نظم آموزی به کودکان

نظم آموزی به کودکان

نکات قابل توجه والدین برای نظم آموزی به کودک

1- زمان :
تربیت فرزند مستلزم صرف وقت و انرژی است نظم آموزی فوری شبیه وزن کم کردن فوری می ماند که مدتی آن هم به سختی اثر می کند ولی به سرعت از اولش هم بد تر خواهد شد . عادت کردن به چیزی باید به تدریج شکل بگیرد تا به درستی جا بیفتد .
18 سال پدر و مادر زمان دارند تا کودک خود را مرحله به مرحله منظم کنند . 18 سال فرصت داریم تا مسئولیت ها را آرام آرام از دوش خودمان به دوش کودکانمان محول کنیم .
پس عجله کردن نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه آسیب جدی به کودک می رساند . اصلا مجبور نیستیم روش های زندگی را یکباره به فرزندانمان بیاموزیم .

2- تمرین و پشتکار :
شما قرار است والدین بهتری برای کودکان خود باشید . قرار است پدر و مادر کافی برای کودک باشید نه پدر و مادر کامل . عیب و ایراد داشتن بخشی از روند زندگی است . فرصت زیاد است نگران نباشید ، اشتباهات خود را اصلاح خواهید کرد . هر جا لازم بود عذر خواهی کنید ، هیچ اشکالی ندارد . به همین نسبت کودک هم اشتباه میکند وممکن است همیشه پاسخ مساعد و مورد نظر ما را ندهد . پس تمرین کردن و پشتکار داشتن از مهمترین مواردی است که برای نظم آموزی به آن احتیاج خواهید داشت .نگران تک تک رفتارها و گفتارهای کودکانتان نباشید .
3- کار تیمی :
به یاد داشته باشید که نظم آموزی کاری است تیمی نه تنها به همکاری اعضای خانواده نیاز است بلکه به همکاری خود کودک هم نیاز دارید . پس سعی کنید باک عاطفی کودک خود را همیشه از عشق و محبت پر نگه دارید ، پل های ارتباطی خود را با کودک شکل دهید ( بازی و شنیدن حرفها ) اینها باعث می شود تا هم احساس گناه خودتان کمتر شود هم کودک همکاری بیشتری با شما داشته باشد .

4- سهم بندی:
نظم آموزی به کودک پروسه ای است 18 ساله که ازحدود 3-4 سالگی شروع می شود .در ابتدا باید به کودک گفت من قصد دارم اتاق تورا مرتب کنم و تو بیا و به من کمک کن در اول 99 درصد سهم به مادر و 1 درصد به کودک تعلق خواهد داشت و این در حالی است که پس از اتمام کار شما وانمود خواهید کرد که تمام کارها را کودک انجام داده است و بخاطر آن او را تشویق کنید . این نسبت سهمی ، آرام آرام تغییر کرده و برعکس خواهد شد . این نکته را فراموش نکنید که قرار است مسئولیت ها را آرام آرام به دوش کودک محول کنید.

5- آگاهی از مرحله رشدی و توان کودک:
باید به این مسئله واقف باشید که کودک شما اکنون در چه مرحله ای است و توان کودک شما چقدر است
هم شما و هم کودک این نکته را باید بدانند که با بزرگ شدن کودک هم مسئولیتشان بیشتر می شود هم امتیازاتشان افزایش خواهد یافت . بسیاری از والدین این کار را وارونه انجام می دهند مثلا به غلط امتیاز یک کودک 7 ساله بیشتر از یک کودک 17 ساله است .
6- اقتدار والدین:
در نظم آموزی اقتدار والدین نکته بسیار مهمی است . کودک شما باید بداند که به والدین خود احترام بگذارد و این امکان ندارد مگر اینکه شما تردید خود را کنار بگذارید .کاری که کودک شما با توجه به مرحله رشدی او انجام میدهد یا درست است یا غلط ، حد فاصلی این بین وجود ندارد و این شما هستید که این مسئله را تشخیص می دهید .
کودک شما باید این نکته را به خوبی بداند که هم اندازه و هم سن پدر و مادر نیست . همینطور اقتدارش هم به اندازه آنها نیست . البته با بزرگ شدنش این فاصله کم و کمتر می شود . همینطور داد زدن و فریاد کشیدن از مواردی است که شدیدا اقتدار شما را کاهش می دهد .
البته به یاد داشته باشید اگر سخت گیری از حدی فراتر رود بچه ها سر کشی می کنند و ممکن است برای امنیت خود حتی به دروغ گویی و پنهان کاری پناه ببرند.
مواردی که اقتدار والدین را کاهش می دهد :
بگو مگو کردن و سر و کله زدن با کودک
بی احترامی به کودک
رفتار خشن
بکار بردن واژه هایی مثل فوری ، همین الان و..
توقع زیادی از کودک
مجازاتی که قادر به اجرای آن نیستید
قولی که به کودک می دهید را اجرا نکنید
مجازاتی را که گفته اید اعمال نکنید

 گردآورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *