مزایا و معایب پستانک

نوزادان متولد شده میل به مکیدن دارند. بعضی از آنها حتی قبل از تولد انگشتان و شست خود را می مکند. ورای مسأله تغذیه ، مکیدن روشی برای آرام شدن است، مکانیسمی آرام ، راحت و آشنا با دنیای جدید. اما سؤالی که این جا مطرح است این است که آیا پستانک به راستی برای کودکان مفید است؟ به گفته محققان اگر چه پاسخ به این سؤال هنوز مشخص نیست، اما متخصصان اجازه استفاده از آن را در اولین سال تولد نوزاد بدون مانع می دانند.

● مزایا

برای بعضی کودکان استفاده از پستانک روشی رضایت بخش در فاصله بین شیر دهی است. ولی مزایایی که برای این کار در نظر گرفته شده عبارتند از:

پستانک ، کودکان بی قرار را آرام می کند: بعضی از نوزادان با مکیدن چیزی آرام می شوند.

پستانک روشی برای ایجاد حواس پرتی موقت است: زمانی که کودک گرسنه است تا آماده شدن برای شیردهی و یا درست کردن شیشه شیر برای او می توان پستانک را واسطه قرار داد. همچنین در هنگام تزریق واکسن و … می تواند کودک را تا حدودی آرام کند

پستانک به خوابیدن کودک کمک می کند.

پستانک خطر بروز ناگهانی سندرم مرگ نوزاد را کاهش می دهد. مطالعات ثابت کرده است که استفاده از پستانک در هنگام خواب باعث کاهش بروز این سندرم ناگهانی می شود.

پستانک دور انداختنی است: اگر زمانی رسیده که کودک باید این عادت را ترک کند ، شما می توانید به راحتی پستانک را دور بیاندازید ولی اگر کودک عادت به مکیدن انگشتان داشته باشد ترک آن بسیار مشکل تر است.

● معایب

استفاده سریع از پستانک باعث ایجاد اختلال در شیر دهی می شود: نوزادی که از همان ابتدا عادت به مکیدن پستانک کند، در شیر خوردن صحیح دچار مشکل خواهد شد.

کودک وابسته به پستانک می شود: اگر کودک از پستانک در هنگام خواب استفاد کند، چنانچه نیمه شب از دهان وی افتاد با گریه از خواب بیدار می شود.

پستانک خطر ابتلا به عفونت گوش میانی را افزایش می دهد: البته باید گفت که سرعت ابتلا به عفونت گوش میانی از زمان تولد تا ۶ ماهگی بسیار اندک است و این درست زمانی است که خطر بروز ناگهانی سندرم مرگ نوزاد بالا است.

استفاده دراز مدت از پستانک باعث بروز مشکلات دندانی می شود: استفاده نرمال از این وسیله دراولین سالهای تولد مشکل چندان جدی برای سلامت دندانها ندارد. اما اگر کودک سماجت به استفاده از پستانک داشته باشد، به مرور زمان دندانهای جلو و بالا به سمت بیرون کج شده و فک بالا و پایین ناهمتراز می شود.

▪ نکته ها

با توجه به آنچه گفته شد، اگر به کودک خود پستانک می دهید نکات زیر را همیشه به خاطر داشته باشید:

1) تا زمانی که فرایند شیردهی به طرز صحیح انجام نشده از دادن پستانک به کودک اجتناب کنید. ممکن است چند هفته طول بکش تا فرآیند شیردهی به طرز صحیح انجام شود. بنابراین به طور کلی توصیه می شود که تا ۱ ماهگی به نوزاد پستانک ندهید.

2) اجازه دهید کودک پیشگام شود: اگر کودک علاقه ای به پستانک ندارد ، او را وادار به این کار نکنید.

3) پستانک یک تکه انتخاب کنید: پستانک های دوتکه چنانچه بشکند خطر خفگی نوزاد را در پی دارد. بنابراین مدل یک قطعه آن را انتخاب کنید.

4) پستانک را تمیز نگه دارید: قبل از استفاده ، پستانک را با آب و صابون بشویید. برای پیشگیری از عفونت قارچی هر روز به مدت چند دقیقه پستانک را در مقدار مساوی آب و سرکه و سپس در هوای خشک قرار دهید. از قرار دادن پستانک در دهان خود به منظور شست و شو اجتناب کنید. زیرا با این کار میکروب بیشتری وارد دهان نوزاد می کنید.

5) مراقب علائم مربوط به تخریب پستانک باشید: در صورت هر نوع خرابی در پستانک سریعا آن را تعویض کنید.

6) هرگز از زنجیر و نوار برای ثابت کردن پستانک به گردن استفاده نکنید.

7) از روش های دیگر برای آرام کردن کودک استفاده کنید: از پستانک به عنوان اولین وسیله برای آرام کردن کودک استفاده نکنید. شاید عوض کردن حالت و وضعیت کودک به تنهایی برای آرام کردن او کافی است. اگر کودک گرسنه است تا آنجا که امکان دارد سریعا پستان و یا شیشه شیر را به او بدهید.

8) بدانیدکه چه زمانی عادت مکیدن پستانک باید ترک شود: اغلب کودکان در فاصله سنی ۲ تا ۴ سال عادت مکیدن را ترک می کنند.

9) شب هنگام در حین خواب اگر پستانک از دهان کودک افتاد تا عکس العملی نشان نداده پستانک را داخل دهان او قرار ندهید.

، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *