مفاهیم پایه در اعتماد به نفس

مفاهیم پایه در اعتماد به نفس

مفاهیم عزت نفس و اعتماد به نفس و تصویر از خود در کودکان

اعتماد به نفس : یک باور در جهت توانایی انسان برای انجام کارها که البته باید بر اساس واقعیت باشد.
عزت نفس : میزان احترامی که فرد برای خودش قائل است .
تصویر از خود : فکر ، احساس و قضاوتی که فرد از خود دارد .
اعتماد به نفس تنها جنبه مثبت و منفی دارد یعنی کسی که معتقد است از عهده انجام کاری بر می آید و کسی که معتقد است از عهده انجام کاری بر نمی آید . برای ایجاد اعتماد به نفس والدین باید بر تواناییهای کودک خود تاکید بورزند ، نه ناتوانایی ها .اما حرمت نفس درجات مختلف داشتن و نداشتن دارد .شرط اول حرمت نفس این است که فرد خود را در عین حالی که با بقیه برابر می بیند از دیگران ، متفاوت بداند به این مفهوم که من نه از تو بهترم نه از تو بد تر. در وجود من شرم وخجالتی نیست و من موجود نیازمندی هستم و از این نیازمندی شرم و خجالت ندارم .
من می توانم بگویم تشنه ام گرسنه ام ، خسته ام ، غمگینم ، خشمگینم و از گفتن این احساسات شرم و خجالتی در خود راه نمی دهم و این احساسات را عیب و ایراد نمی دانم. فردی که عزت نفس پایینی دارد حتی از سن و وزن وحالت چهره گرفته تا حالات درونی خود شرمگین و خجالت زده و ناراضی است.
در واقع درجه تایید ، پذیرش و ارزشمندی شخص نسبت به خودش را عزت نفس گویند .عزت نفس داشتن به مفهوم این است که فرد احساس ارزشمند بودن کند و این احساس در فردی بوجود نمی آید مگر اینکه در کودکی فرد این حس را از والدین خود دریافت کرده باشد .
عشق ، احترام ، مجال تجربه کردن و واگذاری کارها در حد توان کودک ابزاری هستند که پدر و مادر باید برای بالا بردن عزت نفس در کودکشان بکار برند .
تشویق و تنبیه دو مقوله ای هستند که به شدت بر عزت نفس تاثیر می گذارند و بکارگیری به جا و به موقع تکنیکهای تنبیه و تشویق در ایجاد یک عزت نفس سالم نقش دارد .
به یاد داشته باشید که در تنبیه کردن ، تحقیر و سرزنش و بد خلقی جایی ندارد زیرا عزت نفس کودک را به شدت کاهش خواهد داد به این معنی که روشهای تنبیهی وقتی موثر واقع می شود که لحن فرد تنبیه کننده آرام و فاقد احساسات باشد .همچنین دوست داشتن و عشق ورزیدن کودک منوط و مشروط به چیزی نیست . رفتا والدین باید به گونه ای باشد که کودک به این نتیجه برسد که حتی اگرکودک مرتکب اشتباه و خطایی هم می شود والدین همواره او را دوست خواهند داشت .دادن پول تو جیبی و حق انتخاب به کودک که بتواند خود تصمیم برای خرید واحتیاجش بگیرد در اعتماد به نفس کودک تاثیر بسزایی دارد .

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *