نگهداری از حیوانات

برخی مضرات نگهداری از حیوانات برای کودکان

گذشته از فواید روانشناختی حیوانات خانگی، این حیوانات ممکن است کودک را گرفتار معضلات جسمانی کنند. دکتر سیدعلی جواد موسوی، فوق تخصص ریه در این باره می‌گوید: غالباً حیوانات خانگی باعث آلرژی در کودک می‌شوند خصوصاً اگر کودک از نوزادی در کنار این حیوانات قرار داشته باشد. برخی حیوانات مانند گربه و سگ اصالتاً آلرژی‌زا هستند اما حیوانی مانند جوجه به واسطه پرهایش، در کودک ایجاد آلرژی کرده و باعث بروز آلرژی‌های مرتبط با پرندگان در کودک می‌شود.
البته کودکانی که آسم یا آلرژی نسبت به این حیوان نداشته باشند، امکان نگهداری از حیوان را دارند ولی اگر کودک گرفتار آلرژی بوده، با نگهداری حیوانات خانگی، بیماری‌اش تشدید می‌شود. عضو هیأت علمی دانشگاه ایران همچنین می‌گوید: اگر کودکان اصرار به داشتن جوجه داشته باشند، بهتر است آن را هفته‌ای دو بار حمام کنند.
دکتر هومن ملوک‌پور، جراح و دامپزشک در این باره می‌گوید: اگر فردی گرفتار آلرژی است، نگهداری از حیوان در خانه کار درستی نیست و توصیه نمی‌شود ولی اگر با حمام کردن احتمال آلرژی کم می‌شود، بهتر است این حیوانات را با شرایط مناسب شست. چون برخی حیوانات، پوستی چرب دارند، اگر بدنشان با ماده شوینده شسته شود، لایه پوستی‌شان از بین رفته و مشکلات زیادی برایشان پیش می‌آید.
از این رو مرتضی بداغی، مرغدار، درباره چگونه حمام کردن جوجه‌ها می‌گوید: جوجه را باید با یک لگن آب گرم شست‌وشو داد. البته دمای آب به سن جوجه بستگی دارد. معمولاً توصیه می‌شود جوجه 10 روزه را با دمای آب 22 درجه بشویند. باید دقت داشت جوجه را نباید با مواد شوینده شست‌وشو داد. بهتر است پرنده را داخل لگن قرار داده تا جوجه در آب حرکت کرده و خود را بشوید زیرا شستن با دست ممکن است به حیوان آسیب برساند. هر چه جوجه سنش بالاتر رفت، بهتر است هفته‌ای 3 تا 4 درجه دمای آب کمتر شده و آن را در آفتاب گذاشته تا او با تکان‌دادن پرهایش، خود را خشک کند.

گرداورنده : سارا گودرزی

، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *