نكاتي مهم در ارتباط با تغذيه دانش آموزان،

نكاتي مهم در ارتباط با تغذيه دانش آموزان،

نكاتي مهم در ارتباط با تغذيه دانش آموزان،

كمتر از چند روز به بازگشايي مدارس باقي مانده است. اين فصل با شادي ها، هيجان ها و البته نگراني هاي خاص خويش همراه است. بسياري از والدين با شروع فصل بازگشايي مدارس، با مشكل تغذيه فرزند خويش در اين دوران روبه رو مي شوند، زيرا در اين دوران، بچه ها مدت زمان زيادي را در خارج از خانه مي گذرانند؛ از اين رو نظارت بر تغذيه كودكان بسيار دشوار است. به علاوه مواد غذايي مورد نياز بدن كودك با توجه به افزايش فعاليت هاي فيزيكي و ذهني وي تغيير مي كند. يافته هاي پژوهشگران نشان مي دهد، بسياري از مشكلات آموزشي نظير عدم تمركز حواس يا اختلالات يادگيري از تغذيه ناصحيح بچه ها ناشي مي شود و به همين دليل، لزوم به كارگيري يك برنامه غذايي صحيح بيش از پيش نمايان مي شود. آن چه در پي مي آيد مطلبي است كه به مناسبت بازگشايي مدرسه ها و در ارتباط با تغذيه دانش آموزان فراهم شده است.

* يك تغذيه خوب با اولين وعده غذايي روز آغاز مي شود. كودكان معمولاً به دلايل گوناگون از خوردن صبحانه امتناع مي كنند. در اولين گام سعي كنيد برنامه صبحانه را طوري تنظيم كنيد كه زمان كافي براي خوردن اين وعده غذايي در اختيار داشته باشيد. در ضمن، خوردن صبحانه به همراه ساير اعضاي خانواده نيز كودك را به اين امر تشويق مي كند. به طور كلي يك دانش آموز براي شروع روز به ۶۳۸ كالري نياز دارد كه اين مقدار كالري، مي تواند از طريق نان، پنير بدون چربي، گردو، غلات و شير تأمين بشود. كودكان بايد روزانه حداقل ۲ليوان شير بخورند. اگر فرزند شما از خوردن شير امتناع مي كند، مي توانيد از جايگزين هايي مثل فرني و شيربرنج كه حاوي شير هستند، استفاده كنيد. در مجموع به ياد داشته باشيد كه صبحانه در حدود ۲۵ درصد از انرژي روزانه بدن را تأمين مي كند.

نكاتي مهم در ارتباط با تغذيه دانش آموزان،

* كودكاني كه در نوبت بعد از ظهر به مدرسه مي روند، معمولاً يكي از دو وعده غذايي صبحانه و ناهار را حذف مي كنند. سعي كنيد هيچ گاه يك وعده غذايي را حذف نكنيد؛ زيرا احساس گرسنگي شديد، فرد را مجبور مي كند كه در نوبت غذايي بعدي بيش از اندازه غذا بخورد.

* گلوكز، عنصري مهم در تأمين انرژي مورد نياز براي انجام فعاليت هاي ذهني و فيزيكي است. اين عنصر در عسل، نان و غلات به وفور يافت مي شود.

* ميان وعده را فراموش نكنيد. كودكان علاقه عجيبي به خوردن تنقلات دارند. از سوي ديگر بسياري از والدين نيز ترجيح مي دهند به جاي تهيه ميان وعده هاي غذايي سالم در منزل، با دادن پول به فرزندانشان، از زير بار اين مسئوليت شانه خالي كنند. اما مواد غذايي نظير پفك،  چيپس، بيسكويت و … هيچ گاه نمي توانند مواد مورد نياز بدن را تأمين كنند. برعكس افزايش روزافزون كودكان مبتلا به چاقي، يكي از مهم ترين عوارض مصرف اين مواد است. به جاي استفاده از اين مواد از تكه هاي ميوه، خشكبار و … به عنوان ميان وعده استفاده كنيد.

* اگر مي خواهيد به عنوان ميان وعده يا ناهار از ساندويچ سوسيس و كالباس استفاده كنيد، سعي كنيد بيش تر حجم ساندويچ را با سبزيجاتي مثل كاهو و گوجه فرنگي پر كنيد و به جاي استفاده از سس مايونز چرب، از سس هاي خانگي متشكل از ماست و روغن زيتون استفاده كنيد.

نكاتي مهم در ارتباط با تغذيه دانش آموزان،

* با توجه به تغيير ساعت كاري مدارس، امروزه بيشتر كودكان مجبورند در مدرسه ناهار بخورند. اين امر سبب رواج استفاده از غذاهاي فوري در ميان كودكان شده است كه با شيوع ديابت، فشار خون بالا و سكته در سنين بزرگسالي ارتباط تنگاتنگ دارد. اين وعده غذايي حتماً بايد شامل برنج، حبوبات و سبزيجات باشد. در ضمن مصرف كلسيم را فراموش نكنيد. كودكان بين ۶ تا ۱۲ سال بايد روزانه ۳ بار مواد لبني مصرف كنند. مصرف مواد حاوي كلسيم به خصوص براي دختربچه ها از اهميت خاصي برخوردار است؛ زيرا كمبود كلسيم در سنين بزرگسالي به بروز پوكي استخوان منجر مي شود.

* فسفر مي تواند نقش اساسي در حفظ سلامت و درمان ضعف فكري داشته باشد؛ از اين رو براي عملكرد مغز كودك به خصوص در هنگام درس خواندن مي توانيد از خشكبار، مغز بادام، پنير، شير و زرده تخم مرغ استفاده كنيد.

* پتاسيم باعث بهبود عملكرد مغز و تقويت ماهيچه ها مي شود. پتاسيم معمولاً در همه مواد غذايي به خصوص موز، مركبات و حبوبات يافت مي شود.

منبع : همشهری آنلاین

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *