مشکلات یادگیری و آموزشی در کودکان

مشکلات یادگیری و آموزشی در کودکان

مشکلات یادگیری و آموزشی در کودکان

 آرمین در پیش دبستانی از نظر مربی اش نمی تواند به خوبی نقاشی کند و از خط بیرون می زند، در یادگیری شکل ها مشکل دارد. از نظر مادرش نیز آرمین برای یادگیری علاقه ای نشان نمی دهد و رنگ ها را به خوبی نمی شناسد.
رفتارهای نامناسب والدین
مربی و مادر سعی می کنند با وجود اینکه آرمین علاقه ای به یادگیری ندارد با دادن تکالیف بیشتر و تمرین و تکرار آنها، مشکلاتش را حل کنند.
مربی به مادر کودک توصیه می کند، در منزل شعرها را خیلی با او کار کند تا حفظ شود اما او هرچه بیشتر کار می کند کمتر نتیجه می گیرد.
مادر چندین سی دی آموزشی هم گرفته که با او کار کند اما او علاقه ای به نگاه کردن آنها نشان نمی دهد.
مادر هر روز رنگ ها را با او کار می کند ولی باز هم آنها را تشخیص نمی دهد. مادرش معتقد است آرمین با او لجبازی می کند و گرنه هوش خوبی دارد.
 توصیه های روانشناس
هیچ گاه کودک را مجبور به یادگیری نکنید زیرا این کار جز ایجاد تنفر و بیزاری از درس، مدرسه و حتی شما نتیجۀ دیگری نخواهد داشت.
آرمین را با سایر فرزندان یا بچه های اقوام مقایسه نکنید.
ممکن است آرمین دارای اختلال در یادگیری و یا دیرآموزی باشد.
کودکانی که دارای اختلال در یادگیری هستند از نظر هوشی و ظاهری نرمال بوده اما در سه حیطۀ خواندن، نوشتن و حساب کردن یا ترکیبی از هر سه، دارای مشکلاتی هستند.
کودکان دیرآموز از نظر هوشی پایین تر از حد نرمال بوده، مشکلات بیشتری نیز در یادگیری دارند.
کودکانی که مشکلات یادگیری دارند احتمالاً مشکلات دیگری مثل بیش فعالی، عدم تمرکز و … نیز دارند.
تشخیص این که کودکی دارای اختلال در یادگیری یا دیرآموزی است با روانشناس یا متخصص آموزش های ویژه است.

مشکلات یادگیری و آموزشی در کودکان

 کودکانی که مشکلات یادگیری دارند احتمالاً مشکلات دیگری مثل بیش فعالی، عدم تمرکز و … نیز دارند

این کودکان نیازمند آموزش های ویژه هستند که اغلب در مراکز استثنایی و یا برخی مراکز مشاوره ارائه می شود.
بهتر است یک روان سنج از آرمین تست هوش به عمل آورد. از مطرح کردن نمرۀ هوشی او در بین اقوان و دوستان خودداری کنید.
اشتباهی که در آموزش رنگ ها اتفاق افتاده این است که سعی کرده اید همۀ رنگ ها را با هم آموزش دهید، در صورتی که بهتر است هر هفته فقط یک رنگ با او کار کنید، وقتی به خوبی آن را تشخیص داد هفتۀ بعد رنگ بعدی و الی آخر.
در آموزش رنگ ها بهتر است ابتدا از رنگ های قرمز، سبز، آبی و زرد شروع کنید و از آموزش رنگ های صورتی، نارنجی و … پرهیز نمایید. از آن جایی که رنگ های سبز و آبی تقریباً نزدیک به هم هستند و ممکن است کودک به درستی، آنها را تشخیص ندهد بهتر است آنها را به دنبال هم آموزش ندهید.
از آنجایی که قرار است سال آینده، کودک به مدرسه برود لازم است در مراکز مشاوره یا استثنایی در کنار آزمون های هوشی، آزمون هایی مثل آزمون سرند که شامل بررسی حساسیت شنیداری، حساسیت دیداری، توالی شنیداری، هماهنگی های حرکتی و … است نیز از وی به عمل آید تا اگر مشکلاتی دارد برای رفع آنها اقدام شود. توجه داشته باشید این ارزیابی ها دقیق تر، جامع تر، و جدا از ارزیابی هایی است که در پایگاه های سنجش به عمل می آیند.

مشکلات یادگیری و آموزشی در کودکان

اگر در پایگاه سنجش، مراکز مشاوره و یا استثنایی، کودک شما را دیرآموز و یا دارای مشکلات هوشی نشخیص داده اند به جای اینکه نگران شوید پیگیری های لازم را برای آموزش او انجام دهید.
زمانی که کودک نمی تواند به خوبی مداد را بگیرد، نقاشی کند و یا از خط بیرون می زند و یا وارونه نویسی دارد قطعاً در هماهنگی های حرکتی دچار مشکل است که نیازمند دریافت آموزش های ویژه خواهد بود. پس صرفاً استفاده از مدل نقاشی و انجام تمرینات زیاد، سودی نخواهد داشت. پس بهتر است به یک متخصص آموزش های ویژه مراجعه نمایید.
برای آموزش شعرها می توانید آن را با صدای خودش ضبط کنید تا از راه شنیداری و به وسیلۀ موبایل و … بشنود و حفظ کند.
تا حد امکان از آموزش مستقیم مفاهیم و مطالب مذهبی مثل آموزش قرآن، اذان، نهج البلاغه و … به خصوص زمانی که حجم مطالب زیاد است پرهیز کنید.
مثلاً وقتی به او می گویید بیا بنشین می خواهیم قرآن حفظ کنیم، حدیث بخوانیم یا می خواهم به تو اصول دین را یاد بدهم از روش مستقیم استفاده کرده اید و چون تاکید بر موضوع می کنید ممکن است با مقاومت کودک مواجه شده، کار به بحث و تنش بینجامد اما زمانی که شما قرآن یا نماز می خوانید یا به یک سی دی قرآن گوش می دهید و با خودتان زمزمه می کنید غیرمستقیم در او یادگیری ایجاد می کنید.
اگر قصد دارید کودک تان را در مهد قرآن ثبت نام کنید بهتر است آموزشگاهی باشد که علاوه بر آموزش های دینی، از امکانات تفریحی، بازی و ورزشی نیز برخوردار باشد.

منبع: koodakonline.com

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و  مشاوره احیا 

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *