مراقبت از دندان کودکان

مراقبت از دندان کودکان

نقش تغذیه بر سلامت ارگان های بدن بر هیچ کس پوشیده نیست. کمبود ویتامین نتیجه تغذیه غلط است که عوارضی دارد. در مخاط دهان کمبود ویتامین B در ایجاد مشکلات مؤثر بوده و باعث بروز زخم های گوشه لب، آفت مخاط دهان و آتروفی زبان می شود…

اگر در دهان حس سوزش دارید یا لثه شما دچار خون ریزی است، تغییر رفتار در تغذیه می تواند موثر باشد. کمبود ویتامین ها مشکلات جدی در دهان و لثه ها ایجاد می کند و این مشکلات دهان و لثه موجب ایجاد چرخه معیوبی در دهان می شود زیرا دهان سوزناک و لثه های خون ریزی دهنده باعث می شود ما در هنگام خوردن میوه و سبزی دچار ناراحتی شویم و در نتیجه از خوردن میوه ها و سبزی ها خودداری کنیم و به کمبود ویتامین خود دامن بزنیم. از بیماری های شایع ناحیه دهان که در اثر ویتامین B ایجاد می شوند، می توان به این موارد اشاره کرد:

۱) زخم شدن گوشه لب ها: این بیماری که اغلب در اثر عفونت های قارچی ایجاد می شود، باعثالتهاب و زخم های دردناک در گوشه لب ها (محل اتصال لب های بالا و پایین به هم) خواهد شد. در صورت وجود قارچ استفاده از پماد میکونازول می تواند موثر باشد و در صورت مشکلات تغذیه ای رفع کمبود ویتامین B اثربخش خواهد بود.

۲) آفت های مکرر دهانی: یکی از دلایل آفت دهان کم خونی است و یکی از دلایل کم خونی کمبود ویتامین B. در نتیجه مصرف ویتامین B می تواند در رفع آن موثر باشد.

۳) آتروفی زبان: زبان پرز خود را از دست داده و صیقلی، قرمز پررنگ و بدون پرز به نظر می رسد. در این بیماری به دلیل کمبود ویتامین B پرزهای چشایی از بین می روند و بیمار قدرت چشایی خود را تا حد زیادی از دست می دهد. خوراکی های زیر منابع خوبی برای انواع ویتامین های B محسوب می شوند:

ویتامینB۱ وB۲ وB۳ : جگر، غلات سبوس دار، شیر، سایر فرآورده های لبنی، گوشت، کلم بروکلی،

اسید فولیک: سبزیجات برگ سبز، مرکبات، کلم بروکلی و اسفناج. مطالعات جداگانه ای در مورد اثر کمبود آهن، سلنیوم، ویتامین E و A و بتا کاروتن در پیشگیری از سرطان دهان وجود دارد که همراه با ابهام است، اما چند مطالعه اثر ویتامین C را در پیشگیری از سرطان دهان به اثبات رسانده است. سازمان جهانی بهداشت در گزارش «تغذیه و پیشگیری از بیماری های مزمن» اعلام می نماید که استفاده از نوشیدنی، غذای داغ و غذاهای زغال شده خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد.

اگرچه غلات و حبوبات می توانند نقش محافظتی داشته باشند ولی دلایل و شواهد متقن حاکی از اثر میوه و سبزی ها در پیشگیری از سرطان دهان است. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان دهنده این موضوع است که با افزایش مصرف میوه و سبزی ها از خطر ابتلا به سرطان دهان کاسته می شود. سوءتغذیه یا تأثیر منفی بر سیستم ایمنی موجب تشدید علایم دهانی بیماری ایدز مثل زخم، عفونت های قارچی، خشکی دهان و نئوپلاسم می شود. همچنین علایم دهانی بیماری ایدز و اشکال در بلع ناشی از انسداد مجاری در اثر نئوپلاسم، خشکی دهان، دردهای دهان و وضعیت عمومی نامطلوب ناشی از سوءتغذیه را تشدید می نماید.

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *