تصور و تخیل اوایل دوران کودکی مبنای خلاقیت در دوران بلوغ

تصور و تخیل اوایل دوران کودکی مبنای خلاقیت در دوران بلوغ
تصور و تخیل اوایل دوران کودکی مبنای خلاقیت در دوران بلوغ
خلاقیت یک نیروی ذاتی است که در همه افراد وجود دارد و راه­های بی­شماری برای پرورش آن به ویژه از دوران کودکی وجود دارد. چرا که به قول «گاردنر» تصور و تخیلی که در اوایل دوران کودکی شکل می‌گیرد، مبنای خلاقیت در دوران بلوغ است. بنابراین به شما پدر و مادران عزیزی که خواهان آن هستید تا فرزندانی خلاق، مبتکر، نوآور و در نهایت، کارآفرین داشته باشید، توصیه می­کنم به نکات زیر جهت تربیت درست کودک دلبندتان توجه نمایید:
با كودك خود شوخ­طبع و مهربان باشيد.هرگز کودک خود را تحقير نکنید. کودکي که احساس حقارت کند هرگز دست به خلاقیت و نوآوری نمي‌زند.

محيطي مناسب براي انجام كارهاي خلاق کودک فراهم نموده و امكانات و وسايلي همچون وسايل موسيقي، نقاشي و طراحي و… در اختيار کودک قرار دهید تا به كمك آنها خلاقيت هاي خود را ابراز نمايد.
كارهاي خلاق كودك را تشويق كنید و آنها را در معرض نمايش قرار دهید و از ارزيابي بيش از حد کودک خود خودداري كنید.به عنوان بزرگسال، خود به انجام كارهاي خلاق بپردازید و اجازه دهید تا كودك­تان شاهد كارهاي خلاق شما باشد.

تصور و تخیل اوایل دوران کودکی مبنای خلاقیت در دوران بلوغ

از تاكيد بر تصورات قالبي در خصوص جنسيت كودكان همچون دختر ماشين بازي نمي كند، پسر عروسك بازي نمي­كند يا پسر گريه نمي­كند، شديدا خودداري نمايید.

امكان شركت در فعاليت­ها و كلاس­هاي ويژه را براي کودک خود فراهم نمايید.در مواقعی که مشكل يا گرفتاريهايی در خانواده وجود دارد از آن مشكلات به شيوه مثبتي استفاده كنید و با تشويق به كودك خود اجازه ابراز احساسات و اظهار نظر بدهید.

اجازه دهید تا كودك خودش باشد حتي اگر رفتارهاي عجيب از او سر بزند و سعي كنید در حضور جمع، كودك خود را خلاق معرفي نكنید؛ در غير اين صورت اطرافيان انتظارات بيش از حدي از كودك شما خواهند داشت.
دپارتمان کودک و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا
،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *