مبارزه با بدخوابی کودکان

مبارزه با بدخوابی کودکان

مبارزه با بدخوابی کودکان

خوابیدن، مانند غذا خوردن، از عوامل مهم رشد در کودکان است. خواب خوب و کافی، تاثیر زیادی بر رشد کودک دارد و بدخوابی و نداشتن استراحت کافی می‌تواند اثر مخربی بر این روند گذاشته و عامل ایجاد اضطراب و نگرانی برای والدین شود.

ویژگی‌های خواب کودکان

با در نظر گرفتن ساعت‌های مختلف خواب در کودکان، نوزاد، از تولد تا سه ماهگی، بین 16 تا 17 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد. این میزان، از سه تا شش ماهگی، به هفت ساعت در شب می‌رسد. از شش تا 9 ماهگی، شب‌ها را کامل می‌خوابند. از 9 تا 12سالگی، بچه‌ها معمولا هفت ساعت در شب می‌خوابند و دو ساعت در روز استراحت می‌کنند. پاره‌ای از عوامل محیطی و ذاتی هم وجود دارد که می‌تواند ریتم خواب در کودکان را برهم زند.

مبارزه با بدخوابی کودکان

چرا بدخوابی؟

اگر از کولیک که یکی از عوامل مهم بروز درد و کلافگی و در نتیجه، بدخوابی در میان نوزادان است، بگذریم، در کودکان بالای چهار ماه که بعد از بیدار شدن و در آغوش گرفته شدن، بلافاصله آرام می‌شوند، این بدخوابی، نوعی امتیاز گرفتن از والدین محسوب می‌شود.

خوردن غذاهایی با کالری بالا، شکلات، کودک را دچار  بدخوابی می‌کند.

یکی دیگر از علل بدخوابی در کودکان، مقاومت و ترس آن‌ها به‌خاطر جدا خوابیدن از والدین است. این حالت باعث می‌شود که کودک، خواب منقطع و ناآرامی داشته باشد.

در کودک و بیماری‌های جسمانی از جمله بیماری‌های تیروییدی و بعضی اختلالات خونی هم ممکن است در کودک، اختلال خواب تولید کنند.

کابوس دیدن، یکی دیگر از عوامل مهم بدخوابی است.. بچه‌ها در سنین سه تا شش سالگی، دچار اضطراب‌هایی می‌شوند که مشکلات خواب را در پی دارد و معمولا برای خوابیدن، مقاومت می‌کنند.

مبارزه با بدخوابی کودکان

بهترین برخورد  با کودکانی که بدخواب شده‌اند، چیست؟

ریتم خواب و بیداری کودکان، گاهی، به دلایل مختلف، به‌هم می‌خورد. در این شرایط، کودک بدخلق می‌شود و دایم نق می‌زند. یکی از راه‌هایی که می‌توان این وضع را اصلاح و خود و کودک‌تان را آسوده کنید، این است که:

1- سعی نکنید هر ساعت از روز، او را مجبور کنید که بخوابد.

2- در طول روز، سعی کنید با بازی کردن، او را خسته کنید.

3- تا شب صبرکنید تا در وقت مناسب و پس از آن‌که غذایش را خورد، او را به اتاقش ببرید.

4- او را در تخت خودش بخوابانید و چراغ را خاموش کنید.

5-  حالا، برایش یک داستان تعریف کنید. بهتراست که یک داستان تخیلی باشد تا توجه‌اش کاملا جلب شود.

6- از نوازش کردنش، غافل نشوید و توجه داشته باشید که به‌خاطر بدقلقی کردنش، از کوره در نروید!

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا 

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *