نکاتی کلیدی تغذیه دانش آموزان در مدرسه

نکاتی کلیدی تغذیه دانش آموزان در مدرسه

نکاتی کلیدی تغذیه دانش آموزان در مدرسه

تغذیه کودک – تغذیه باعث رشد و تکامل بچه ها می شود و همچنین در سلامت آن ها نقش بسیار مهمی دارد. این مسئله در هنگام مدارس ممکن است دچار مشکلاتی شود که باید با دقت حل شوند چرا که در صورت بی توجهی می تواند باعث بروز بیماری های مختلفی در فرزند شما شمود.

مصرف صبحانه:

تغذیه سالم کودکان را در دوران مدرسه بهتر است از خانه و با وعده صبحانه آغاز کنید. صبحانه تامین کننده انرژی صبحگاهی برای فرد بوده و با صرف صبحانه می توان به آغاز یک روز پر انرژی امیدوار بود. بررسی ها ارتباط معناداری بین عدم مصرف صبحانه و افت تحصیلی در دانش آموزان گزارش می کنند.

مهمترین دلایلی که موجب عدم مصرف صبحانه می شوند، نداشتن زمان برای صرف صبحانه و یا بی میلی دانش آموز عنوان می شود. بر این اساس توصیه می شود خانواده های گرامی، شام را زودتر صرف کرده و امکان خواب آرام را برای کودک در شب هنگام فراهم کنند تا کودک صبح روز بعد زودتر از خواب بیدار شود و این خواب کافی می تواند همراه با صرف زود هنگام شام، موجب افزایش میل کودک به صرف صبحانه شود.

بهترین مواد غذایی که می تواند در صبحانه همراه با نان صرف شوند، عبارتند از: ترکیبی از پنیر و گردو، کره بادام زمینی و عسل، خامه و عسل و کره و عسل. در صورت تمایل کودک، مصرف آبمیوه های طبیعی و شیر نیز انتخاب های مناسبی برای این وعده می باشند.

نکاتی کلیدی تغذیه دانش آموزان در مدرسه

میان وعده های مدرسه:

گاهی اوقات والدین توجهی به تغذیه ندارند و برای میان وعده تنقلات مضر را در کیف بچه ها قرار می دهند. اما این نگرانی وجود دارد که با ادامه این روند، پس از مدتی، کودکان دیگر ذائقه شان در مورد مصرف مواد غذایی مناسب تغییر یافته و به مصرف فرآورده های غذایی روی بیاورند.

این فرآورده ها که در بسیاری از موارد دارای مقادیر زیادی از انرژی می باشند، دارای مقادیر اندک و نامناسبی از ریزمغذی ها بوده و تعادل مناسب را در برنامه غذایی کودک ایجاد نمی کنند.

بر این اساس بهتر است مادران گرامی، ساندویچ های خانگی با همان ترکیبات ذکر شده در صبحانه و نیز انواع میوه هایی که شسته شده و درون کیسه فریزر آماده مصرف می باشند، را برای کودک به عنوان میان وعده مدرسه تهیه و درون کیف او قرار دهند.

نکاتی کلیدی تغذیه دانش آموزان در مدرسه

باید بچه ها را به خوردن آب تشویق و ترغیب کنید. نوشیدنی های شیرین مثل ساندیس و آبمیوه های مصنوعی برای یک رژیم غذایی سالم توصیه نمی شود. مصرف سه وعده در روز لبنیات برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن ضروری است. بهتر است تا حد ممکن از لبنیات کم چرب استفاده شود.

زمان صرف میان وعده ها:

به دفعات شاهد هستیم که کودکان هنگام خروج از مدرسه، تازه صرف میان وعده خود را به خاطر آورده و شروع به مصرف آن ها می کنند. این مصرف دیرهنگام مواد غذایی موجب می شود تا کودک اشتهای کافی برای صرف ناهار نداشته باشد.

از معلمین عزیز باید درخواست کرد تا صرف میان وعده ها را به کودکان یادآوری کنند. بر اساس توصیه های موجود در فاصله زمانی ۲-۵/۱ ساعت قبل از صرف وعده های غذایی اصلی، مصرف هر نوع ماده غذایی ممنوع است. این مواد غذایی شامل تنقلات، انواع میوه، آب میوه و حتی شیر و شیر کاکائو نیز می باشد. مصرف هر یک از این اقلام می تواند اشتهای کودک را برای صرف غذای اصلی کاهش دهد.

منبع: بیتوته

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *