مناسب ترین کتاب ها برای کودکان در دوره نوپایی

در دوره نـــــوپایی تا پیش دبستان مناسب تـــــرین کتاب ها بــــرای کــــودکان کدامند؟

بچه‌ها در دو سالگی نسبت به کتاب‌های تماما تصویری علاقه نشان می‌دهند. آن‌ها در این سن، به‌خصوص از ورق زدن صفحه‌ها خوش‌شان می‌آید. کتاب خواندن و بازی کردن برای کودکان اهمیتی برابر با غذا دادن دارد . کتابهایی با مقوا های کلفت ،کتابهایی که در آن اشیا و حیوانات از پشم یا پارچه ساخته شده باشند / کتابهایی با اشعار موزون و آهنگ دار / کتابهایی که تصاویر با داستان منطبق است ./ در این سنین زمان مناسب برای کتاب خواندن 5 دقیقه است ./ هر از گاهی از کودک در مورد یکی از اشکال سئوال کنید ” توپ کجاست؟”/ به هر عبارتی اطلاعاتی اضافه کنید ” مداد” شما بگویید ” آره مداد هست ، رنگش هم قرمزه ، با مداد نقاشی می کنند ”
در سه ـ چهار سالگی بچه‌ها دوست دارند کتاب‌های قصه‌ی نقاشی‌دار برای‌شان خوانده شود. آن‌ها عموما از قصه‌های پرتحرک، شاد و خنده‌دار لذت می‌برند. در این مقطع سنی کتاب وسیله‌ی گفت‌وگویی است بین کودک و بزرگسال. خواندن کتاب برای کودک، در حالی‌که پدر و مادر در کنارش هستند، او را برای شنیدن قصه ترغیب کرده و گفت‌وگو درباره‌ی قصه و نقاشی‌های کتاب، باعث تقویت توانایی درک او می‌شود.
داستان های کوتاه در باره موضوع های مختلف و متنوع در این سنین برای کودک لذت بخش است .
کتابهای کارتی ( هرصفحه از کتاب یک کارت جداگانه است) و داستان هایی که از زندگی روزمره کودک سرچشمه گرفته اند.کتاب هایی که اشعار موزون دارند و بچه ها می توانند آنها را تکرارکنند.
کتاب هایی که مضمون واحدی دارند. به طور مثال درباره شکل های هندسی، رنگ ها یا حروف الفبا نوشته شده اند.
برای بچه های پیش دبستانی، قصه های کوتاهی درباره حیوانات و کودکان و یا قصه های فکاهی و خنده دار، مناسب است. کتاب هایی که داستان بلند و کمی پیچیده تر دارند نیز برایشان جذاب است .
کتاب هایی که اشعار موزونی دارند و درباره زندگی روزمره کودکان نوشته شده اند و برای گسترش دنیای آنها و افزایش دانسته هایشان سودمندند.
در این سنین بهتر است از لطیفه، قصه های بلند، قصه های محلی و سنتی که ترسناک نباشند استفاده کنید .

گردآورنده : سارا گودرزی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *