مراحل رشد گفتاری

مراحل رشد گفتاری

مراحل رشد گفتاری

رشد گفتاری کودک از همان سال اول تولد آغاز می شود. كودكان بطور عادی نخستین واژه ی زبان مادری خود را تا حدود بین یك و نیم سالگی بر زبان می آورند و سپس مراحل مشخص زبان آموزی را می گذارند.

پیش زبانی
پیش زبانی كودك از زمان تولد تا 12 ماهگی کودک شکل می گیرد. كودك دراین مرحله بیشتر با گریه و خنده كردن ارتباط خود را با اطرافیان برقرار می كند. این مرحله را مرحله غان و غون نامیده اند. الگوهای آهنگین معمولا از 9 ماهگی به بعد دركودك ظاهر می شود.

گفتار تک واژه ای
گفتار تك واژه ای به وسیله بچه ها بین 12 تا 18 ماهگی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از یك كلمه به منظور اشاره به یك پیام معنی دار نامیده می شود. در مرحله تك واژه ای ممكن است كلمات به صورت عام به كار روند. در این مرحله برای اینكه بتوانیم با زبان کودک آشنا شویم، لازم است كه موقعیت و بافت سخن را نیز در نظر بگیریم.

مراحل رشد گفتاری

گفتار دو واژه ای
در مرحله گفتار دو واژه ای، كودكان كلمات را در كنار یكدیگر قرار می دهند تا معنای بیشتری را بیان كنند. در گفتار دو واژه ای كودكان افکار خود را بیان می كنند ولی كلمات نقشی از قبیل حروف تعریف و حروف اضافه را حذف می كنند. این دوره تعداد محدودی از كلمات به كودكان اجازه می دهد تا پیام خود را به طور مختصر به شنونده برساند.

گفتار پیشرفتی
مرحله گفتار پیشرفتی كه در ادامه مرحله گفتار دو واژه ای می آید، از حدود 3 سالگی در كودك شروع می شود و تا 4 سالگی ادامه پیدا می كند. همانطور كه اشاره شد كودك در 24 ماهگی قادر به تولید جملات دستوری است و بیشتر جمله هایی كه به وسیله كودك تولید می شود، جملات امری است.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *