آشنایی با مسائل بلوغ نوجوانان

آشنایی با مسائل بلوغ نوجوانان

بهتر است پدرها، پسران خود را و مادرها، دختران خود را در مورد این مسایل آگاه کنند. اما اگر بلد نیستید یا حوصله ندارید یا عصبانی هستید، می‌توانید این کار را انجام ندهید. در فرهنگ ما بچه‌ها با خاله، عمو یا دایی‌شان راحت هستند. می‌توانید از آنها کمک بگیرید یا اینکه از پزشکان و مشاوران کمک بخواهید.
لازم است با عادات و روش هایی که نوجوانان معمولا در  زمان بلوغ در پیش می گیرند آشنا باشید تا مواجهه با آنها شما را غافلگیر و یا دلخور و ناراحت نکند
پدر و مادرها باید با شروع علایم بلوغ اطلاعات لازم را به آرامی و با مهربانی به فرزندشان بدهند و به آنها خبر بدهند که بلوغ اتفاق خوب و مبارکی است.نحوه صحبت کردن با بچه‌ها خیلی مهم است و باید طوری با آنها صحبت کرد که نترسند و بدشان نیاید. سعی کنید لبخندی به لب داشته باشید و با عصبانیت و تحکم با آنها صحبت نکنید.
احساس روز اول شروع بلوغ خیلی مهم است و تا آخر عمر با افراد باقی می‎ماند و ممکن است باعث شود آنها از زن بودن یا مرد بودنشان احساس خوبی داشته یا نداشته باشند. برای اینکه این دوران به خوبی طی شود، برای فرزند تازه‌بالغ‌تان جشن بگیرید و به او هدیه‌ای ماندگار بدهید تا وقتی بزرگ شد، بداند چه پدر و مادر نازنینی داشته است.
یک میهمانی ترتیب بدهید و دوستان و اقوام را دعوت کنید. لازم نیست به میهمان‌ها چیزی بگویید ولی به فرزندتان بگویید که این میهمانی را به خاطر او برگزار کرده‌اید.
به هرحال، این مرحله را جدی بگیرید تا در آینده فرزندتان بتواند نقش مهمی در زندگی خود داشته باشد.
علاوه بر این لازم است با عادات و روش هایی که نوجوانان معمولا در این زمان در پیش می گیرند آشنا باشید تا مواجهه با آنها شما را غافلگیر و یا دلخور و ناراحت نکند.

آشنایی با مسائل بلوغ نوجوانان

محدودیت ارتباطات

فرزندی که زمانی درباره  همه چیز با شما سخن میگفت وقتی به سن بلوغ رسید، حرف کمتری برای گفتن دارد. او به پرسشهای شما خیلی کوتاه پاسخ می گوید. دیگر رازهایش را با شما در میان نمی گذارد و بیشتر مایل است با همسالان خود در ارتباط باشد.

تمایل تنهابودن درمنزل

نوجوانان تمایل دارند بیشتر وقت خود را در اتاقشان به تنهایی بگذرانند. شاید این حالت  دلیل این است که نمی خواهند با والدینی که مسایل آنها رادرک نمی کنند مواجه شوند. یکی دیگر از دلایل علاقه به تنهایی در نوجوانان این است که دراین سنین نیاز  خواب بیشتری دارند و در روزهای تعطیل اغلب تا قبل از ظهر از خواب برنمی خیزند. تغییر دیگری که در این سنین روی می دهد نیاز به داشتن حریم خصوصی است. والدین باید به این حقوق نوجوانان احترام بگذارند.

افزایش پافشاری، ایرادگیری و مقاومت

  کودکان آرام، خجالتی و کم حرف ممکن است در نوجوانی پرحرف شده و باشجاعت و سماجت به دفاع ازایده های خود برخواسته و حتی از خواسته های شما سرپیچی کنند. اگر این روحیه با بی ادبی، پرخاشگری و توهین همراه نباشد آنرا طبیعی تلقی کنید. اگر شما لباسی را دوست نداشته باشید او آن رامی پوشد تا ثابت کند که تصمیم گیرنده اصلی اوست.

خودپندارى نامساعد

معمولاًنوجوانان این دوره را با خودپندارى نامساعد سپرى مى کنند; زیرا نسبت به خود، نظر مثبت دارند، ولى به دلیل آن که محیط اجتماعى با آن ها برخورد مناسب ندارد، آن ها را تحقیر مى کند و مرتب تغییرات بدنى شان را به تمسخر مى گیرد، نوجوانان از هرگونه تشویق و تمجیدى محروم مى شوند و این به تدریج، سبب لطمه دیدن آن ها و خودپندار یشان مى شود و در این صورت، نسبت به خود نظر منفى پیدا مى کنند و عزّت نفس خود را از دست مى دهند.

حیا و عفت افراطى

گاهى تغییرات دوران بلوغ سبب مى شود بعضى از نوجوانان حیا و عفت افراطى پیدا کنند زیرا از این مى ترسد که دیگران متوجه تغییرات بدنى او شوند و نظر نامساعد نسبت به او پیدا کنند.
منبع:تبیان
ویرایش و تلخیص:آکاایران

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *