مشکلات دوران بارداری

مشکلات دوران بارداری

مشکلاتی که در دوران بارداری مادران را تهدید می کند

استفراغ بدخیم

این عارضه ممکن است به صورت مداوم و مکرر اتفاق افتاده و مادر و کودک را با کاهش آب و مواد مورد نیاز جهت رشد مواجه کند.این عارضه گاه به حدی شدت می یابد که نیاز به بستری شدن در بیمارستان است.

مسمومیت حاملگی

در این عارضه فشار خون بالا رفته و آب گرفتگی بافتها(ورم) با نشانه های تورم صورت و اندامها یا افزایش سریع وزن،وجود آلبومین در ادرار،سردرد،تاری دید،وتشنج دیده میشود.اگر به این مشکل رسیدگی نشود موجب مرگ مادر و جنین می شود.

جدا شدن جفت و جفت سر راهی

جدا شدن زودرس جفت از دیواره رحم یکی از مشکلات عمده بارداری است که در آن قسمتی یا تمام جفت بر روی سوراخ گردن رحم شکل گرفته و رشد می کند. یک مورد از هر 200 زن باردار از این عارضه رنج می برد که معمولا در سه ماهه سوم بارداری اتفاق می افتد.اگر این مشکل تحت درمان مناسب قرار گیرد در 80 درصد موارد جنین سالم به دنیا می آید.

حاملگی نا به جا

هر گاه تخم در لوله های فالوپ،شکم ، تخمدان یا گردن رحم شروع به رشد کند حاملگی نا به جا رخ داده است .علت احتمالی این مشکل تعویق بارداری و پیر شدن لوله های فالوپ ، سقط های قبلی ،بیماری های التهابی لگن و بیماری های مقاربتی است .هر عاملی که لوله های فالوپ را با مشکل مواجه کند میتواند سبب تاخیر حرکت تخم بارور در لوله ها شده و به حاملگی نا به جا منجر شود.

نا سازگاری RH

در این مشکل مادر با RH منفی دارای جنین با RH مثبت است .در این مشکل مادر بر علیه جنین با RH مثبت پادتن می سازد که اگر در بارداری بعدی جنین RH مثبت باشد پادتن های ساخته شده از جفت عبور کرده وموجب تخریب سلولهای قرمز خون جنین میشود و منجر به بروز یرقان ، کم خونی ، عقب ماندگی ذهنی و حتی مرگ میشود.اگر سرمی که حاوی گلوبولین ضد RH است قبل از وضع حمل به مادرRH منفی که قبلا حساس نشده تزریق شود مانع ساخته شدن پادتن میشود و جنین بعدی RHمثبت مصون باقی می ماند.

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *