نقش بازی در آموزش کودکان

برخی از داوران و موسسات آموزشی بر این باورند که بازی کردن نقش مهمی در یادگیری کودکان ندارد و تنها با کسب نمرات خوب است که معلوم می شود آنها مطالب جدیدی یاد گرفته اند، ولی با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که کودکان برخی از پیچیده ترین مسائل را با انجام بازی های خاص می آموزند.

ایده آمو ختن مسائل با استفاده از بازی ایده جدیدی نیست. در واقع سالهاست که کودکان با این روش، مسائل پیچیده را آموخته اند. برخی از بازی ها و فعالیت ها بیشتر از هر کتابی یادگیری کودکان را تقویت می کند. درست است که مدرسه نقش مهمی در آموزش کودکان دارد ولی با توسل به شیوه های بسیار ساده می توان بر معلومات آنها افزود. کودکان قابلیت های زیادی دارند و بازی ها، نقش مهمی در شکوفایی این قابلیت ها ایفا می کنند.

● کودکان چگونه از بازی کردن می آموزند؟

به جای اینکه مغز کودکان را از اطلاعات سطحی پر کنیم و در مورد موضوعات مختلفی با آنها حرف بزنیم بهتر است نقش بازی ها را جدی بگیریم.

با استفاده از این روش نه تنها مفاهیم جدید بلکه ارزش های اساسی زندگی در ذهن کودکان نقش می بندد.

بشر طبیعتاً از تجربیات دیگران بیشتر می آموزد تا از حرفهای آنها. برخی از مسائل تنها با تجربه شخصی آموخته می شوند. شما باید از نتایج اعمال خود درس بگیرید. آموختن باید برای کودکان تبدیل به یک سرگرمی شود نه یک وظیفه دشوار.

با زدن چند مثال موضوع را روشن تر می کنیم. آیا تاکنون فکر کرده اید چرا قبل از اینکه کودکان ریاضی را در مدرسه بیاموزند به آنها طریقه استفاده از چرتکه را آموزش می دهند؟

در واقع کودکان با استفاده از این ابزار رنگی عملیات جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را می آموزند و از این کار لذت می برند.

در عصر دیجیتال، کودکان اطلاعات زیادی از فن آوری دارند و به همین دلیل است که بسیاری از بازی های کامپیوتری و ویدئویی برای آموختن مفاهیم اساسی مانند کار تیمی و تمرکز طراحی شده اند.

شاید شما این مسئله را قبول نداشته باشید ولی بازی های ویدئویی قدرت تمرکز افراد را بالا می برند و در عین حال سرگرم کننده هستند.

در ضمن بازی هایی که قدرت بیان و حافظه کودکان را تقویت می کند و مفاهیم علمی پیچیده را به آنها می آموزد به وفور در بازار یافت می شوند. این بازی ها روش های برخورد با مشکلات را به کودکان می آموزند. کودکان در مدارس نحوه برقراری ارتباط سالم، تلاش گروهی و منافع تشکیل تیم و مهارت هدایت دیگران را یاد می گیرند و با شرکت کردن در اردوها طبیعت را بهتر می شناسند و قدر آسایش خانه خود را بیشتر می دانند.

در واقع کودکان به فعالیت های گوناگونی علاقه نشان می دهند.

یادتان باشد کودکان باید مسائل زیادی را در زندگی بیاموزند و بازی کردن می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

منبع:روزنامه کیهان

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *