مدیریت رفتار دوستانه در نوجوانی

مدیریت رفتار دوستانه در نوجوانی

مدیریت رفتار دوستانه در نوجوانی

دختر یا پسر نوجوانی که در طی این دوره یاد نگرفته است چگونه با افراد همجنس خود کنار بیاید و یا روابط درستی با همسالان برقرار کند در بزرگسالی با مسائل و مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد. اما از طرف دیگر برخی از نوجوانان هستند که رفتاری خوب و متعادل دارند و اهل دوستی و مراوده با دوستان و همسالان هستند اما…

همسالان در رشد روانی و اجتماعی غالب نوجوانان نقش عمده ای دارند، به خصوص در جامعه امروزی ما که سن ورود به بازار کار و پذیرش مسئولیت خانوادگی به طور روز افزونی به تاخیر افتاده است، دوره نوجوانی بر خلاف گذشته طولانی تر شده و به موازات آن نقش همسالان در این دوران، اهمیت بیشتری یافته است. روابط با همسالان در سالهای نوجوانی زمینه ای است برای روابط بزرگسالی، روابط اجتماعی، روابط کاری و… .
دختر یا پسر نوجوانی که در طی این دوره یاد نگرفته است چگونه با افراد همجنس خود کنار بیاید و یا روابط درستی با همسالان برقرار کند در بزرگسالی با مسائل و مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد. اما از طرف دیگر برخی از نوجوانان هستند که رفتاری خوب و متعادل دارند و اهل دوستی و مراوده با دوستان و همسالان هستند اما بنا به دلیل مختلف مثلا محیط نامطلوب یا مدرسه نامناسب دایما از جانب برخی از همسالان خود مورد آزار و اذیت و مزاحمت قرار می گیرند.
این مقدمه را گفتیم تا فتح بابی برای گفتگو با این دست نوجوانان باشد که دایما از شرایط مدرسه و برخی همکلاسی های خود در رنج هستند.
اگر شما جز این دست نوجوانان هستید این مقاله را حتما بخوانید:
گاهی اوقات ممکن است شما در مدرسه ای مشغول به تحصیل باشید که با همسالان خود بیش از حد وارد چالش می شوید. مثلا برخی افراد از ورود شما به برخی مکانها ممانعت می کنند، برخی در طول امتحان برای گرفتن تقلب شما را فریب داده و دایما مزاحم تان می شوند و یا با تمسخر و تحقیر تیم فوتبال مورد علاقه تان سعی دارند لج شما را در بیاورند. واقعا چطور می توان با این دست همکلاسی ها رفتار کرد؟در ادامه برخی پیشنهادات به شما ارایه می گردد:
مدیریت رفتار دوستانه در نوجوانی

آرامش داشته باشید

اگر کسی کاری کرد که شما را به دردسر انداخت و یا شما را ناراحت و دلخور کرد این دقیقا همان زمانی است که شما نیازمند آرامش هستید. تنها قبل از آرامش یک نفس عمیق بکشید. گاهی اوقات عکس العملهای خام و غیر منطقی شرایط را بدتر می کند. سه نفس عمیق بکشید و در حالیکه نفس خود را داخل می برید و یا بیرون می دهید تا ده بشمارید. این به شما کمک می کند تا آرامش خود را حفظ کنید، بر اعصاب خود مسلط شوید و قبل ازانکه عکس العملی نشان دهید باعث روشن تر شرایط در نظرتان می شوید. به خودتان کمی فرصت تفکر دهید تا بتوانید درباره عواقب عمل خو بیشتر تفکر کنید. به این ترتیب هم در امر تصمیم گیری موفق تر خواهید بود و هم شرایط را بدتر نخواهید کرد.
دختر یا پسر نوجوانی که در طی این دوره یاد نگرفته است چگونه با افراد همجنس خود کنار بیاید و یا روابط درستی با همسالان برقرار کند در بزرگسالی با مسائل و مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد

تمرین کردن

یک روش عالی برای رفتار کردن با دیگران تمرین کردن است. تمرین کردن به شما کمک می کند که تنش موجود را بهتر بشناسید و این یعنی شما دوست بهتر و برتری هستید زیرا شما خلق و خوی مثبتی دارید. همچنین با تمرین کردن اعتماد به نفس و عزت نفس در وجود شما تقویت می شود. یک کار گروهی در مدرسه بردارید و در طی ان با همکلاسی هایتان تعامل داشته باشید. این بهترین فرصت برای شناخت بهتر آنهاست و می توانید روی مشترکات تان بیشتر متمرکز شوید.

صحبت کردن

اگر بحثی یا مشکلی با یکی از همکلاسی هایتان دارید درباره اش با او حرف بزنید. درباره روشهایی که می توانید ارتباط تان را بهتر کنید با هم حرف بزنید و بحث کنید. مثلا اگر این همکلاسی در هنگام امتحان از روی دست شما تقلب کرده و شما را عصبانی می کند لذا با این شخص درباره اینکه این رفتار را درست ندانسته و حاضر به انجامش نیستید صحبت کنید و یا مکان نشستن خود را تغییر دهید. وقتی که شما در خصوص رفتار دیگران حاضر شوید با آنها روبه رو شوید سعی خواهند کرد که رفتارشان را برای شرایط ارتباطی بهتر با شما تغییر دهند.
 گوش دادن

مدیریت رفتار دوستانه در نوجوانی

تقریبا هر جر و بحث و مشاجره و عدم توافقی در یک رابطه بدلیل فقدان ارتباط خوب و یا خوب گوش ندادن به صحبتهای طرف مقابل پدیدار می شود. توجه خود را به طور کامل به شخص مقابل تان معطوف کنید برای این کار می توانید از تماس چشمی منظم و پیوسته، تکرار برخی جملات طرف مقابل، پرهیز از وقوع گسستگی از صحبتهای طرف مقابل استفاده کنید. وقتی که شما حقیقتا برای شنیدن حرفهای همکلاسی تان وقت صرف کنید شما به آنها نزدیک تر خواهید شد که این خود می تواند به مرور به یک ارتباط دوستانه و عالی ختم شود.

تغییر کنید

اگر خواهان به توافق رسیدن با همکلاسی خود هستید ممکن است لازم باشد شخصیت خود را قدری تغییر دهید. اگر در برخورد با دیگران و کنار آمدن با آنها مشکل دارید مانع اصلی را پیدا کنید.
چرا هکلاسی هایتان حاضر به پذیرش شما نیستند؟ آیا شما عادات یا رفتار منزجر کننده ای دارید که لازم است بیشتر بر روی آنها بیشتر کار کنید تا ارتباطی بهتر داشته باشید؟
تقریبا هر جر و بحث و مشاجره و عدم توافقی در یک رابطه بدلیل فقدان ارتباط خوب و یا خوب گوش ندادن به صحبتهای طرف مقابل پدیدار می شود. توجه خود را به طور کامل به شخص مقابل تان معطوف کنید.
البته شما نباید خود را به طور کامل از آنچه هستید تغییر دهید اما در عین حال باید نسبت به انجام اصلاحات آدم بسته ای نباشید. اگر شخصی هستید که دوست دارد هر کسی را جز خودش متوقف کند پس باید از این عادت و رفتار خود دست بردارید و سعی کنید منطقه محدود خود را وسعت بخشید
سالهای مدرسه برای برخی از افراد بسیار سخت است چرا که به این دست از افراد فشارهای زیادی برای هماهنگ شدن با بقیه و مورد پذیرش قرار گرفتن برای سایر همسالان وجود دارد. نسبت به خود صادق باشید و با افرادی که با آنها سر و کار دارید دوست شوید. همانطور که می خواهید آنها به شما احترام بگذارند به همکلاسی های خود احترام بگذارید. اگر مواردی هست که باید مسئولین مدرسه در جریان قرار بگیرند(مثل موارد غیر قانونی و ..)حتما این مساله را به اطلاع اولیا مدرسه برسانید.

مریم عطاریان
بخش خانواده ایرانی تبیان

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *