مشکلات تولد فرزند دوم برای فرزند اول

مشکلات تولد فرزند دوم برای فرزند اول

مشکلات تولد فرزند دوم برای فرزند اول

انچه فرزند اول را برای تولد دومین فرزند مشتاق میکند

فرزند اول شما ممکن است طیفی از احساسات از حسادت تا هیجان و حتی تنفر را تجربه کند. بچه های بزرگتر قادر نیستند که احساسات خود را بیان کنند و ممکن است رفتارهای آنها پس رفت داشته باشد. ممکن است شست خود را بمکند، با بطری آب بنوشند، آموزش های استفاده از توالت را فراموش کرده ، و برای جلب توجه شما با لحن کودکانه صحبت کنند.

کودکان نوپای بزرگتر و بچه ها ممکن است احساس خود را با آزمایش صبر و بردباری شما، رفتارهای نادرست ، کج خلقی و قهر یا پس زدن غذا بیان کنند. معمولا این مشکلات زودگذر اند و مقدمه سازی و آمادگی میتواند در کمک به فرزند بزرگتر در پذیرش یک خواهر یا برادر جدید بسیار کمک کننده باشد. یک نظریه خوب این است که به نقش فرزند بزرگتر تاکید کنید.

مشکلات تولد فرزند دوم برای فرزند اول

چند روش کمک کننده برای رسیدن به این منظور وجود دارد:

به فرزند بزرگتر اجازه دهید که در انتخاب وسایل اتاق نوزاد کمک کند. به ویژه خیلی مهم است که در چیدمان اتاق شرکت کند.
یک هدیه ویژه که ممکن است فرزندتان علاقه مند به سهیم شدن آن با نوزاد باشد مثل یک کتاب یا اسباب بازی مورد علاقه، یا عکس خواهر یا برادر برای اتاق نوزاد پیدا کنید.هم چنین ممکن است مایل باشید برای فرزند بزرگترتان هم وسیله ای مثل یک صندلی برای نشستن روی آن،هنگامی که شما نوزاد را تغذیه می کنید، انتخاب کنید.
زمانی را فقط برای خود و فرزند بزرگتان اختصاص دهید.این زمان می تواند رفتن به یک کتابخانه، سوپرمارکت یا خواندن ساده یک کتاب قصه زمان خواب باشد. همسر شما می تواند با مراقبت از نوزادتان در این زمان ها به شما کمک کند.

نقش بازی کردن یا خواندن داستان هایی برای کودکتان به او در درک اتفاقی که در خانه اتفاق افتاده است، کمک خواهد کرد.کتاب های خاصی هستند که برای کمک به کودکان نوپا نوشته شده اند. کتاب فروشی ها را جستجو کرده یا در مورد عنوان آن کتاب ها از مسئول کتاب فروشی سوال کنید.

مشکلات تولد فرزند دوم برای فرزند اول

کودکتان را آماده کنید تا بداند هنگام آمدن نوزاد به منزل چه انتظاراتی داشته باشد. اینها شامل این است که به او توضیح دهید نوزاد جدید گریه می کند، می خوابد و نیاز مرتب به تعویض پوشک دارد. فرزند بزرگتان را مطمئن کنید که اگرچه نوزاد جدید به توجه زیادی نیاز دارد اما هنوز زمان و عشق زیادی برای او خواهید داشت.
نقش فرزند بزرگتر را در خانواده پررنگ تر کنید.

به فرزندتان بگویید که او خواهر یا برادر بزرگتر نوزاد جدید است، و اجازه دهید از این نقش جدید لذت ببرد. در نظر داشته باشید که در یکی از جلسات پیش از تولد نوزاد با او صحبت کنید یا به او اجازه دهید در هنگام سونوگرافی حضور داشته باشد. اگر در بیمارستان زایمان کردید، بعد از تولد نوزاد درخواست اجازه ملاقات با خواهر یا برادرش را بکنید.

مشکلات تولد فرزند دوم برای فرزند اول

آمدن یک بچه دیگر نشان از تغییر بزرگی در زندگی فرزند بزرگتر است، بنابراین بهتر است شما آموزش دیگر تغییرات اصلی را به تعویق اندازید. احتمالا این بهترین زمان برای آموزش توالت رفتن ، تغییر نوشیدن آب از بطری به لیوان ، یا نام نویسی او ( که تا به حال از شما جدا نشده است) در یک برنامه یا کلاس  نمی باشد. سازگاری و ثبات قدم نقش مهمی در آسانتر شدن تطابق کودکتان خواهد داشت.

فرزندان دیگر نقش ویژه ای در زندگی نوزاد دارند، بنابراین فرزند اول را از تصمیم گیری ها کنار نگذارید. توجه بیش از حد ( حمام نوزاد،وسایل جدید، لباس و اسباب بازی ) به نوزاد جدید باعث ایجاد احساس حذف شدن یا دیده نشدن در کودک بزرگتر خواهد شد. با  شرکت دادن او در فعالیت ها ، او را مطمئن سازید که به اندازه نوزاد تازه وارد دارای اهمیت است.

گردآورنده : سارا گودرزی

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *