مواد غذایی متنوعی را می توان به غذای کودک اضافه کرد

مواد غذایی متنوعی را می توان به غذای کودک اضافه کرد

مواد غذایی متنوعی را می توان به غذای کودک اضافه کرد

مواد غذایی متنوعی را می توان به غذای کودک اضافه کردبرای مثال بعضی از پدرها و مادرها چون خودشان هویج و یا کدو دوست ندارند ، این مواد را به کودکان نمی دهند . انواع سبزیجات برای کودک مفید است .

همه این سبزیجات را می توان در انواع غذاهای مختلف استفاده کرد. به دلایل مختلفی گروهی از کودکان بعضی از مواد غذایی را دوست ندارند . ممکن است کودکی سیب زمینی ، هویج ، یا لوبیا را دوست نداشته باشد. مراقب کودک باید دقت کند که آیا این دوست نداشتن یک عادت غلط است یا واقعاً میل به خوردن آن ندارد . اگر پس از بررسیهای دقیق متوجه شدید که کودک یک ماده غذایی مثلاً سیب زمینی را دوست ندارد ، بهتر است از دادن آن ماده غذایی برای مدتی صرف نظر کنید و کودک را مجبور به خوردن آن نکنید .
برای مثال کودکانی که از برنج زیاد استفاده می کنند بدنشان کمتر به سیب زمینی پخته نیاز پیدا می کند . یا کودکانی که زیاد گوشت می خورند کمتر از لوبیا استقبال می کنند . در حقیقت نیاز آن ماده غذایی به شکل دیگری تأمین می شود. شرایط مناسب غذا خوردن . در خیلی از مناطق و یا مهدهای کودک دیده شده است که ظروف مربوط به بزرگسالان در اختیار کودکان گذاشته می شود تا با آنها غذا بخورند . کودکان نیازمند وسایل و ظروف متناسب با بدن خود هستند . بدون تردید با قاشق های بزرگ و سنگین غذا خوردن را برای کودک سخت می کند . بشقابهای صاف موجب می شود تا کودک غذای خود را به زمین بریزد . باید برای کودک وسایل و ظروف سبک و متناسب با آنها تهیه کرد. حتی اگر خانواده از میز و صندلی استفاده می کنند باید صندلی متناسب با میز باشد تا کودک بتواند به راحتی درآن غذا بخورد. در خانه و یا در مهد باید با کودکان کوچکتر تمرین کرد که چگونه درست غذا بخورند .

مواد غذایی متنوعی را می توان به غذای کودک اضافه کرد

چگونه از قاشق یا چنگال استفاده کنند . چگونه بتوانند از پارچ برای خود آب بریزند . شکی نیست که در ابتدا کودکان دچار مشکل می شوند و یا خرابکاری می کنند ، ولی این مهم نیست . شیوه های غذا خوردن نیز مانند هر کار دیگری احتیاج به تمرین و مهارت دارد. ایجاد عادات مناسب غذاخوردن در کودکان بی تردید در اطرافتان بزرگسالانی را دیده اید که به علت عدم عادات مناسب غذایی به طور مرتب دچار ضعف یا نارسایی های روحی و جسمی هستند . این دسته از افراد به جای تغذیه درست و استفاده خوب ا ز انواع غذاها و مواد غذایی کمبودهایشان را با انواع قرصها و داروهای تکمیل کننده تأمین می کنند و در شرایط متفاوت غذایی به دلیل داشتن یک عادت خاص تغذیه دچار مشکل می شوند . آنها نه تنها با خوردن غیر لازم و بی اندازه ویتامینها و داروها تعادل طبیعی تغذیه بدن را به هم می زنند ، بلکه خود را از لذت خوردن خوردنی های خوب و خوشمزه هم محروم می سازند . معمولاً این افراد در دوران کودکی عادتهای صحیح خوردن را نیاموخته اند . عوامل متعددی در شکل گیری عادت مناسب خوردن موثر هستند . در زیر پاره ای از این عوامل را بر می شماریم : انوع غذا و تنوع غذایی ، چگونگی غذا خوردن ، با دیگران خوردن ، ساعت و زمان خوردن ، تبلیغ درباره غذا ، محیط تغذیه ، حضور الگوی صحیح در خوردن ، سلامت روح و جسم در هنگام غذا خوردن ، تنقلات قبل از غذا ، نظم و انضباط هنگام خوردن ، سپاس در خوردن و سایر عوامل .

موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار

دپارتمان کودک و  مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *