می خواهم چکاره شوم؟

می خواهم چکاره شوم؟

بخش زیادی از تصور افراد از شغل و کار آینده، ناشی از رشد و تکامل صحیح (یا غلط) در دوران کودکی و نوجوانی است. از همان دوران کودکی که بچه‌ها در خانواده تلاش می‌کنند که در سوال و جواب از پدر و مادر یا در بازی‌های کودکانه، نقش آدم‌های مختلف را به خودشان بگیرند، عملا تاثیر شغل‌های مختلف در ذهن آنها نقش می‌بندد…

 

خیلی وقت‌ها می‌آید که هجومی از سوالات کودکان ما را احاطه می‌کنند که درباره یک شغل خاصی از ما می پرسند، یا اینکه وقتی از آنها سوال می‌کنیم که «دوست داری چه کاره شوی؟»، اسم شغلی را به زبان می‌آورند که یک دفعه تعجب می‌کنیم و از خودمان می‌پرسیم «این فسقلی چه‌طور به نتیجه رسیده که می‌خواهد این کاره بشود؟»، یا وقتی جلوتر می‌رویم و می‌پرسیم که «چرا دوست داری مثلا این شغل را انتخاب کنی؟»؛ آن وقت دلایل جالب، بامزه و حتی بعضا قابل تأملی از آنها می‌‌شنویم.

به تدریج که کودک بزرگ می‌شود و تجربه‌های اجتماعی جدی‌تر و عمیق‌تری پیدا می‌کند، نگرشش نسبت به شغل‌ها و شغل احتمالی آینده‌اش هم تفاوت پیدا می‌کند.

دوران نوجوانی و جوانی هم دوره‌ای است که تقریبا هویت انسانی فرد به تدریج شکل می‌گیرد و بر مبنای نقش احتمالی که برای خودش در خانواده و جامعه قایل است، دست به انتخاب می‌زند یا فقط تمایل به انتخاب را نشان می‌دهد.

اینکه توصیه می‌شود هیچ‌گاه تصورات و انتخاب شغلی را که از زبان کودکان و نوجوانان خود می‌شنوید، سرکوب نکنید و حتی به آنها کمک کنید که بیشتر راجع به آنچه فکر می‌کنند توضیح دهند، برای آن است که تفکر «رشد و تکامل» در نگرش آنها به شغل، جایگاه شغلی آینده و تاثیر جنسیت بر شغل آنها، در همین صحبت‌ها و برخوردها شکل اصلی خود را می‌گیرد.
توصیه می‌شود هیچ‌گاه تصورات و بیان انتخاب شغلی را که از زبان کودکان و نوجوانان خود می‌شنوید، سرکوب نکنید و حتی به آنها کمک کنید که بیشتر راجع به آنچه فکر می‌کنند توضیح دهند.

لذا همواره از زبان روان شناسان و متخصصین امر می شنویم که لازم است با تخیلات کودک همراه شویم و حتی با آنها هم احساسی کنیم. آنان را ترغیب کنیم تا در بازی های نمادین خود نقش های مختلف را تجربه کند و سعی کنیم تا در اطلاع رسانی روز مره به کودکان حرفه ها و مهارت های مختلف را به آنان بشناسانیم.

تمرین های کودک را در ایفای نقش های گوناگون به سخره نگیریم بلکه تلاش کنیم تا به وسیله همراهی، او را با چالش های اختصاصی حرفه مورد علاقه اش آشنا گردانیم. و او را برای مطالعه در مورد رشته ها  ومشاغل مورد علاقه اش تشویق کنید.

منبع:تبیان

 

 

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *