نقش والدین در علاقمند کردن کودک به مطالعه

نقش والدین در علاقمند کردن کودک به مطالعه

نقش والدین در علاقمند کردن کودک به مطالعه

هر قدر کودک در سنین کمتری باشد به قصه ای که والدین یا دیگران برای او تعریف می کنند علاقه بیشتری دارد. از این علاقه می توان برای افزایش مطالعه کودک در آینده استفاده کرد بنابراین باید کتاب های مناسب کودک تهیه شود. نوشتن داستان و تهیه تصاویر برای کودک امری پیچیده و فنی است. بنابراین هر کتابی برای کودک شما مناسب نیست. کودکان از تماشای تصاویر مربوط به جانوران  و اشیاء مختلف لذت می برند و اگر کتاب های مناسب با کیفیت در اختیار آنها قرار گیرد، اولین و مهمترین سنگ بنای الفت و علاقه به کتاب در آنها گذاشته می شود. والدین باید در سنین پیش دبستانی کتاب های داستان را برای فرزندان خود بخوانند و نام اشیاء و حیواناتی را که در آن است از او بپرسند، در همین حین به او گوشزد کنند: « زمانی که به مدرسه رفتی و باسواد شدی می توانی تمام این داستان ها را خود به راحتی بخوانی». هنگامی که با کودکانتان بیرون می روید، از او بخواهید کتاب ها و مجلاتی را که برایش جالب است انتخاب کند و اگر شما هم کتاب را از نظر کیفی مناسب تشخیص دادید آن را بخرید و این کتاب ها را در کتابخانه مخصوص او قرار دهید

هنگامی که با کودکانتان بیرون می روید ، از او بخواهید کتاب ها و مجلاتی را که برایش جالب است انتخاب کند و اگر شما هم کتاب را از نظر کیفی مناسب تشخیص دادید آن را بخرید و این کتاب ها را در کتابخانه مخصوص او قرار دهید. در فرصت های مناسب فرزندانتان تشویق کنید از روی تصویر کتاب داستان بگوید و صحبت کند. هنگامی که کودک کتابی را دوست دارد و آن را می نگرد باید والدین او را تشویق کنند. کودک شما باید بداند که تلاشش باعث رضایت شماست.

نقش والدین در علاقمند کردن کودک به مطالعه

استفاده از مدل نقاشی و خواندن شعر، یکی دیگر از راه های علاقه مند کردن کودک به کتاب و مطالعه است. شعرها باید کوتاه و دارای وزن ساده باشند. از نظر موضوعی بهتر است کتاب،خنده دار و در ارتباط با داستان هایی پیرامون حیوانات و اسباب بازی ها و موضوعات ملموس باشد. خواندن و آموزش آیات قرآن برای کودکان امری نیکوست. آیات قرآن که برای این منظور استفاده می شود بهتر است کوتاه و دارای وزن باشد، مثل بسیاری از سوره های جزء سی ام قرآن. خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از داستان های اسلامی و قرآنی به صورت کتاب های مصور درآمده اند که اگر کودک تصاویر آن را ببیند و والدین داستان آن را بازگو کنند در ذهنش نقش می بندد. استفاده از کتاب های نقاشی و رنگ آمیزی نیز باعث رشد توانایی های مختلفی در کودک، از جمله افزایش علاقه کار با کتاب و قلم می شود. یکی از خصایصی که خداوند در وجود انسان به ودیعه گذاشته است «تقلید» است. میل به تقلید در کودک آنچنان چشمگیر است که بعضی از علمای تعلیم و تربیت از آن به «غریزه تقلید» یاد کرده اند، با توجه به مطلب فوق نتیجه این است که والدین در تمام مراحل کودکی به عنوان الگوی تربیتی فرزندانشان می درخشند و خود باید مظهر عمل باشند نه مظهر حرف.

رفتار و نگرش خودتان را نسبت به کتاب و مطالعه تصحیح کنید. شما چه دیدی نسبت به مطالعه دارید؟ آیا در جمع خانواده به مطالعه مجله و کتاب می پردازید یا سال به سال یک خط مطلب نمی خوانید ؟ اگر اینگونه هستید نباید از فرزندتان توقع داشته باشید، فردی اهل مطالعه شود. شما در عمل به او الگویی برای مطالعه ارائه نداده اید. حتی شعار دادن هم کافی نیست. در برخود با کودک و آموزش وی باید صبور و انعطاف پذیر بود. راهنمای فرزند خود باشید و برای پیدا کردن پاسخ پرسش های کودک به او کمک کنید. بگذارید فرزندتان شما را در فعالیت های آموزشی یاور خود بداند و گام به گام با او پیش روید. تحمیل موضوعات مختلف و عجله در آموزش، باعث تنفر کودک از یادگیری و مطالعه می گردد.

منبع: تبیان

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *