مدرسه نرفتن بچه ها

مدرسه نرفتن بچه ها

با کودکی که از مدرسه رفتن امتناع می کند چه کار کنیم؟
در جامعه ما همه برای تحصیلات، اهمیت بسیاری قایل هستند و دوست دارند فرزندشان در مدرسه، خیلی خوب و درسخوان باشد؛ ولی گاهی وضعیت تحصیل کودک، بر وفق مراد پیش نمی رود و مسایلی به وجود می آید که باید به حل و رفع آنها پرداخت. یکی از این مسایل، مشکلی است که در هنگام صبح برای خانواده ها پیش می آید، این موضوع که کودکشان نمی خواهد به مدرسه برود. والدین هیچ گاه اطمینان ندارند که آیا به اجبار کودک را به مدرسه فرستادن، کار درستی است یا نه؟ در ادامه راهکارهایی برای حل این مسأله به خانواده ها پیشنهاد خواهد شد.
ـ بررسي كنيد كه كودك در مدرسه مشكلي نداشته باشند و مورد آزار قرار نگرفته باشد. ابتدا باید از این موضوع مطمئن شوید که کودک شما در مدرسه مشکلی نداشته باشد. ممکن است مسایلی مانند مسخره شدن توسط همکلاسی‌ها، اذیت شدن توسط دوستان و…. در مدرسه وجود داشته باشد که موجب آزار کودک شود که موجب امتناع وی از رفتن به مدرسه شود.
ـ با کودک خود صحبت کنید. کودک را تشویق کنید تا تمام خبرها و اتفاقاتی را که باعث می شوند تا او به مدرسه نرود، برای شما بگوید. این روش را هم بیازمایید: از کودک بخواهید فهرستی از آنچه در مدرسه مورد علاقه اس و آنچه را که دوست ندلرد، با ذکر دلیل برای شما بگوید. ببینید آیا نشانه‌هایی از اینکه کودک از مدرسه رفتن نمی‌ترسد، ولی از ترک خانه واهمه دارد، می بینید یا خیر؟ ممکن است شما نتوانید به حل و رفع مشکل بپردازید ولی می توانید به کودک کمک کنید تا با احساساتش کنار بیاید. با نسان دادن علقه‌تان و درک مسایلش به او اطمینان خاطر بدهید.
ـ به مدت يك هفته در مدرسه (مهد كودك) حضور يافته و به تدريج مدت زمان حضور را كم كنيد . بعضی کودکان در این سن به زمان بیشتری برای سازگارکردن خود با قوانین و محیط های جدید نیاز دارند. با حضور در مدرسه به کودک خود فرصت این را بدهید تا به صورت تدریجی از شما جدا شود.
ـ ترتیبی دهید تا کودک، هرچه زودتر و مرتب‌تر کارهای قبل از رفتن به مدرسه‌اش را انجام دهد. تمام تلاشتان را بر روی آماده کردن او متمرکز کنید. هرچه برنامه دقیق تری برای صبخ داشته باشید این کار راحت‌تر خواهد بود.
ـ براي حضور كودك جايزه بدهيد و او را تشويق كنيد. به کودک نشان دهید که در نشر شما مدرسه رفتن کار بسیار مهم و با ارزشی است و اهمیت فراوانی برای این مشأله قایل هستید.
ـ برای رفع این مشکل از متخصص کمک بگیرید. بعضی از کودکان برای رفتن به مدرسه، بی نهایت مقاومت می ‌کنند. اگر کودک شما جزو این دسته است، از یک متخصص کمک بخواهید تا این مشکل را حل کند. بهتر است هرچه سریعتر این کار را انجام دهید زیرا بسیاری از بزرگسالانی هستند که از بودن در جمع و فضاهای باز رنج می برند، در کودکی از مدرسه و بودن در میان جمع گریزان بوده‌اند.

منابع:
چگونه با کودکم رفتار کنم، گاربر، استیفن، دانیلز گاربر، ماریان، فریدمن، روبین، مترجمان: شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک، احمد شریفی تبریزی، انتشارات مروارید، 1384
http://www.beytoote.com
http://life.shafaqna.com

گردآورنده:فریبا نقدی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *