مهارتهای تربیت کودک

مهارتهای تربیت کودک

با کودکان خود این کارها را نکنید (2)

 

ـ بیش از حد کمک کردن
برخی از والدین در انجام هر کاری به کودکان هم میتواند مشکل ساز باشد؛ هنگامی که کودک برای انجام دادن کاری بسیار کوچک دچار مشکل می شوند، والدین با سرعت به آنها نزدیک شده و کارشان را انجام می دهند.
مادر یا پدر محترم، قبل از انجام این کار لحظه ای فکر کنید: اگر بخواهید برای هر کاری، از جمله پوشیدن یک لباس، یا حل کردن یک پازل، به کودک کمک کنید، در واقع این پیام را به او می دهید، که تو هیچ کاری را نمی توانی انجام دهی- به عبارت دیگر، تو کودکی بی کفایت و نا لایق هستی.
ـ از پاداش دادن رفتار خوب، غفلت نکنید
برايان ، كه دانش آموز كلاس چهارم است، در حاليكه كارنامه اش را در دست دارد، به سمت پدرش مي رود. پدر در صندلي راحتي خود نشسته و مشغول مطالعه روزنامه است. پدر از پاداش دادن پسرش براي گرفتن نمرات خوب درمدرسه غفلت مي كند.
کودک: «من اين ترم نمرات عالي گرفته ام. پدر! نگاهي به كارنامه ام مي اندازي ؟»
پدر: « باشه، اما بگذار اول اين صفحه را بخوانم…. مي توني بري از مادر بپرسي كه امروز قبض ها را پرداخت كرده است يا نه؟»
ـ به کودک خود دروغ نگویید.
گاهی پیش می آید کودک شما کاری را که باید، انجام نمی دهد و شما آن را از چیزی می ترسانید. مثلاً می گویید لولو می خوردت… یا چیزهایی شبیه این. ظاهرا ترفند شما بخوبی نتیجه می‌دهد و او بشدت می‌ترسد و از شما اطاعت می کند. اما آیا به مشکلاتی که ممکن است در پی این ترساندن ایجاد شود فکر می کنید؟
مورد زیر یکی از همین شرایط است:
فرزند شما هر روز برای رفتن به مهد کودک بازی در می‌آورد و دوست ندارد آنجا برود. وقتی از سوار شدن به ماشین خودداری می‌کند شما به در خانه بغلی اشاره می‌کنید و به او می‌گویید: آنجا یک مهد کودک است که یک مرد ترسناک و بد اخلاق آن را اداره می‌کند، اگر سوار نشوی تو را به آنجا می‌برم. انتخاب با خودت است.
دروغ‌های مصلحت آمیز فریبنده شاید گاهی، آنجا که راه گریزی نیست به شما در لحظه کمک کند، ولی در دراز مدت اثرات مخربشان آشکار خواهد شد. پس بهتر است در مقابل فرزندانمان صداقت داشته باشیم. بعضی مادر‌ها به جای دروغ‌های ترسناک از داستان‌های دیگری استفاده می‌کنند که مثلا ترس کمتری را به کودک‌شان القا می‌کند که آن هم صحیح نیست. در مثال بالا شما به جای گفتن دروغی ترسناک به فرزندتان بگویید: می‌دانم بعضی وقت‌ها نمی‌خواهی به مهدکودک بروی، ولی من هم نمی‌توانم تو را به محل کار خود ببرم. در آنجا تو باید یک گوشه بنشینی و تکان نخوری و بیشتر به تو سخت می‌گذرد. مسلما یک مادر آگاه می‌تواند با توجه به روحیات و با کمی فراست و درایت، فرزندش را بخوبی متقاعد کند.

گردآورنده : فریبا نقدی

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *