چگونگی قرار گرفتن نوزاد موقع خواب

چگونگی قرار گرفتن نوزاد موقع خواب

چگونگی قرار گرفتن نوزاد موقع خواب

هنگامی که یک نوزاد به جمع خانواده اضافه می شود، اطرافیان خیلی هیجان دارند که نوزاد را با چشمان باز ببینند، اما همانطور که می دانید نوزادان طی چند ماه اول زندگی، اکثر ساعات شبانه روز را باید بخوابند و نیاز به مراقبت و نگهداری دارند. حتی مراقبت و نگهداری از نوزاد باید در مدت زمان خواب او هم باشد، زیرا خطرات زیادی، زندگی نوزادان تازه به دنیا آمده را تهدید می کنند.

یکی از مشکلات بسیار ناگوار که طی چهار ماه اول، زندگی نوزاد را تهدید می کند، خطر خفگی می باشد که منجر به فوت نوزاد می شود.

طرز قرار گرفتن مناسب نوزاد در رختخواب و فراهم آوردن شرایط مناسب برای نفس کشیدن و تهویه هوای اتاق نوزاد از شرایط مهمی است که باید هنگام خواب نوزادان در نظر گرفته شود.

موارد زیر از جمله شایع ترین مواردی است که مادران با آن سروکار دارند.

چگونگی قرار گرفتن نوزاد موقع خواب

نوزاد تازه به دنیا آمده کجا باید بخوابد؟

محققان معتقدند که نوزاد تازه به دنیا آمده باید در اتاق پدر و مادر و در نزدیکی تخت آنها بخوابد، اما نه کنار پدر و مادر.

این کار سبب می شود تا به محض گرسنگی نوزاد، مادر به راحتی او را شیر دهد، زیرا در ماه های اول، نوزاد چندین بار در طی شب بیدار می شود و تقاضای شیر می کند.

یک پژوهش جدید نشان داده است کودکان باید حداقل تا سه سالگی در کنار مادر خود بخوابند، زیرا این امر به سود قلب کودکان است و بر رشد عقلی آنها نیز تأثیر می گذارد

تختی که کودک بر روی آن می خوابد، باید بسیار ایمن باشد و طوری ساخته شده باشد که در صورت غلتیدن نوزاد (البته در ماه های بالاتر) خطری او را تهدید نکند و از تخت به پایین نیفتد.

نوزاد، مادر خود را حس کرده و از کنار او بودن احساس امنیت و آرامش می کند.

اگر در ماه های اول، نوزاد در اتاق جداگانه و یا احیانا دور از پدر و مادر خوابانده شود، این امنیت از او سلب شده و باعث بروز اضطراب در او می شود.

یک پژوهش جدید نشان داده است که کودکان باید حداقل تا سه سالگی در کنار مادران خود بخوابند، زیرا این امر به سود قلب کودکان است و بر رشد عقلی آنها نیز تأثیر می گذارد.

چگونگی قرار گرفتن نوزاد موقع خواب

چگونگی قرار گرفتن نوزاد موقع خواب

در طول خواب شبانه، نوزاد باید به پشت خوابانده شود و صورت او به سمت بالا باشد.

از خواباندن نوزاد به روی شکم و یا پهلو خودداری کنید. این کار سبب می شود تا تنفس برای نوزاد سخت شود و اگر پدر و مادر در خواب باشند، نتوانند او را دوباره به پشت برگردانند و احتمال خفگی نوزاد چندین برابر افزایش می یابد.

به شکم خواباندن نوزاد بروز سندروم مرگ ناگهانی را زیاد می کند.

لباس نوزاد در هنگام خواب

بهتر است لباس نوزاد تازه به دنیا آمده برای خواب یک تکه (اصطلاحا لباس سرهمی) باشد.

روی دیوار اتاق نوزاد یک دماسنج نصب کنیم تا در طول مدت خواب، دمای اتاق او را کنترل کنیم و اگر هوا خیلی گرم شده و بدن نوزاد عرق کرده است، دما را کمتر کنیم و اگر هوای اتاق سرد شده و نوزاد سردش شده است، دما را افزایش دهیم.

اگر نسبت به تنظیم دمای اتاق نوزاد بی توجه باشیم، نوزاد بیمار خواهد شد (مثل سرماخوردگی در زمستان یا گرمازدگی در تابستان).

هرگز روی صورت نوزاد خود را با پتوی کلفت در طول خواب نپوشانید، زیرا احتمال دارد که پتو روی صورت او قرار بگیرد و او را خفه کند

سعی کنید برای نوزاد تازه به دنیا آمده از پتویی که پوشیده می شود (مثل قنداق فرنگی) و مانند لباس سرهمی تمام بدن او را فرا می گیرد استفاده کنید که ایمنی بیشتری دارد.

چگونگی قرار گرفتن نوزاد موقع خواب

هشدار

1- هرگز نوزاد خود را روی جای نرم و غیرایمن مانند مبل راحتی، سطح اپن آشپزخانه و صندلی قرار ندهید.

2- هرگز نوزاد خود را روی تخت بزرگسالان رها نکنید و بروید. ممکن است دیگران در اثر بی توجهی بر روی او بنشینند و یا پارچه ای روی او قرار دهند و دچار خفگی شود.

3- به خانم هایی که تازه مادر شده اند توصیه می کنیم در صورتی که نوزادشان را به مهمانی می برند، حتما حواسشان را جمع کنند و طوری گرم صحبت کردن با دیگران نشوند که از نوزاد خود غافل گردند.

با تولد نوزاد، مسولیت جدیدی به مسئولیت پدر و مادر اضافه می شود که اگرچه کمی سخت و دشوار است، اما شیرینی های خاص خودش را دارد.

زهره لطیفی

 بخش سلامت تبیان

 دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *