میان وعده ها

میان وعده ها

میان وعده ها

میان وعده هاکودکان سنین مدرسه علاوه بر سه وعده غذای اصلی به میان وعده نیاز دارند. در این سنین کودکان باید هر ۴ تا ۶ ساعت برای نگهداری غلظت قند خون در حد طبیعی غذا بخورند تا فعالیت سیستم عصبی وعملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند.

در عین حال کبد که مسئول ذخیره گلوکز بصورت گلیکوژن و آزاد سازی آن به خون در صورت نیاز می باشند، در کودکان این سنین کبد تنها برای ۴ ساعت گلیکوژن ذخیره می کند بنابراین، دانش آموزان در این سنین به خوردن غذا در وعده های بیشتر نیاز دارند و باید بین صبح تا ظهر و ظهر تا شب میان وعده مصرف کنند. ارزش غذائی میان وعده ها باید در نظر گرفته شود. دانش آموزان باید بدانند آنچه که می تواند نیازهای آنها را تامین کندموادی چون چیپس ، پفک و سایر تنقلات کم ارزش نیستند بلکه موادی دارای ارزش غذائی می باشد که از یک یا چند گروه اصلی غذائی تهیه شده باشند.

میان وعده ها

استفاده از انجیر خشک ، توت خشک، بادام، پسته، گردو ، برگه زردآلو و انواع میوه ها نظیر سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، زردآلو، انگور، لمو شیرین،و… سبزیجاتی نظیر هویج، کاهو ، خیار و ساندویچهایی مثل نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو و کتلت، نان و حلوا شکری، نان و پنیر و خرما می تواند به عنوان میان وعده در برنامه غذائی دانش آموزان قرار گیرد. باید توجه داشت که اگر والدین ساندویچ ها را که شب درست می کنند حتما تا صبح در یخچال نگهداری شود. بخصوص در فصولی که هوا گرم است و امکان فاسد شدن مواد غذائی وجود دارد باید حتی الامکان هنگام رفتن به مدرسه ساندویچ ها تهیه شوند.این مواد علاوه بر ارزش غذائی بالا ، کم هزینه بوده و به راحتی در دسترس اکثریت خانواده ها قرار می گیرد. به طور خلاصه ، اشتهای کودکان و نیاز به مواد مغذی در رشد آنها منعکس می گردد.

ویرایش و تلخیص:آکاایران

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *