مشکلات دوره ی نوجوانی

مشکلات نوجوانی (1)
با توجه به ویژگیهای خاص نوجوانی ، این دوران با مشکلات خاص خود نیز مواجه است. برخی از این مشکلات شیوع بیشتری داشته و گاه نیازمند مداخله کمتری هستند، اما برخی دیگر در حد یک ناسازگاری ، یک بیماری و یا اختلال روانی اجتماعی قابل توجه بوده و نیازمند اقدامات مداخله‌گرانه هستند. فراهم نبودن شرائط تربیتی مناسب ، عدم آشنائی اولیا و مربیان با نیازها و ویژگیهای نوجوان و کودکی مشکل‌دار علل اساسی بوجود آمدن مشکلات دوران نوجوانی هستند
ـ بی خوابی جدی
این مسأله می تواند ناشی از نگرانی در مورد مدرسه، درستان یا ورزش، استفاده بیش از حد و دیرهنگام از ابزارهای الکترونیکی، صحبت کردن با دوستانف تماشای فیلم و… باشد.
ـ چگونگی ارضاء نیازهای جدید (جنسی)
رشد و نمو غدد داخلی و ترشحات هورمون‌های جنسی به نوجوان امکان برقراری روابط جنسی را می‌دهد و انگیزه و کشش جنسی نسبت به غیر هم‌جنس در او ایجاد می‌گردد و از طرفی نخستین برخورد نوجوان با جنس مخالف اغلب با ترس و پریشانی خاطر همراه است.
نوجوان می‌‌خواهد این همه انرژی را که به وجود آمده و موجب هیجان او شده است را در جایی آزمایش نماید، اما در عین حال نگران عواقب آن است. او بیداری و رشد تمایلات جنسی را دارد ولی هدف ندارد و چون غریزه جنسی کاملاً زیرزمینی است، جهت‌یابی آن با کور مالی انجام می‌شود و در افراد محجوب و کمرو نوعی اضطراب و گیجی ایجاد می‌کند. در جوامعی که آموزش ارضاء صحیح غریزه ی جنسی و راه‌های کنترل آن برای نوجوان آموزش داده نمی‌شود، این مشکل مضاعف است و در این‌جاست که متاسفانه لغزش و سقوط در پرتگاه در کمین است.
ـ اختلالات روانشناختی
در نوجوانی مساله بیماری روانی در آسیب شناسی نوجوانی حائز اهمیت زیادی است. مهمترین اختلالات روانی رایج عبارتند از:
واکنشهای سازگاری
روان رنجوری ، شامل انواع اختلالات خلقی ، مثل افسردگی ، اضطراب
اختلالات روان _ فیزیولوژیک ، مثل بی‌اشتهایی روانی
اختلالات شخصیت ، مثل اختلال شخصیت هیستریک
اختلالات سایکوتیک که اسکیزوفرنی عمومی‌ترین آنهاست.
منابع:
والدین خردمند، تألیف: استر یودر استراهان، والای دیکسون، برتون بنکس، ترجمه: ساسان طرزی و لیدا طرزی، انتشارات آوای نور، 1391
http://www.tebyan.net
http://daneshnameh.roshd.ir
گردآورنده: فریبا نقدی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *