عنوان يك مراقب دائمي مجبوريد خود را در قالب الگويي براي كودكان‌تان بيازماييد. به گفته‌ي مارجي جانسون، مسئول امورمالي شبكه‌ي خانه و خانواده «رفتار كودك شما آينه‌اي پيش‌روي ضعف‌هايتان مي‌گذارد. مشاهده‌ي واكنش‌هاي آنها و نحوه‌ي يادگيري‌شان از شما محركي ا‌ست براي اين كه خود را از هر لحاظ بهبود بخشيد.» اين‌كار همچنين مي‌تواند شديدا استرس‌زا باشد.
ليكن علي رغم اين كه برخي روزها ممكن است مملو از مرتب كردن ريخت ‌و پاش‌ها، عوض كردن پوشك، ميانجي‌گري در دعواها، و به اين سو آن سو دويدن براي انجام كارها باشد، روزي ديگر ممكن است پر از لذت و رضايت باشد. معمولاٌ اين شماييد كه شاهد يادگيري چيز جديدي در فرزندتان هستيد، و شانس بيشتري براي سهيم‌شدن در شرايط ويژه و خاطرات خوب و بد خواهيد داشت.
به گفته‌ي ژانت لرنر، زن خانه‌داري با دو بچه، «برخي اوقات وقتي بچه‌هاي شما روز خوبي را سپري مي‌كنند، شما نيز روز خوبي را مي‌گذرانيد و با خود مي‌انديشيد كه “واي، چه راحته”. روزهاي ديگر به اين سادگي نخواهند بود – ولي اگر به انتخاب خود خانه‌دار شده‌ايد، از اين كه مي‌دانيد آنچه را كه براي خود و خانواده‌تان انجام مي‌دهيد بهترين است، خرسند خواهيد بود».

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *