نقاشی های کودکانه

نقاشی های کودکانه

نقاشی های کودکانه

محققان دانشگاه ویسکونزین با انجام آزمایشهایی بر روی کودکان چهار و پنج ساله دلیل استفاده از رنگهای نامتناسب با طرح را در نقاشی های کودکان اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان اعلام کردند دلیل اینکه برخی از کودکان درختان را به رنگ آبی کشیده و علف ها را قرمز رنگ آمیزی می کنند این است که مغز این کودکان توانایی تلفیق رنگ و شکل یک جسم را با یکدیگر ندارد.

به بیانی دیگر مغز شکل و رنگ یک جسم را در دو گروه متفاوت نرونی ذخیره می کند و عدم توانایی در تلفیق اطلاعات این دو گروه منجر به شکل گرفتن درختی آبی یا ماهی سبز در نقاشی یک کودک خواهد شد. محققان دانشگاه ویسکونزین بر این اساس اعلام کردند چنین کودکانی هنوز توانایی برقراری ارتباط میان اطلاعاتی که در مغز آنها ذخیره شده است را به دست نیاورده اند.

نقاشی های کودکانه

به منظور اثبات این نظریه دانشمندان از 28 کودک چهارساله و 28 کودک پنج ساله در یک آزمایش استفاده کردند. در این آزمایش سه شکل مختلف از یک تصویر در فاصله ای کوتاه در رایانه به کودکان نشان داده شد. بلافاصله پس از آن تصویری جدید نمایش داده شده و محققان از کودک پرسیدند آیا این تصویر با آنچه قبلا دیده است مشابه است یا تفاوت دارد.

نتایج نشان داد کودکان چهار ساله به خوبی قادر به تشخیص دادن رنگ جدید در اشکال بودند اما متوجه جابجایی رنگ اصلی دو شکل از میان دیگر اشکال نشدند. در مقابل کودکان پنج ساله این مشکل را نداشتند و به خوبی قادر به تشخیص تفاوتهای به وجود آمده درتمامی شکلها و رنگها بودند.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان معتقدند این نظریه می تواند دلیل استفاده کودکان از رنگهای نابه جا در نقاشی هایشان را توضیح داده و نشاندهنده رشد توانایی تلفیق انواع مختلف اطلاعات بصری در سن پنج سالگی کودکان به شمار رود.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *