نکات ورزش کودکان

نکات ورزش کودکان

نکات ورزش کودکان

هر روز تعداد بیشتری از کودکان رو به ورزش می آورند. اگرچه فعالیت جسمی برای کودکان هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانی ضروری و مفید است، اما باید بدانید که این ورزش باید کنترل شده و در چهارچوب خاص خود باشد…
ورزش برای کودکان مفید است، اما نه بیش از حد! ورزش کودکان، تبدیل به یک پدیدۀ جدی در جامعه شده است. به نظر می رسد که همه (پزشکان، مربیان ورزش، روان شناسان و…)
دربارۀ تأثیر فعالیت جسمی و ورزش به عنوان یک عامل انکار ناپذیر بر رشد کودکان توافق دارند. فواید ورزش چندگانه است: در ابتدا فواید جسمی و البته بعد از آن فواید روانی و فکری. ورزش نقش بسیار مهمی در اجتماعی شدن کودک بازی می کند. کودکان بیشتر و بیشتر به ورزش کردن تمایل نشان می دهند و تخمین زده می شود که امروزه در فرانسه، بیش از شش میلیون کودک ورزش می کنند. کودکان قبل از هر چیز نیاز به بیرون ریختن انرژی شان دارند، و این تخلیۀ انرژی با بازی صورت می گیرد.
داشتن احساس خوب در بدن و جستجوی تفریح و خوشی، برای یک کودک بسیار مهم است. فعالیت جسمی و ورزش از لحاظ جسمی برای کودکان مفید است. فعالیت جسمی و ورزش تضمین کنندۀ رشد هماهنگ عضلات است و باعث برقراری تعادل در ستون فقرات می شود، اگر هم نیازی به اصلاح وجود داشته باشد، آن اصلاح را هم اعمال می کند.

نکات ورزش کودکان

ورزش در مبارزه با بی تحرکی، که در جامعۀ مدرن ما تمام اقشار از جمله کودکان را مبتلا کرده، سهیم است. عامل این بی تحرکی هم می تواند تلویزیون باشد، هم کامپیوتر و هم کنسول های بازی. در نهایت انجام فعالیت ورزشی اجازه می دهد که کودک زودتر از برخی کودکان دیگر اصول بهداشتی و شیوۀ زندگی را یاد بگیرد.
فعالیت جسمی و ورزش از لحاظ روانی برای کودکان مفید است. فعالیت جسمی و ورزش برای کودکان همراه با فراگیری استقلال و درک طرحی کلی از بدنش است. ورزش هماهنگی زمانی – مکانی کودک را اصلاح می کند. در رشد کودک نیز سهیم است و باعث تخلیۀ فشارهای روزانه و تمرکز بهتر در مدرسه می شود. فعالیت جسمی به کودکان ترسو کمک می کند تا بهتر انرژی شان را تخلیه کنند و بالعکس کودکان عصبی یا پراسترس را آرام می کند. به همین ترتیب، کودک خشن وقتی که ورزش می کند، یاد خواهد گرفت که بهتر خود را کنترل و مهار کند. فعالیت جسمی و ورزش برای کودکان نقش جامعه پذیری دارد. کودک در هر سنی که باشد، ورزش روحیۀ گروهی او را تقویت می کند، به او یاد می دهد که اصول را رعایت کند و همچنین به مخالفانش احترام بگذارد. کودک بزرگ یا در سن بلوغ می تواند حس تعلق به گروه را در خود پرورش دهد و این امر در جستجوی هویتش به او کمک می کند. مضرات ورزش برای کودکان بسیار اندک است. در بین تمام کودکانی که یک فعالیت جسمی منظم انجام می دهند، مراجعۀ سالیانه به پزشک ضروری است تا او به دنبال ناهنجاری های جسمی که می توانند آسیب رسان باشند، بگردد.

نکات ورزش کودکان

پزشک معاینات کامل بالینی انجام می دهد که این معاینات به طور ویژه شامل جستجوی یک صدای سوت هنگام گوش دادن به صدای قلب، یک وضعیت نامناسب در ستون فقرات، یک ناهنجاری در غضروف ها، معاینۀ اعضای بدن و یا حتی یافتن مشکلی در ریه ها می شود.
باید یادآوری شود که کودکان مبتلا به بیماری های مزمن نیز می توانند ورزش کنند زیرا ورزش می تواند وضعیت جسمی آنها را اصلاح و بهتر کند. علاوه بر این، بی شک مهم ترین ویژگی ورزش این است که می تواند تمام خطوط ارتباطی بین کودک و بیماری ها را پاک کند و وضعیت او را بهبود ببخشد.
اما کاملاً واضح است که این فعالیت ورزشی باید متناسب با نوع بیماری کودک انتخاب شود. یک کودک مبتلا به آسم می تواند تمام ورزش ها را انجام دهد، به شرطی که به خوبی خود را گرم کند و داروهایش را همیشه در دسترس داشته باشد. ضمناً می تواند چند دقیقه قبل از شروع ورزش، از داروهایش به عنوان پیشگیری کنندۀ حملۀ آسمی استفاده کند.
ورزش، مانند رژیم غذایی و یا انسولین، بخشی از درمان کودکان مبتلا به دیابت است. با این حال، والدین باید حواس شان به میزان قند خون کودکان مبتلا به دیابت و آموزش دقیق به آنها باشد.

دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *