مكيدن انگشت در كودكان

با خوشمزه ترین انگشت چه کار کنیم؟

پژوهش ها نشان مى دهند حدود 75 درصد كودكان خردسال (تا یك سالگى) مُشت یا انگشتان خود را در دهان مى گذارند و مى مكند. انجام این كار براى این گروه سنى از كودكان آرامش بخش، سرگرم كننده و لذت بخش است. به طور معمول، كودكان زمانى مبادرت به مكیدن انگشت خود مى كنند كه یا خسته اند، یا ناراحت اند و یا حوصله شان سر رفته است.

اما اگر كودك 7 ساله اى نتواند این عادت خود را ترك كند، والدین و اطرافیان او باید درصدد درمان او برآیند، زیرا ترك چنین عاداتى در سال هاى بعد (نوجوانى) بسیار دشوارتر مى شود. در صورتى این عادت را در زمره اختلال بررسى مى كنند كه تا سنین 16-12 ادامه داشته باشد. مطالعات نشان مى دهند كه در حدود 15 درصد كودكانى كه از 5 سالگى به بعد انگشت خود را مى مكند، دچار مشكلات عاطفى – هیجانى ناشى از ورود به مدرسه و دوره پیش دبستانى هستند. بیشتر این كودكان شدیداً به پدر و مادر و اطرافیان شان وابسته و متكى هستند.
ـ تقویمی روی یخچال بچسبانید. هر روز که او این کار را نکرد، برایش علامتی بگذارید و اگر تعداد این روزها زیاد شد، به او جایزه بدهید.
ـ  با کودک قرار اشاره ای بگذارید و در نزد دیگران با آن اشاره ها به او بفهمانید که این کار را نکند. در این صورت هم شما می توانید این ذکر را به او بدهید و هم این کار باعث می شود که در حضور دیگران کودک احساس ناخوشایند کمتری را تجربه کند.
ـ به کودکتان که در حال مکیدن انگشتانش است، بگویید که باید همه انگشتانش را بمکد و او را مجبور به این کار کنید و مطمئن باشید که او خیلی زود از این کار خسته می‌شود.
ـ با کودکان مثبت برخورد کنید او را تنبیه نکنید. وقتی انگشت خود را می‌مکد به او بی محلی کنید و وقتی این کار را انجام نمی‌دهد با او مثبت برخورد کنید و توجه تان را به او بیشتر کنید.
ـ به کودک‌تان بگویید که می‌تواند در خلوت به این کار ادامه دهد
اگر کودک‌تان دیگر جلوی شما انگشتش را نمی‌مکد، آن را یک پیشرفت بدانید. او زمانی را که باید در تنهایی برای این کار اختصاص دهد را کوتاه می‌کند و این مدت کوتاه برای او کمتر ضرر دارد.
ـ رفتارهای کودک خود را زیر نظر داشته باشید. از میان مکان هایی که در آن شروع به مکیدن انگشت می کند را انتخاب کرده و با هم قرار بگذارید که تنها در آن مکان و تا زمان معینی می تواند این کار را انجام دهد. ابتدا این کار را به مکان مشخصی محدود کنید و پس از مدتی، از مدت زمان آن کم کنید.
ـ تماس بدنى (مثل نوازش كردن) موجب آرامش، امنیت و آسودگى كودك مى شود و او را از اضطراب و نگرانى رها مى سازد. سعى نكنید با مسخره كردن و شرمنده كردن كودك او را مجبور به ترك عادت كنید، زیرا این گونه رفتارها موجب خودكم بینى و احساس بى ارزشى در كودك مى شود.
– سعى كنید عواملى را كه موجب آزار روحى كودك مى شود، از بین ببرید.
ـ به کودک اجازه دهید، خود به اشتباهش پی ببرد. تذکر دادن پشت سر هم مشکلی را حل نمی کند بلکه بر تنش و اضطرابی که کودک تجربه می کند می افزاید و همین دلیلی می شود بر شدت یافتن این عادت.
ممکن است تذکر دادن به کودک در مورد مکیدن انگشتش کارساز باشد اما بهترین راه سپردن این مشکل به خود اوست. اجازه دهید خود را جلوی آینه در حال انگشت مکیدن ببیند و به نمود بیرونی رفتار خود آگاه شود اینگونه ترک آن آسانتر خواهد بود.
ـ به هنگام خواب یک اسباب بازی مانند توپ در دستان آن ها قرار دهید. درگیر بودن دست ها مانع مکیدن شست خواهد شد.
ـ به كودك كمك كنید تا روش هاى مقابله با تنش ها و فشارهاى روانى را یاد بگیرد، مثلاً با شما صحبت كند، به ورزش بپردازد، با دوستش صحبت كند و… .
ـ در مواردی که اضطراب و نگرانی، علت اصلی مکیدن انگشت است، باید مشکل اصلی یعنی علت اضطراب را رفع کرد. با کودک خود صحبت کنید تا بفهمید دلیل این کار او چیست
ـ رفتار کودک خود را مشاهده کنید تا بدانید در چه زمان هایی انگشت مکیدن در او شدت می گیرد و چه زمان هایی آن را کمتر انجام میدهد این کار شما را در یافتن علت این عادت کمک می کند تا بدانید چه چیزی موجب احساس تنش و سپس انگشت مکیدن کودک می شود.

گردآورنده : فریبا نقدی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *