روند طبیعی رشد نوزاد

روند طبیعی رشد نوزاد

روند طبیعی رشد نوزاد

نوزادان تا پایان یک سالگی

پس از تولد ، قبل از هر گونه تحرکی ، قوه ی بینائی و برخی از مهارت های نوزاد تنظیم می شود . نوزاد تازه متولد شده ، دید کامل ندارد و رفته رفته قوه ی بینائی اش تکمیل می شود . به همین دلیل برای شروع باید اشکال و اشیای گوناگون را به او نشان دهید تا توجه او به سمت آن ها جلب شود . برای مثال اشکال سیاه و سفید و یا اشیائی که دارای خطوطی با رنگهای متفاوت باشند . باعث می شوند که کودک وجه تمایز بین آن ها را حدس بزند . یکی دیگر از اشیائی که برای نوزاد یک تا سه ماهه توصیه می شود ، آینه های نشکن و ایمنی است که به نرده های تخت یا دیواره گهواره کودک نصب می شود . همچنین جغجغه ؛ که نوزاد در این سن تمایل دارد آن را محکم در دست گیرد و تکان دهد .چهار تا هفت ماهگی

بین چهار تا هفت ماهگی قوه ی بینائی نوزاد کامل تر شده و حرکات بدنی او پیشرفت بیشتری می کند . اگر توپی را به سوی او قل دهید ، خط سیر توپ را کاملا با چشمانش دنبال می کند . او مدت های زیادی را محو تماشای خود در آینه می شود . در این سن نوزادان تمایل زیادی به لمس اجسام نرم و اسباب بازی های پارچه ای و صدادار دارند . بنابر این استفاده از کتاب های پارچه ای و عروسک های نرم و صدادار را توصیه می کنیم .

هشت تا دوازده ماهگی

از هشت تا دوازده ماهگی می توان از اسباب بازی هائی که نسبتا سایز بزرگتری دارند استفاده کرد ؛ البته اسباب بازی هائی که کودک با فشار دگمه های آن می تواند صداهای گوناگونی بشنود ، همچنین اسباب بازی هائی که با فشار دادن ، باز و بسته کردن و ایجاد صدا ، کودک را مشغول می کنند نیز ، برای آنها مناسب است ، زیرا کودک با کمک این گونه اسباب بازی ها عوامل و دلایل را می آموزد . در ضمن عروسک های بزرگ نیز برای کودک جالب هستند . در این سنین کودک تمایل به هل دادن و کشیدن اشیا دارد . زمانی که کودک یاد می گیرد جسمی از جائی خارج و یا به آن داخل کند ، استفاده از سطل یا جعبه برای پر و خالی کردن اسباب بازی ها ، مدت ها او را سرگرم کرده ؛ مهارت های او را افزایش می دهد .

روند طبیعی رشد نوزاد

کودکان نوپا – یک تا سه سالگی

کودکان نوپا ، می توانند از اسباب بازی های پیچیده تری استفاده کنند ، زیرا اشیا را به راحتی و با مهارت بدست گرفته و آن ها را بکار می برند و آن ها عاشق استفاده از وسائل خانه سازی هستند و تنوع این گونه اسباب بازی ها از لحاظ شکل، رنگ و سایز برایشان جذاب  است . از اسباب بازی های مفید دیگر برای این سنین می توان به انواع دیگر وسایل ساخت و  ساز ، پازل های ساده ماشین ، کامیون و مداد شمعی های ضخیم برای رنگ آمیزی اشاره کرد . در این سنین قوای ذهنی و قدرت خلاقیت کودک رشد می کند ؛ بنابر این اسباب بازی هائی که خلاقیت او را تقویت می کنند ، بسیار شایان توجه هستند ؛ از جمله ، وسایل آشپزی ، تلفن اسباب بازی و عروسک هائی با لباس های مختلف ، و اسباب بازی هایی که کودک می تواند به وسیله آن نقش های مختلف را ایفا نماید، مثل وسایل دکتر بازی یا خانه داری ایده آل ترین انتخاب هستند .

کودکان پیش دبستانی – سه تا پنج سالگی

در این سنین کودک قادر است دقیقا به توپ ضربه وارد کند و توپ را بگیرد . به همین دلیل تهیه توپ در سایزهای مختلف برای این سنین توصیه می شود . در حدود سن سه سالگی کودک می تواند به راحتی یک شیئی را مدل قرار داده و آن را ترسیم کند . پس وسایل نقاشی در اختیارش بگذارید . به نخ کشیدن مهره های چوبی یا پلاستیکی به ایجاد هماهنگی بین چشمها  و دست ها بسیار کمک می کند . در این سن دوست شدن با کودکان دیگر بسیار مهم است .

ارتباط با دیگر کودکان ، قانون سهیم شدن و شراکت را به کودک آموزش می دهد . به علاوه وجود یک کودک دیگر به عنوان هم بازی ، قدرت خیال پردازی کودک را افزایش می دهد . زیرا در این سنین کودکان تمایل دارند که نقش مادر ، پدر و یا دیگر بزرگ تر ها را بازی کنند . عروسک ها نیز هم بازی های خوبی برای کودک شما در این سنین هستند .
منبع: فصلنامه پیک بازی – سایت تبیان

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *